fredag 17 februari 2012

Klockan klämtar för Nokia

'
Inte sällan är en viss produkt oerhört viktig för ett företag. För Apple är det förstås iPhone framförallt. Lustigt nog har en viss nyligen introducerad mobiltelefon, Lumia 800, blivit väldigt viktig för två mycket välkända storföretag, Nokia och Microsoft. Nokias försäljning av allt annat än basmobiler faller som bekant som en sten sedan länge. Microsoft har i ung. 10 års tid misslyckats kapitalt med att ens få ett fotfäste på mobilmarknaden. Detta är förstås oerhört farligt för båda företagen eftersom framtiden för "större PC" stavas m-o-b-i-l och för mobiltelefonerna (mindre PC) stavas den s-m-a-r-t-p-h-o-n-e. Att sitta med gårdagens produkt är ett säkert recept för att snabbt bli en "has-been".

Sitt hopp sätter båda företagen alltså till Nokias förmåga att byta till Windows Phone som operativsystem. För Microsoft är detta så viktigt att man glatt betalar 250 miljoner dollar i kvartalet för att Nokia ska använda deras system.

Tanken är förstås att alla de som idag har Nokias Symbian-mobiler glatt ska hoppa över till WP liksom många andra som idag använder iPhone eller Android eller inte ännu bytt till en smartphone. Vem som helst inser väl att detta är en mycket svår uppgift när iOS och Android idag uppfattas som synonymerna för smartphone och deras nuvarande användare dessutom sitter på massor av inköpta appar som man säkerligen inte vill kasta bort i första taget för att hoppa på ett nytt mobilsystem.

Man får inte heller glömma att både iPhone och Android slog igenom på allvar först efter ett par år på marknaden. Det är svårt att tro att Nokia som nu blöder har två år på sig att börja tjäna pengar på sina smartphones. Naturligtvis är det av enormt stor betydelse att försäljningen för den första "riktiga" (Nokias ordval) WP-mobilen blir en snabb succé så att momentum byggs upp för vidare lanseringar i världen och av nya modeller under året som kommer.

Lumia 800 (och budgetmodellen 710) började säljas i några stora europeiska länder i november-december och nyligen i flera andra länder, däribland Sverige. I samtliga länder föregicks lanseringen av enorma reklamkampanjer, i Storbritannien enligt uppgift för 20 miljoner pund. Det är bara att se sig omkring i svenska städer just nu för att hitta prov på denna kampanj.

Om man söker på Google på "Lumia 800 sales" får man en lite obehaglig sammanställning. De allra flesta svaren är inte nya, vilket man kunde anta med tanke på att officiell statistik kom med Nokias rapport helt nyligen. De kommer istället från pressmeddelanden från Nokia innan och någon vecka efter lanseringen i varje land. Lydig affärspress har sedan dessutom återgivit svårkontrollerade och allmänna påståenden från Nokia om att detta är den mobil med flest förbeställningar någonsin, att den sålt slut och att efterfrågan har varit fantastisk. I land efter land upprepas dessa påståenden även från vissa återförsäljare, som naturligtvis inte heller är opartiska med tanke på att de tjänar betydligt bättre per såld mobil när de säljer Lumia istället för marknadsladande iPhone.

Från ung. den 10 december blir det däremot ganska tyst. Då har redan de allra flesta analytiker radikalt skrivit ned sina prognoser för försäljning fram till slutet av Q4, från runt två miljoner till en halv till en miljon. Stöd för påståendet att försäljningen i själva verket varit mycket svag kommer också från opartiska sidor som mäter mobiltrafik eller förmedlar försäljning från samtliga mobiloperatörer. Även Financial Times börjar nosa i påståendena om att försäljningen går dåligt.

Nokias aktie faller lika snabbt som brutalt när uppgifterna om dålig försäljning börjar sippra ut och tystnaden blir alltmer kompakt från företaget tills deras katastrofrapport (se mitt inlägg om den) kom för ett par veckor sedan. Där säger VD (känd från famösa uttalanden om att Symbian är en brinnande plattform och att man efter att man meddelat att man lägger ned Symbian ändå skulle sälja ytterligare 150 miljoner exemplar) Stephen Elop att man sålt "över en miljon Lumia". Detta betyder alltså att man fram till rapporten (inte fram till årsskiftet) sänt ut (inte sålt till slutkund, man vägra säga hur många som verkligen sålts) drygt en miljon mobiler av båda Lumia-modellerna i nio länder. Jojo, det låter ju verkligen hoppingivande, men låt oss gräva ned oss lite i dessa siffror.

När man introducerar en ny modell måste man skicka ut en massa i säljkanalen, detta redovisas som sagt officiellt som "sålda" telefoner. Det är svårt att tro att detta skulle vara mindre än i alla fall ett par hunda tusen exemplar som hela tiden ligger i kanalen. Sålda kan då inte gärna vara fler än en miljon. Perioden är slutet av november till 25 januari, vilket betyder att inte mycket mer än 600 000 såldes under fjärde kvartalet. Detta antagande får också stöd av data från Facebook, som har en inbyggd app i WP. Enligt dem kom det in runt 300 000 nya aktiveringar av appen under perioden slutet av november tills helt nyligen. Med ung. hälften (lågt räknat!) av smartphoneanvändarna i västeruropa som medlemmar i Facebook och de allra flesta av dem lär ha köpt Lumia den senaste tiden borde det stämma med hälften av 600 000, dvs Facebooks uppgift om 300 000. Detta är snarare högt räknat eftersom det som sagt finns andra mobiler på marknaden som måste bidra med nya användare av appen samt att det inte bara räknar in 800-modellen utan även 710:an.

Saker och ting kan ändra sig, även om det är mycket ovanligt vid elektronikprylars lansering där man normalt får bara en chans, och Nokias försäljning kan öka, men hittills har Lumia av precis allt att döma varit en storslagen flopp. Nokia har med kraftigt fallande "Symbian-försäljning" absolut inte råd med floppar idag. Lägger man dessutom till uppenbart svindyra reklamkampanjer har man en stundande katastrof för företaget om man inte vänder detta mycket snabbt.

Man hoppas nu stort på USA, men det är som bekant Apples och Googles hemmamarknad där dessa system dominerar stort och framförallt den unga generationen inte har någon aning om vad Nokia är och många äldre inte ens tror att Nokia finns längre. Detta är en "uphill battle" om någonting! Jag kan inte se någon som helst anledning att tro att man kan få mer än en högst marginell andel av marknaden i USA. Detta betyder att man inte får något nytt momentum för försäljningen och Nokia i sin nuvarande skepnad kan inte överleva utan en försäljning som åtminstone täcker upp tappet av försäljning av Symbian-mobiler. Detta var chansen Nokia hade och den ser av allt att döma ut att ha missats.

Man måse då sälja denna del av verksamheten till Microsoft och försöka överleva på nätverks-delen som man äger med Siemens. Detta är dock i så fall troligen en fördröjningsstrid. Vi bevittnar alltså förmodligen Nokias svanesång just nu och utan tvekan slutet för dem som mobiltillverkare. 
'


3 kommentarer:

  1. Antar att du har blankat nokia aktien då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessvärre inte, borde ha gjort det när jag började skriva ned företaget. Nåja, man kan inte vara överallt och jag har ju storsatsat på Apple i över ett år + köpt BOL och SWED på dippar under krisen. Dock är det fortfarande ett bra val- Nokia kommer troligen att gå med rejäl förlust under överskådlig tid och det kan mycket väl knäcka dem som sagt.

      Radera
  2. Trots detta har jag sett folk som är så övertygade om att Nokia så är undervärderat och Apple så övervärderat att de är berädda att gå lång på Nokia och korta Apple.

    Snacka om att släng ved på brasan.....och toppa med tändvätska!

    SvaraRadera