tisdag 28 augusti 2018

Någonting är ruttet i Kopparberg


Ägarna i Kopparbergs har prövats hårt de senaste två åren sedan en väldigt fin trend, som jag för övrigt ju själv hoppade på, under året fram till Brexit-omröstningen midsommaren 2016 bröts av densamma. Effekten lindrades då av att man terminssäkrat pundet när det sjönk som en sten men med tiden kröp resultatet av den ogynnsamma valutan ikapp i rapporterna och vintern och våren i fjol var inte så kul läsning. 

I år är det många som har hoppats på en comeback i takt med att pundet har stigit rejält mot kronan och vi ju som bekant har haft en sagolik sommar i Nordeuropa samt att första halvan av VM spelades i slutet av perioden. Aktien har klättrat från vårens kurser långt under 200 kr upp till över 245 innan dagens rapport. Förväntan i luften med andra ord.

Dessa förväntningar kom rejält på skam med rapporten. Kursen föll med uppåt 15 % men har nu repat sig rejält. Detta med all sannolikhet för att värdeinvesterare hoppats hitta värde därnere någonstans. Det är bara kattguld som glimmar dessvärre.

Försäljningen ökade i kronor med endast 12 % och vinsten med 12,5 %. Talande nog nämns ingenting om försäljningen i Storbritannien, deras viktigaste marknad som man förra året förklarade hade ökat med 17 %. Istället nämner man plötsligt en marknadsandel på 38 % utan att ange någon jämförelse. Svårt att dra någon annan slutsats än att man tappar försäljning och marknadsandel. 

Att tappa volym på en marknad som lika uppenbart måste ha sålt betydligt mer cider i maj och juni i år är allvarligt. Det kan inte gärna bero på annat än att de idag har allt svårare konkurrens på sina största marknader. Detta kan jag helt anekdotiskt intyga då man ser Rekordelig och de utländska kopiorna överallt runt Medelhavet och i England.

Jag har själv haft turen att lämna i hyfsat tid, delvis tack vare att jag erbjöds en premie i höstas för större delen av min post i denna tunt handlade aktie, men även för att jag som jag skrivit om flera gånger tidigare har blivit alltmer skeptisk mot Kopparbergs. Jag tror att de skyndade alldeles för långsamt när de inte satsade på Medelhavet på bred front långt tidigare. Även om UK har varit en fantastisk resa för dem så är det ju, som de själva skrev i våras, vid Medelhavet som solen finns och därmed den mycket långa säsongen.

Tredje kvartalet kommer med all säkerhet att öka vinst och omsättning, troligen mer än Q2 då både vädret och pundet varit om möjligt ännu bättre men det ändrar inte att jag inte vill äga aktien.

Jag är glad att äga det snabbväxande Hernö istället som jag kommer att skriva om i slutet av veckan efter deras rapport som kommer på torsdag.

4 kommentarer:

  1. Har det kanske blivit trendigare att dricka Gin&Tonic ān cider? Har själv en känsla av att gin blivit populärare och då konkurrerar den drycken kanske med just cider. Vad föredrar Herr Bloggaren? Själv tar jag gärna en svalkande öl eller G&T. Mera sällan cider

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag vill inte försvara Kopparbergs på något sätt men jag vill bara poängtera att man inte kan jämföra valutakursen mellan 170630 & 180630 i sin analys. Då handel sker löpande och inte på en specifik dag. Ser man på GBP/SEK-kursens medelvärde för perioden 170101-170630 jmf med 180101-180630 har valutan ökat med 3,41 % och inte med 10 % som du (och tidningen Aktiespararen) hävdar. Bara ett tips till framtida analyser...

    SvaraRadera
  3. Någonting är ruttet i Catena Media...

    SvaraRadera