måndag 16 augusti 2010

Får de betalt för sånt där?


H&M fortsätter att sälja mycket bra i år till analytikernas stora förvåning. Samma analytiker f.ö. som lyckas pricka fel varje månad på H&M:s utveckling. Naturligtvis är inte enstaka månadsrapporter någonting att hänga upp sig på, men det är lätt att se en trend nu och den trenden är mycket starkt uppåt för H&M:s försäljning.

Hur kan man med tanke på hur stärkta H&M gick ur lågkonjunkturen vara förvånad över att de nu kan skörda frukterna? Förmodligen är det lätt hänt om man sitter med näsan i siffrorna istället för att se tendensen och dess riktning. (Utförligare diskussion om detta från i våras hittar du här.)

Jag har sagt det förr, men det tål att sägas igen: om jag bara fick investera i ett företag någonsin och vara helt beroende av att denna investering gick bra skulle mitt självklara val vara H&M. Det är inte bara Sveriges bästa börsbolag, utan även ett av världens bästa och det finns idag ingen anledning att tro att de inte kommer att fortsätta leverera rekordvinster långt in i framtiden (och förvåna analytikerna hela vägen).

Mer om H&M finns här.

1 kommentar:

  1. Det är just det som gör mig lite fundersam. Ja, det ser bra ut för HM, men i.o.m. att det ser så bra ut blir jag misstänksam.

    SvaraRadera