torsdag 2 februari 2012

Marknadens tio största missförstånd om Apple

'
Lite tystnad på här senaste veckan, men det är bara för att jag har börjat skriva en bok. Mer om det en vacker dag.

Här är min officiella lista över marknadens tio största missförstånd om Apple. Tio är inte lite när det gäller världens högst värderade företag...

Myt nr 1: Apple såde 37 miljoner iPhones under det senaste kvartalet.

Sanning: Apple lyckades tillverka 37 miljoner telefoner. Sedan fyra år säljer Apple alla telefoner man tillverkar och trots enorma investeringar i sin supply chain tar det lång tid att komma upp i dessa produktsionstal. Tim Cook sade uttryckligen vid kvartalsrapporten att man hade kunnat sälja mycket mer om man bara kunnat tillverka fler.

Myt nr 2: Det finns en marknad för platta datorer med allt fler aktörer.

Sanning: Det finns iPad som håller på att välta hela PC-industrin över ända. Sedan finns det en massa andra datortillverkare som desperat försöker plocka smulorna från bordet. Hittills har Apple tagit precis 100 % av de vinster som genererats inom detta marknadssegment.

Myt 3: En avancerad ny mobil eller plattdator är en potentiell iphone/ipad-dödare.

Sanning: Det är konkurrenternas modeller som "dör". Ofta dessutom mycket snabbt och inte sällan efter att ha kostat företaget en massa pengar.

Myt 4: iPhone 4S var en mindre uppgradering av modellen.

Sanning: Siri är början på en ny epok- ett helt revolutionerande sätt att kommunicera med sin mobil (och senare andra enheter) som vi bara sett betaversionen av ännu.

Myt 5: Apples stora kassa kommer att leda företaget till stora dyra företagsförvärv mod. Microsofts tokerier.

Sanning: Apple köper bara noga utvlada företag som har teknik som man vill få ensamrätt till att använda (artificiel intelligens, minnesmoduler, 3D-kartor t.ex.) och alla deras förvärv har varit mycket lyckade.

Myt 6: Analytikerna och marknaden med dem har insett att Apples fantastiska tillväxt snart kommer att falla rejält.

Sanning: Analytikerna har grovt underskattat Apples tillväxt sedan 2005. Man har i snitt räknat med ung. en tredjedel av verkligt utfall för nästkommande år.

Myt 7: Apples vinst står och faller med några få produkter som snabbt kan bli omoderna.

Sanning: iPod tog över marknaden för mp3-spelare för 10 år sedan och har idag minst 70 % av marknaden år efter år. iPad tog över marknaden för platta datorer från första dagen 2010 och är helt odiskutabel ledare sedan dess. iPhone är den utan konkurrens mest sålda mobiltelfonen sedan ett par år och gapet växer exponentiellt. Hela mobilbranschen måste förhålla sig till iPhone, ingen kan konkurrera med användarupplevelsen och försöker därför desperat konkurrera med att skärmen är större, teknik som inte efterfrågas, priset osv utan någon större framgång. Dessutom planerar Apple förstås fler "disruptiva" produkter.

Myt 8: iPod försäljningen faller snabbt.

Sanning: iPod står idag för 2-3 % av Apples försäljning och faller inte pga att den utsätts för konkurrens utan för att så många köper en iPhone vilken inehåller en mycket avancerad iPod.

Myt 9: iOS är ett slutet system och sådana är dömda till undergång.

Sanning: iOS enda slutenhet är att man endast får installera (över 500 000) godkända appar och inte får modifiera systemet självt. Apple uppmuntrar tredjepartstillverkning som styr apparaten. Att man inte kan modifiera styrsystemen är standard inom hemelektronik. Det är Android som är undantaget. Detta har lett till en så enorm differentiering av hårdvara och mjukvara att det nu är meningslöst att tala om Android som ett system.

Myt 10: Konsumenterna till ha valfrihet och låga priser.

Sanning: Konsumenterna betalar gärna extra för att få en bra, fungerande och lättanvänd produkt.
.

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Gillar denna blog, men du borde inte ha bestämt dig för att det var 10 myter först, och skapat listan sedan. Vissa av dessa myter håller inte under någon definition av ordet myt.

    T.ex. Myt 7 Apples vinst står och faller med några få produkter som snabbt kan bli omoderna.

    Det är ingen myt, det är sunt förnuft. Om apple inte skulle släppa någon ny produkt på 3 år, så skulle deras vinst helt försvinna p.g.a. minskad försäljning.
    Att detta sedan inte är direkt troligt är en annan sak, men det gör inte att Myt 7 blir en myt.

    Tips till nästa lista:
    1. Gör listan!
    2. Ta bort den sämsta hälften av punkterna!
    3. Om punkt 2 gick lätt upprepa punkt 2.

    SvaraRadera
  2. "Apple köper bara noga utvalda företag..."

    Och vilket företag skulle någonsin påstå något annat, eftersom du är expert så borde vi väl lita på att Apple är mer "nogrann" än alla andra då?
    Lite för generellt för att tas på allvar måste jag säga.

    SvaraRadera
  3. gmo: Det var väl inte tanken att läsaren skulle ta det riktigt så bokstavligt. Vad jag menar är alltså föreställningar om hur Apple ser ut, inte att detta är myter som precis alla går på och inte har någonting med sanningen att göra.

    Alltså: ja, de har 3-4 produkter som all försäljning ligger på, men dessa produkter dominerar sin bransch. Dessutom ökar Mac med 25 % på en minskande PC-marknad.

    Min poäng är att det inte går att avfärda branschledande produkter som att stå och fall med tre produkter. Att de inte kommer att sluta utveckla dessa de närmaste åren faller väl på sin egen orimlighet.

    SvaraRadera
  4. Alpha: Jämför med branschen! MS, IBM, Amazon m.fl. köper massor av företag hela tiden. De betalar oftast, inte minst MS, alldeles för mycket mot vad de får ut av affären på sikt. Det är väl inte precis ett okänt faktum att Apple är mycket försiktigt med sina uppköp. De har bara gjort 12 de senaste tio åren och bara ett (det senaste) kostade mer än 300 miljoner dollar. Jämför det med MS senaste köp- Skype för vansinniga åtta miljarder dollar.

    SvaraRadera
  5. ok, du nämner ETT köp som MS gjort, men är det verkligen MASSOR av företag hela tiden? Och hur mycket vet du om detaljerna kring köpen, Skype var nog för dyrt där håller jag med dig, men ett enda exempel kanske inte håller för att säga att APPLE är mer noggrann än andra.
    Ung som att säga att bara för det gått bra för ett företag några år så är det företaget mer noga med sina köp än andra. Låter som du gillar Apple och därför hittar på anledningar till varför dom är grymma, lite av en psykologisk "bias"

    SvaraRadera
  6. Det finns hur många exempel på dyra och misslyckade förvärv som de stora teknikbolagen (i vid mening) har gjort. Vad tycker du om Googles köp av Motorola? Ett bolag som kostar skjortan och håller på att gå i graven pga Apples konkurrens och dessutom ett förvärv som skrämmer bort andra Android-tillverkare så Google plötsligt är deras konkurrent.

    Försök att hitta någon insatt person som inte tycker att Apple är oerhört mycket försiktigare än sina konkurrenter vad gäller att göra förvärv.

    Här finns en intressant läsning:http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mergers_and_acquisitions_by_Microsoft

    SvaraRadera
  7. Google är lika goda kålsupare dom. Med tanke på att de bara funnits en tredjedel så lång tid så är dom faktisk snäppet värre. 2011 köpte dom i snitt ett företag i veckan (57 stycken fram tom September) dvs mer än ett i veckan. Dom flesta hör vi aldrig talas om. Uppenbarligen.

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_acquisitions_by_Google

    http://www.businessinsider.com/google-has-bought-more-than-50-companies-this-year-2011-10

    Att säga att Apple har lite mer fokus med sina uppköp är verkligen ingen överdrift...

    SvaraRadera
  8. Håller helt med om sanning nummer 10. Även om jag står på andra sidan och föredrar möjligheterna som kommer med en Android-telefon, och anser att princip kring Andriod är fullständigt briljant, så kommer de flesta konsumenterna alltid välja en snygg, fungerande och lättanvänd produkt...

    SvaraRadera