fredag 20 augusti 2010

Första intrycket


Det går inte att ändra ett första intryck sägs det, men vad man sällan tänker på är att detta är bra, för det första intrycket talar mycket ofta, dock inte alltid, sanning. Mitt första intryck av t.ex. Boliden för väldigt länge sedan var enbart positivt och det stämde för bolaget är mycket, mycket bra, Diamyd likaså och H&M, well you get the picture...

MSAB, som lämnade rapport idag, gav mig ett mycket gott intryck vad gäller affärsmodell och marknadspotentialen för en ledande produkt som avläser mobiltelefoners minne. Detta fickmig att investera i företaget. Dock, mitt första intryck av VD och företaget allmänt var inte så bra. Detta borde ha fått mig att i alla fall avvakta med någon större investering. VD Joel Bollö är som många andra mindre börsbolagsdirektörer alltför optimistisk, dock inte alls lika illa som fallet varit hos PA Resources, och så långt från Michael Wolf som man kan komma. Företagets presentationer är uppvisningar i dålig grammatik och talspråk, hemsidan till helt nyligen tramsigt gjord med en fetlagd amerikansk polis som tog upp större delen av skärmen o.s.v. Detta är kanske småsaker och subjektiva omdömen, men det är nog också tecken på att företaget inte var moget för den stora expansion som vi var många som hoppades på redan 2006 och framförallt 2007.

Under de senaste åren har man byggt ut företaget åt alla håll och det har förstås varit enbart positivt, men det är som jag tidigare nämnt också tydligt för mig att en bättre ledning hade agerat proaktivt på uppseglande problem istället för att slå huvudet i produktionstaket och dessutom ständigt ha brist på viktig personal. Detta har varit en smärtsam resa för oss som investerat i företaget och att det tagit så lång tid utan tydliga förbättringar gjorde också att jag halverade mitt innehav vid en kursuppgång tidgare i år.

Dock, och detta är viktigt, precis som jag har hoppats och trott har man nu börjat skörda fruktera av sina ansträngningar- man har sedan halvårsskiftet fått sin största order någonsin till amerikanska armén och fått en stor fransk order. Med närvaro i alltfler länder på en expanderande marknad och med en uppenbarligen mycket bra produkt kommer man med stor sannolikhet att kunna växa rejält de närmaste åren.

Brott kommer alltid att begås så det är ingen risk att marknaden försvinner. Visst finns det alltmer konkurrens men det brukar ju sluta med att bara en eller två blir kvar och tack vare att MSAB var först in med en kvalitetsprodukt gör det troligt att de blir den enda eller ett av företagen som tar hela marknaden till sist.

6 kommentarer:

  1. Är ett pissföretag som jag inte ser någon framtid i. Vem som helst kan kopiera upp verksamheten och göra den billigare. Jag ser ingen livsnödvändig anvädning för produkten heller som jag tex ser med Atlas Copcos gruvmaskiner.

    SvaraRadera
  2. Hehe, det här var en rolig blogg. TA är inget för dig förstår jag ;) Du ska få nåt att fundera på och kanske jämföra dina resultat med över tiden. Ta en titt på Brummer Lynx och deras resultat de sista 10 åren i förhållande till risk jämför sen med ditt eget om några år. Sen kan du återkomma med dina åsikter om TA ;)

    Lycka till!!

    SvaraRadera
  3. Anonym 1: Ditt inlägg skämmer bara ut dig, kanske är det därför du inte ens anger en signatur/alias. Det är ett företag som gått med fin vinst i flera år, de är världsledande och offentlig förväaltning köper inte av små uppstickare som stjäl andras patent. Vadå livssnödvändig, det är otroligt mycket viktigare emd bevissäkring i en mobil värld än att dricka läsk och ändå tjänar många en massa pengar på det.

    SvaraRadera
  4. Anonym 2: Jag är inte rädd för att jämföra mig med andra, därav att jag redovisar mitt resultat på bloggen. Du då?

    Förstår inte alls vad BL har med saken att göra, de har massor av fonder, de flesta verkar gå ung. som index eller något lägre i år. Det finns massor av bra fonder, so what?

    Om TA vore tillförlitligt så skulle världen vara full av TA-fonder, var är de?

    SvaraRadera
  5. Lynx är ju en 100% TA fond. I hedgefond världen kallas det kvantitativt förvaltade fonder när det handlar om TA, eller om du så vill, inga positioner tas baserat på fundmental analys utan bara på signaler genererade av matematiska modeller. Det var inte meningen att vara dryg. Tyvärr så finns det massa dålig TA teori precis som det finns dålig FA. Men visst finns det massor av TA fonder som tjänar bra med pengar till låg risk. Lynx är ett lysande exempel.

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig sagt att det inte finns TA-fonder, det finns alla sorters fonder, men att påstå att det finns "massor" av dem ung. som det finns massor av fonder som baserar sina placeringar på fundamentala faktorer är inte rätt. TA är och förblir en liten nisch som bara kan utövas av den som har en edge, t.ex. företag som handlar med terminer, derivat m.m. 24 timmar om dygnet direkt mot världens börser och kan hitta sånt som privatpersonen som sätter sig vid datorn med nåt tramsigt program aldrig kan uppnå.

    Kan du däremot räkna ut värde bättre än marknaden som helhet kommer du med tiden att bli rikligt belönad.

    Jag har ingen ingen uträknad egen historik förutom sedan förra året då jag började redovisa på min blogg, jag hade 237 % uppgång under 2009, Brummer Lynx har enl. Avanza inte haft någon uppgång att tala om sedan januari 2009.

    http://fundamentalanalys.blogspot.com/search/label/%C3%85rsrapport

    SvaraRadera