måndag 26 september 2016

Online disruption



Det råder inget tvivel om att onlineförsäljningen sakta men säkert tar över omsättning från fysiska butiker. Totalt sett är det ännu en ganska liten del, men eftersom många produkter enbart eller nästan enbart säljs fysiskt (bilar, mat osv) döljer sådan statistik den jättelika påverkan online har på vissa branscher.


Om man istället tittar på helheten (i USA) blir tillväxten tydlig:


Och för vissa segment ökar försäljningen oerhört snabbt:


Frågan många ställer sig idag är om H&M (tidigare inlägg) vars styrka är fysiska butiker kan fortsätta växa när så mycket av försäljningen, framförallt på sikt, kommer att ske online. Jag skulle säga ett bestämt nej på den frågan och vi kan redan se effekterna av detta när deras försäljning uppenbarligen skulle sjunka om de inte ökade antalet butiker så mycket. De köper sig alltså rätt dyr omsättning genom att aggressivt öppna nya butiker.

Många kanske tycker att det är OK att man expanderar på detta sätt men det var precis det som gjorde att Starbucks fick mycket stora problem för tio år sedan. Istället för att förbättra sitt erbjudande satsade Starbucks ledning på att till varje pris öka omsättningen och snart hade man (olönsamma) caféer på krypavstånd från varandra.


För ett par år sedan slutade Apple tvärt att rapportera försäljningen i Apple Stores. Naturligtvis berodde det på att den fantastiska ökning som man sett under många år som tagit dem till världens mest lönsamma butiksytor per kvadratmeter hade stannat av. För Apple var det inget större problem eftersom försäljningen inte gått till konkurrenter utan till deras onlineförsäljning (och deras återförsäljares). För H&M kan detta bli ett problem då deras onlinebutiker är sena att lanseras och deras produkter är väldigt billiga.

Kanske är pudelns kärna frågan om inte ens Apple längre kan öka sin försäljning i fysiska butiker hur ska då H&M kunna göra det?

Starbucks säljer lite online, men eftersom det är varmt kaffe med tilltugg som kunderna till allra största delen köper så är den fysiska affären den naturligt dominerande. Dock är det viktigt att tänka på att när kommersen i köpcentra minskar så drabbar det även Starbucks, vilket ledningen redan har berättat. Effekten är förstås betydligt mindre för Starbucks än för dem vars försäljning flyttar till internet men detta kommer att vara en faktor framöver och säkert leda till att Starbucks koncentrerar sig mer på tillväxt i Kina och på södra halvklotet än i USA och Europa de kommande tio åren.


9 kommentarer:

  1. Frågan är hur mycket försäljningen i befintliga butiker behöver växa för H&M? Att öppna nya butiker har ju alltid varit tillväxtdrivaren hos H&M. Att försäljningen sjunker i bef butiker är ju naturligtvis inte bra, men någonstans bör man ju ha en kritisk massa för att en butik ska vara lönsam och den enda tillväxt som behövs i befintligt bestånd är för att täcka ökade kostnader (inflation) för att ha en stabil vinst. Sedan får tillväxten komma från nya lönsamma butiker där man fortsätter växa butiksbeståndet med 10% årligen. Finns plats för många fler lönsamma butiker i världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns absolut plats gör många ytterligare butiker och jag vet inte hur lönsamma de nya är, men anledningen till att man tittar så mkt på existerande butiker är ju att detta är måttet på hur bra själva verksamheten går. H&M är idag värderat för högre tillväxt än man har som jag ser det. Marknaden har varit rätt snäll och frågan är hur länge den är det.

      Radera
  2. Grundfråga... Hur många köper kläder online utan att prova i butik först?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska många använder Zalandos "skicka tillbaka med fri frakt" just för att beställa, testa och skicka tillbaka. Jag har alltid varit skeptisk mot Zalando på grund av höga logistikkostnader men noterat att folk i min omgivning är villiga att betala premium tack vare Zalandos service.

      Radera
    2. Jag går i samma tankar som Dan Miserly. Många (inklusive mig) vill gärna prova kläderna innan man köper dom. Att hålla på att skicka tillbaka är ganska "meckigt" och många tycker det faktiskt är kul att gå ut och shoppa/prova kläder för att sen äta en lunch eller fika. Jag tror att onlinehandeln är större för elektronikprylar och annat där det inte är viktigt att prova dom innan. Dessutom är sådana produkter billigare online. Men H&M-kläder kostar lika mycket online som i butik.

      Sen till din poäng angående Starbucks för tio år sedan. Hur mycket avkastning hade man fått om man köpt Starbucksaktien då? Precis som Starbucks vet H&M vad dom håller på med och kommer att navigera därefter.

      Be greedy when others are fearful!

      http://fuckyoufonden.blogspot.se/

      Radera
  3. Jag har läst din blogg i flera år nu, men känner att jag måste kommentera för första gången, eftersom ingen tagit upp denna infallsvinkel ännu.

    Jag lyssnade på en föreläsning utav Michael Lemner för någon månad sedan. Han har en gedigen erfarenhet från detaljhandeln och genomförde Hennes & Mauritz:s etableringar i både Belgien och Frankrike då han fungerade som landschef. Idag anlitas han av detaljhandelsföretag världen över via sitt bolag.

    Han berättade om ”Digital goes retail”, om hur detaljhandeln förändras än en gång, då näthandeln flyttar in i fysiska butiker.

    dvs. att han menar att H&M håller på att sakteligen göra om sina butiker till fler och mindre enheter, samt göra helheten för kunden till en digital upplevelse både hemma och i butiken.

    Han trodde alltså inte på att just klädbranchen skulle helt domineras av enbart e-handel, utan trodde på ett helhetkoncept av digitaliserade mindre butiker.

    Framtiden är kanske inte enbart digital eller fysisk butik, utan både och, iom utvecklingen av Internet och things är kombinationerna oändliga.

    Kanske värt att ta denna framtidsutsikt även i beaktande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. se länk:
      https://www.youtube.com/watch?v=vTGw_hAjTZc

      Radera
    2. och ännu
      ex framtidens H&M butik
      https://www.youtube.com/watch?v=CRaiadNn_nw

      Radera
    3. Ta i för mkt bra länkar. Absolut, om H&M verkligen börjar bemästra online på detta sätt och därmed får ett övertag mot konkurrenterna även i modern handel så är de köpvärda idag. Jag ser inget som tyder på det idag men kan såklart ha fel. Jag tror som sagt att denna långa kräftgång för både försäljning och lönsamhet tyder på att de håller på att tappa sin styrka genom att de inte hängt med. De kommer dock att vara en stark spelare i framtiden ändå, men då kanske med halva vinsten mot idag. Vi får se.

      Radera