onsdag 19 januari 2011

DnB NOR köper Swedbank?



DnB NOR ryktas återigen ha intresse av att Swedbank, precis som i höstas då man dementerade detta, men sammtidigt konstaterade i olika uttalanden att Swedbank nog, typ, kanske var ett bra köp men... o.s.v. Med andra ord en inte alltför kraftfull dementi, utan en som lämnade fältet öppet om man skulle vara intresserad i framtiden.

Oavsett hur det ligger till med detta rykte så tycker jag att det är lite förvånande att ingen utländsk storbank under lång tid har lagt bud på någon av de fyra stora i Sverige, framförallt SEB, Swedbank och SHB som ju har en hanterbar storlek och mycket god intjäningsförmåga.

Detta "ointresse" beror säkert mer på att många storbanker har och framförallt har haft problem snarare än att ingen skulle vara intresserad av dem. Med all sannolikhet kommer det ett bud på någon av dem under de närmaste åren hursomhelst. Om budet är i pengar snarare än aktier kan den svenska bankens aktieägare då säkert göra sig en rejäl hacka eftersom budpremien troligen är hög eftersom aktiekurserna på i alla fall Swedbank och SEB fortfarande är rätt nedpressade jämfört med när många av aktieägarna köpte in sig.

Dock skulle det förmodligen vara en dålig affär för Swedbanks långsiktiga aktieägare som förmodligen skulle få betydligt mer för sina aktier inkl. utdelningar på några års sikt än vad en snabb exit genom uppköp skulle innebära.

4 kommentarer:

  1. Om det skulle vara aktuellt med ett uppköp - tror du man erbjuds aktier eller pengar som aktieägare?

    SvaraRadera
  2. Hej Har precis börjat följa din blogg. Mycket intressant läsning. Men om jag läser mellan raderna känns det som om jag borde vänta tills något exceptionellt händer. Tex Börskrash eller oljeutsläpp eller Koreakris eller PIGS oro. Så att även de bolag man tror starkt på tappar tillfälligt i värde. Eller ska man fullinvestera allt i samma vecka? Har lite beslutsångest. Vilken strategi skulle du välja? Hur gjorde du innan "finanskrisen" låg du fullinvesterad under hela krisen?

    SvaraRadera
  3. Jörgen: ofta är det ju aktier som erbjuds och i så fall är det bara att hoppas att det är till en vettig kurs, vilket inte är orimligt att tro med tanke på hur många uppköpande bolag som har varit överdrivet generösa med sina erbjudanden av egna aktier.

    SvaraRadera
  4. MB: Det är stor risk att man blir stående på perrongen om man väntar när kurserna stiger, jag har ofta varit fullinvesterad, men om börsen verkligen blev högt värderad så skulle jag nog minska vissa innehav. Börsen föll mycket snabbt under krisen så jag satt till stor del stilla i båten eftersom jag inte hann sälja till en vettig kurs, men tack vare krisen kunde jag passa på och handla massor av aktier mycket billigt. När jag idag som mer än fullinvesterad köper mer så är det bara när aktierna känns mycket billiga, t.ex. BP och H&M i somras.

    SvaraRadera