tisdag 21 juli 2009

Skillnaden mellan marknaden och analytikerna

.

Börsnytt, ursäkta, Dagens Industri är återigen ute och simmar i de grumliga vatten där man inte kan skilja på marknaden och "analytikernas prognoser" idag. Det sker ju nästan varje dag men idag lyckas man verkligen i sin artikel (http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2009%5c07%5c21%5c345672&SectionId=BorsMarknad&menusection=BorsMarknad;BorsMarknadNyheter) om att "botten är nådd".

Denna botten har varit nådd ganska många gånger i år i DI. Om jag inte hade bättre saker för mig skulle jag räkna hur många gånger man lyckas komma med den nyheten.

Problemet är att vi alla alltid vill att det ska vara slut på någonting som är dåligt och dags för någonting bättre, men att använda det faktum att börsen har gått upp sju dagar i rad som skäl för en sån analys och dessutom att som stöd anföra att "tre av fyra" kvartalsrapporter nu talar om att det kommer att bli bättre snart är bara korkat.

FÖRETAGSLEDARE KOMMER ALLTID I EN LÅGKONJUNKUR ATT HÄVDA ATT DET KOMMER ATT GÅ BÄTTRE SNART!

Med all sannolikhet kommer det att komma dåliga nyheter som ger sju dagars nedgång snart också och då kommer andra rubriker. För min del får det gärna gå ned rejält igen så jag kan fortsätta handla rekordbilligt.

För att citera den store Warren Buffett: Om man är i en period i sitt liv då man kommer att huvudsakligen köpa aktier i många år framöver så är det helt ologiskt att hoppas på en börsuppgång, istället för en börsnedgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar