torsdag 2 augusti 2018

LeoVegas rapport


Igår morse rapporterade LEO, vilket nog inte undgick någon med internetåtkomst. Jag tycker att rapporten var riktigt fin även om det som alltid finns svaga punkter.

Det viktiga för mig är att hela bolaget utvecklas väl, det spelar ingen större roll om ”gamla LEO” eller dotterbolagen växer mest och den viktigaste parametern för att mäta detta är att man får nya kunder (NDC, +84 %) som sedan stannar kvar som återkommande deponerande kunder (RDC, +75 %). Marknadsföringen har fokuserat på de båda dotterbolagen på bekostnad av ”LEO Classic” de senaste två kvartalen varför dessa har vuxit lite på ”LEO:s” bekostnad.

Därefter är det viktigt att LEO kan på sikt dra ner sin mycket höga marknadsföringsbudget men ändå växa. Av detta skäl var det trevligt att se redan i den omvända vinstvarningen att man gått ner från guidade 42 % av omsättningen till 35 % och nu meddelade att denna nivå är guidningen för Q3. I absoluta tal lade man dock mer pengar på marknadsföring i det senaste kvartalet än något kvartal innan, men storleken på intäkterna gör att procenten sjunkit markant. EBITDA kommer alltså att bli mycket stark även om marknaden just nu inte verkar bry sig om vinsten. I andra kvartalet ökade EBITDA från 6,1 MEUR till 15...

Det stora sänket var förstås att man vuxit klart mindre under början av Q3, vilket inte ens var hela månaden juli. Detta tolkade många nyblivna experter på LEO som att bolaget ”inte längre växer” och ”de kan inte dra ned på marknadsföringen” osv. Kanske liiiiite mer sannolikt är århundrades sommar och VM viktigare skäl, förutom ett tillfälligtvis lite skakigt UK, till en svag inledning och den som har följt bolaget ett tag, vilket de allra flesta inte har, vet också att tillväxten historiskt har varit väldigt ojämn mellan månader och kvartal men betydligt jämnare om man, vilket man förstås ska göra, jämför helår eller rullande 12 månader.

Reaktionen med -15 % var absurd med tanke på hur lågt aktien stod innan rapporten och ledningens löfte om ung. 8 kr i vinst 2020 som man gång på gång upprepat gör alltså att bolaget handlas under PE 8 på 2020. Kritikerna säger att det inte spelar någon roll då man troligen inte alls kommer att växa som idag om två år, men allvarligt talat... Vinst är trots allt det som företagande handlar om och även om LEO skulle växa betydligt långsammare om två år så är 8 kr i vinst och då troligen 4 kr i utdelning värt betydligt mer än 65 kr.

Förra året tyckte marknaden att LEO inte kunde göra något fel, medan man sedan förvärven tar allt de gör som fel eller i varje fall illavarslande. Det är lite ironiskt med tanke på att vi idag har ett betydligt större bolag som tjänar mer pengar...

4 kommentarer:

  1. Jag äger Leo och kommer fortsätta att göra.
    Men det som oroar mig är att andra bolag växte betydligt mer men med ungefär samma marknadsföringskostnader. Hur tanker du där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) Bindande stavar
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare.
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Bolaget växer knappt organiskt under 2018...siffror justerat för förvärv.. Jan: 28,8 Feb: 28,3 Mars: 28,3 April; 29,3 Maj: 28,9 Juni: 28,9 Juli: 26,4...de måste hitta tillbaka till bra organiskt tillväxt annars blir 8 kr 2020 svårt att nå.

    SvaraRadera
  3. Som man sa om fingerprint för 2 år sedan

    SvaraRadera