torsdag 19 augusti 2010
H&M i år
För att få lite omväxling och ett annat perspektiv tänkte jag göra en liten avstickare till det kortsiktiga tänkandet idag och ta en titt på hur H&M går just precis nu och vad detta skulle kunna ge för resultat detta år. Helt tvärtemot mitt vanliga budskap om det långa perspektivet, men kanske intressant just därför.
Ska man bedöma H&M just nu blir förstås försäljning räknat i kronor det intressanta, marginalen just nu samt alla andra kortsiktiga parametrar.
Fascinerande just nu är förstås att man ökar sin vinst med mellan 25 och 30 % samtidigt som försäljningen i kronor bara ökat med 4 % hittills i år. Anledningen är förstås bruttomarginalförbättringen från 59 till 64 %. Eftersom större skillnad mellan försäljningspris och inköpspris landar direkt på nedersta raden (ok, efter avdrag för skatt) har det förstås en enorm betydelse för resultatet.
Fem procents bruttomarginalförbättring när man omsätter drygt 100 miljarder förbättrar (allt annat lika) rörelseresultatet med fem miljarder. I halvårsrapporten ser vi också att detta ökat med 2,9 miljarder (ökningen utöver ~2,5 miljarder beror på omsättningsökningen).
OK, detta är kanske självklart, men vad händer om försäljningen i kronor under resten av året ökar mer eller rentav betydligt mer än 4 %? (Jag tror som jag skrivit flera gånger tidigare att H&M kommer att dra nytta av sin stora expansion förra året som inte resulterade i någon större försäljningsökning nu när världen är på väg ut ur lågkonjunkturen. Den femtonprocentiga omsättningsökningen i kronor 2009 kom till tack vare växlingskursen, den verkliga ökningen, dvs i lokala valutor, var bara 4 %.)
I juni och juli var ökningen i lokala valutor 20 resp. 21 % mot 11 % totalt under första halvåret (fram till sista maj). Även detta talar för att intäktsökningen kommer att bli större än hittills i år. Marginalen är väldigt hög, vilket gör att den troligen kommer att sjunka på sikt, men så länge kronan förstärks tack vare de starka svenska statsfinanserna lär det väl inte bli någon jättelik ändring av marginalen även om lönerna i vissa länder stiger.
Det är svårt att se mer exakt hur allt detta kan påverka, framförallt slår ju kronkursen åt båda hållen, en stark krona ger höga marginaler men också lägre försäljning i SEK. Hursomhelst, om vi tänker oss att marginalen håller sig ungefär där den är under resten av året och föräljningen i lokala valutor fortsätter att öka så borde vinsten landa på i alla fall 18-19 miljarder kr, dvs en ökning på 15-20 % (110 miljarder * 23 % rörelsemarginal minus skatt).
Det går förstås att göra en betydligt enklare beräkning, nämligen att man räknar med att nuvarande vinstökningstakt på runt 30 % för första halvåret håller i sig, vilket skulle innebära ett resultat på över 20 miljarder i år. Jag tror inte att detta är omöjligt alls eftersom både marginalen och försäljningen dessutom just nu verkar vara i uppåtgående.
Det som talar emot alltför positiva prognoser är kanske bara att 66 % bruttomarginal är så sanslöst högt att det bara instinktivt känns som att den måste sjunka, men å andra sidan måste den ju inte det på tre månader och det är bara så mycket som är kvar av H&M:s verksamhetsår. Ja, ja det är svårt att tänka kortsiktigt när man hela tiden försöker vara långsiktig.
För att sammanfatta kan man bara säga att just nu finns som jag kan se det ingenting som tyder på att H&M inte kommer att göra ett sanslöst bra år, vilket förstås betyder kraftigt höjd utdelning om sedan vinsten blir 18 eller 21 miljarder är inte möjligt att veta idag, men jag tror som sagt på den högre delen av intervallet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Lou,
SvaraRaderaTycker du fortfarande aktien är köpvärd, eller ska man vänta på en eventuell dipp?
Mvh Alex
Hej Lou!
SvaraRaderaHåller helt med dig om HMs framtidsutsikter. HM är verkligen den ideala affärsmodellen oavsett kort eller lång sikt.
Köpa superbilligt och minimera kostnaderna från produktion till konsument. Det medför att de kan plocka ut stora vinster när kollektionen är rätt eller sälja på lågt pris när träffsäkerheten är sämre. Vilket i sin tur ger en flexibilitet som gör att de står stadigt även under globala kriser. Det finns kontinuitet i att det är ett familjebolag. Tillväxtmöjligheter då de globala tillväxtmarknaderna ännu inte är exploaterade. Litet bundet kapital, behovet av kläder som bara växer i takt med världens befolkning. Vidare är det obelånat och risken är spridd globalt. Varumärket är högt värderat vilket minimerar kostnader för reklam. Det bästa till sist, de växer och för varje år blir stordriftsfördelarna bara fler och större. Jag har säkert glömt många punkter men kan ärligt inte hitta något negativt, säkrare än att sätta pengarna på bankkonto och du får garanterat högre ränta :)
Snart kanske vi får ett nytt tillfälle att köpa mer BP också. Fortsätter den ner i den här takten så är de snart köpvärda igen.
Hej Lou,
SvaraRaderaHåller med dig till fullo. Hade möjlighet att köpa på mig större delen av mitt HM-innehav när kursen dippade under 210kr i somras. Har en GAV på 213. Har nu samlat på mig ytterliggare kapital men tvekar ändå på att gå in på dagens kursnivå, trots min tro på bolagets framtidsutsikter. Irrationelt betende? Skulle du själv gå in i dagens läge?
Är också intresserad av vad du anser du om BPs senaste nedgång, intressant att öka på innheav om kursen fortsätter ner under 35$?
Keep up the good work!
Oj, såg nu att mina frågor i stort sett var upprepningar på ovanstående kommentatorers.
SvaraRaderaOuppmärksamt av mig, men ser fram emot dina tankar om det. = )
Först köpte jag HM på allra lägsta under hösten 2008. Sedan har jag köpt HM ungefär i samma takt som Sheldon ovan. Och köpte på mig lite till igår. Dock ej till lägsta kurs - ej ovanligt... Tackar för Din analys av bolaget som går i stil med mina tankar om bolaget även om jag inte är så kunnig. Motiverar mitt senaste köp igår av HM på ungefär på samma sätt som Hans Böhlin argumenterar här ovan.
SvaraRaderaMycket intressant blogg! Tack för den!Och tack för övrigas inlägg.
Hej och tack för alla kommentarer, ursäkta det sena svaret.
SvaraRaderaJag anser (se Köpråd uppe t.v.) att alla dessa bolag är köpvärda till nuvarande kurser. naturligtvis är de ännu mer köpvärda, allt annat lika, vid lägre kurs, men det är inte fel att köpa t.ex. H&M för 240 kr. Jag har själv försökt att alltid utnyttja nedgångar i kursen som inte är motiverad av fundamenta i företaget i fråga för att få ytterligare säkerhetsmarginal, men när jag började köpa H&M i våras struntade jag i det i mitt första köp eftersom min analys sa att trots den stora uppgången under året innan så var aktien fortfarande kraftigt undervärderad i förhållande till sin sannolika massiva framtida intjäningsförmåga.
Sedan dess har jag haft turen att kunna köpa H&M ännu billigare trots att företaget bra har gått bättre och bättre (marknanden... vad kan man säga...?).
Om jag ska sammanfatta så är det väl, har man inga H&M så köp direkt, men om man som jag nu har en ganska stor post så kanske man kan hoppas att rädslan ute i världen fortsätter och man får fler chanser att köpa riktigt billigt.
"Problemet" med H&M idag är lite som finansministern hade i fredags när han skulle kommentera de nya siffrorna för Sveriges tillväxt- det var helt enkelt för bra för att kännas möjligt. Alla företag kan få problem och naturligtvis går det inte att ta någonting för givet, men det finns idag ingenting som inte tyder på att H&M kommer att fortsätta att expandera enormt och i processen tjäna fantastiska summor. Dessutom har de ju inga lån. Otroligt, men sant. Dock har tack och lov väldigt många andra samma problem att riktigt kunna tro på dessa fantastiska siffror och därför kan vi köpa H&M billigt idag.
Ja, BP är förstås fortsatt köpvärda, jag tror fortfarande 100 % på min analogi med Swedbank för hittills har den hållit mycket bra. Dock kommer BP att fortsätta att uppvärderas av marknadne betydlgit snabbare än vad som har varit fallet med Swedbank. Detta förstås för att det är ett mycket mer känt företag och dessutom har så stora reserver att ta till i svåra tider.