tisdag 2 juli 2013

Boliden


Ingen aktie har jag idag ägt så länge som Boliden. Detta har sin grund i en bestämd tro på att flera av företagets metallet, men främst koppar och zink kommer att öka alltmer i betydelse när Tredje Världen byggs upp till "nästan I-landsnivå" de närmaste decennierna. En utveckling som är svår att motsäga. Därtill kommer Bolidens föredömligt långsiktiga strategi att utveckla sina tillgångar, framförallt Aitik-gruvan som pågår och har pågått i flera år nu.




Boliden är dock ett väldigt cykliskt företag så att hoppas på några fantastiska PE-multiplar en vacker dag är inte att tänka på. Istället är min förhoppning att man kan återkomma till situationen för några år sedan när värderingen drevs upp av höjd utdelning och en fantastisk extrautdelning på 12 kr.

Ett misstag jag har begått med Boliden är dock att inte sälja av mer än jag gjort när värderingen har stigit, oftast på vintern. Min plan idag är att minska innehavet när aktien stiger uppåt 120 kr, precis som tidigare, men kanske med 40 % av mitt innehav. Skulle den sedan stiga mer så säljer jag troligen lika mycket över 130 kr och behåller resten tills vidare. Detta är långt ifrån typiskt beteende från mig, men starkt cykliska aktier måste man vara beredd att sälja långt tidigare än andra företag.




Troligen skulle jag i så fall återigen köpa tillbaka på lägre nivåer. Min tro på Boliden är helt orubbad. Dock har jag idag ett GAV på 40 kr och de nivåerna får vi inte återse utan en kris i företaget eller världen.

4 kommentarer:

  1. Andra cykliska bolag fungerar väl på samma sätt. Ex. SSAB. Vad tycker du om SSAB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade men hoppade av för ett par år sedan eftersom det började gå dåligt.

      Radera
  2. Swedish housing bubble-Professor Lars Pålsson Syll Malmö Högskola
    http://larspsyll.wordpress.com/2013/07/02/swedish-housing-bubble/

    SvaraRadera