onsdag 17 april 2013

Apples första kvartal


Som jag skrivit tidigare känns det att det har blivit klart svårare att förutse Apples försäljning och framförallt vinst på kvartalsnivå. Försäljningen har alltid varierat mycket beroende på dels tid på året med julen som naturlig höjdpunkt, men dels också beroende på uppdateringar av sortimentet. Det senaste året har denna variation ökat rejält och försäljningen faller inte lika långsamt som tidgare efter en ny iphone- resp. ipadmodell har kommit.

Vinsten har likaledes alltid påverkats rejält av tillverkningskostnaderna för framförallt iPhone som ju är en otroligt lönsam produkt, men beroende på omställningar till ett nytt format eller ny teknik kostar rejält olika att tillverka över tiden. Lite av ett lyxproblem med tanke på att försäljningspriset är helt oförändrat (ung. 650 dollar i snitt) men det blir enormt betydelsefullt när man säljer nästan 50 miljoner exemplar som i julkvartalet. Detta har alltså nu en jättestor påverkan på resultatet.

Apples "låga" bruttomarginal på 38 % i julkvartalet ska jämföras med andra kvartalet 2012 då man var uppe som högst, 47 %. Skillnaden var bara ett halvår men andra kvartalet åkte man räkmacka beroende främst på att man återanvänt så mycket i iPhone 4S från iPhone 4 och ändå sålt massor av 4S. Kostnaden att tillverka den nya iPhone 5 (tillsammans med uppdateringar av totalt 80 % av det sammanlagda sortimenet) drog alltså upp kostnaderna för sålda varor till betydligt högre nivåer varför julkvartalets vinst blev en besvikelse, vilket är rätt bisarrt med tanke på att det var den högsta vinst något företag gjort under ett kvartal någonsin.

Jag har lyssnat om på de två senaste analytikerkonferenserna under de senaste dagarna och det är rätt intressant eftersom Apples ledning faktiskt avslöjar mer än vad folk tror. Avslöjandena är så subtila att de brukar kommenteras först långt senare när man förstår vad det egentligen var de menade. Vissa "avslöjanden" är negativa, som när de sommaren 2011 pratade om en kommande produktlanserings förmodade försämring av nästa kvartals resultat, ingen lyssnade och sedan blev alla väldigt besvikna då man bara hade sålt 17 miljoner iPhones pga att alla förstod att den nya modellen snart skulle komma. Andra gånger är det positiva nyheter som när man våren 2012 pratade om att man hade "several" nyheter på gång. Det var förstås iPhone mini och iPhone 5 m.fl. man talade om, men ingen lyssnade den gången heller.

Helt klart är att man har gjort stora framsteg med att minska produktionskostnaden för iPhone och iPad, detta framhåller man redan i slutet av januari. Helt klart är också att man aviserar att iPhone kommer att säljas i fler prisnivåer och modeller i framtiden (Tim Cook hänvisar till vad man gjorde med iPod en gång i tiden i ett svar på en direkt fråga, men även detta verkar folk ha missat). När man uttryckligen säger att deras "product pipeline is choke full" är detta också en tydlig antydan om att det kommer att komma mer än en ny produkt. Det är inte bara mindre uppdateringar av existerande produkter (ny processor, färgalternativ osv) man talar om när man uttrycker sig så.

Ja, ja vi får se men det känns i alla fall klart att det kommer att komma många positiva nyheter från Cupertino snart och som jag skrivit många gånger tidigare är det helt enkelt så att om Apple kommer med en tunn och lätt "stor iPad" liknande minin i tjocklek och vikt per kvadratcentimeter samt lanserar en iPad mini med fyrdubblad upplösning ("retina") så är tävlingen avslutat för alltid. Då har Apple denna marknad i sin hand på samma sätt som med mp3-spelare sedan minst fem år tillbaka- det finns flera konkurrenter men ingen gör någon större ansträngning eftersom Apple tar alla vinster i segmentet.

På samma sätt, och betydligt viktigare för resultatet, blir det om Apple går ned rejält i pris med en lågprismodell med bred lansering. Apple skulle med en lågprismodell lyckas med vad man gjorde med iPod mini/nano en gång i tiden- slå undan benen på flera konkurrenter och tvinga ut dem i allt mer märkliga banor- jättemobiler och jättebilliga. Apple har avsiktligt väntat med att göra detta eftersom de också minskar vinsten i premiumsegmentet, men det kommer och då är det tack och adjö för Samsungs 30 % av vinsterna i smartphoneträsket.

4 kommentarer:

  1. Anar jag en nyansskillnad i tonen?

    SvaraRadera
  2. Vilken nyansskillnad? Jag inser att det nu är väldigt svårt att med någon säkerhet uppskatta resultatet. Jag är mer optimistisk om Apple än någonsin, den är väldigt, väldigt köpvärd på denna nivå.

    SvaraRadera
  3. Ökar när den kommer under 400, känns som bra nivåer nu...imo

    SvaraRadera
  4. Samsung har en otrolig fördel gentemot Apple. Dess aktie kan aldrig komma att nedvärderas på grund av rädsla för minskad inovationsförmåga.

    SvaraRadera