torsdag 30 augusti 2018

Hernö Gin ångar på


Jag har pratat med Hernös VD om morgonens rapport samt även flera gånger tidigare de senaste månaderna om det nya samarbetet med Altia m.m.och tänkte sammanfatta lite allmänna intryck om hur företaget utvecklas. I morgon kommer min Fredagskrönika på Tradingportalen att gå igenom rapporten i detalj.

Om man väldigt kort ska titta på rapporten så är det att Hernös snabba tillväxt fortsätter i oförminskad styrka (under våren var den +88 %, förra våren ökade man med 82 % och på helåret 2017 med 93 %). Vinsten före skatt ökade med 85 %.

Tillväxten är förstås det viktigaste för Hernö eftersom det betyder att man både hittar nya marknader och utvecklar de existerande. För ett litet, nischat destilleri kan tillväxt dessutom hittas på otippade ställen, bästa exemplet är kanske Hernös framgångar i Australien. Den stora delen är dock förstås på mindre överraskande platser som Systembolaget där man nu tack vare att man sedan i december finns i alla landets butiker ökar försäljningen med 156 %.



Även i grossistledet går det utmärkt med en ökning på fina 175 %. När jag frågade VD Jon Hillgren varför den sammanlagda intäktsökningen är mindre så beror det helt enkelt på att exportmarknaden är väldigt ojämn, man hade mycket stor försäljning till Australien före årsskiftet vilket påverkar när man ännu inte säljer så mycket på export utanför Australien och Storbritannien. Exporten är förstås den stora möjligheten för Hernö under kommande år.

Att man växer så snabbt är utmärkt men leder också till att utpriset till kunden pressas en del- den som beställer en pall om året betalar ju mer per flaska än den som beställer tio. Detta vore, som VD sade, ett problem för en producent av billig vodka eller gin som kanske bara tjänar en tia per flaska netto, men det är en liten fråga för Hernö som har väldigt goda marginaler på sin försäljning som ju uteslutande sker inom det översta segmentet prismässigt.

Försäljningen räknat i volym, eller antal flaskor som Hernö ofta anger, har alltså ökat mer än 88 % i vår. Detta blir en klassisk ”gungor och karuseller”. Det man förlorar på marginalen tar man igen med råge på volymen. Detta kommer också att fortsätta i och med sommarens stora nyhet från Hernö. Grossistförsäljningen liksom all försäljning till hotell, restaurang, taxfree och de statliga monopolen i Norden och Baltikum kommer som tidigare meddelats att tas över den 3 september av den finska jätten Altia.

Detta bolag har kunskapen, distributionsnätverket och logistikkapaciteten att arbeta in Hernö hos mängder av nya kunder och segment varav två enligt Jon är de mest intressanta. Det det mest lovande är ”travel retail” eller ”taxfree” om man uttrycker sig slarvigt. Hernö har hittills varit nästan uteslutet från denna jättelika försäljningskanal i Norden med sin närvaro enbart hos Tallink Silja och Birka. Med hjälp av Altia kommer de att kunna nå ut på flygplatser där försäljningen och inte minst möjligheterna till varumärkesbyggande är betydligt större. Jon tror att Travel Retail kommer att bli en mycket stor kanal på ett par års sikt.


Den andra fördelen med samarbetet med Altia är att dessa har enorm kompetens i att få in produkter på de statliga monopolen i Sverige, Norge och Finland. Särskilt de två senare har varit i princip omöjliga att jobba mot för en liten organisation som Hernös. Av särskilt intresse är att få in ”Old Tom” i långt fler butiker än de trettiotal som de säljs i idag på Systembolaget men på sikt förstås att alla fem varianter ska säljas i alla eller nästan alla systembutiker. Härtill kommer Altias kompetens för varumärkesbyggande, närvaro på alla branschmässor och enorma kundnätverk inom Norden.

Uppnår man detta, och det är svårt att se att man inte kommer att göra det, så kommer man att befästa sin position som ”den svenska ginen” avsevärt tror jag. Både i Sverige och utomlands. Turister och svenskar kommer att köpa den när de reser in och ut ur landet, dess närvaro på hotell och i barer kommer att spridas långt utanför storstäderna och alla ginälskare kommer att kunna köpa även de smalare produktionerna på sitt lokala systembolag.

Jag har märkt anekdotiskt en stor svängning bara i år vad gäller inställningen till Hernö. Jag tycker såna saker är väldigt intressanta efter att en gång i tiden ha skrivit D-uppsats om imagemarknadsföring. Om man ska generalisera lite så har de gått från ”vad är det?” hos många till att man imagemässigt är väl i linje med de internationella finginen om inte högre hos alltfler.

Hernö går alltså med stormsteg mot att bli ett klart större bolag och vissa kostnader dras då upp. Man ökar sina avskrivningar något pga nya investeringar men framförallt är det de ökade personalkostnaderna som gör att marginalen inte har rört sig uppåt trots intäktsökningen-  rörelsemarginalen är fortsatt 27 % som i fjol. Man anställde två personer i början av hösten och inrättade en ekonomichef (en av de tre storägarna) från februari. Detta gör att personalkostnaderna har gått från 1,5 miljoner förra våren till 2,8 i år dvs en ökning med 75 %. Hade man inte anställt så hade man idag haft 38 % rörelsemarginal men förstås vara betydligt sämre förberedd på ytterligare expansion. Man har nu kommit upp på en nivå som Jon tror kommer att bestå under överskådlig tid. Detta bådar mycket väl inför helårsresultatet.

Jag tycker alla åtgärder man har tagit den senaste tiden känns helt rätt- förutom samarbetet med Altia har man nu automatiserat buteljeringsprocessen vilket har frigjort personal till mer värdeskapande sysslor och gör buteljeringen fem gånger snabbare. Man trycker nu etiketterna på flaskorna vilket ser bättre ut och sparar även det arbete i produktionen. Slutligen ska man nu sätta spaden i jorden för den nya besökscentret och kontoret nedanför destilleriet.



Förutom den uppenbara fördelen med ett mer professionellt kontor så gör nybygget att man kommer att kunna ta emot spontanbesökare under i varje fall sommarmånaderna. Besöksnäringen är en fin extrainkomst för Hernö och hjälper förstås otroligt för att sprida kunskap om produkten. Hittills har man dock bara kunnat boka grupper och minimikostnaen har varit över fyra tusen kronor för en grupp. Man man som t.ex. Mackmyra köpa skyltplats vid E4:an och ta emot entusiaster, familjer och turister spontant så kommer man att både dra in pengar och billig reklam. Att två tusen personer dök upp på deras öppet hus i somras säger en del om intresset.

Som synes är jag fortsatt väldigt positiv till Hernö och det känns bra att ha ökat rejält i mitt innehav både genom deltagandet i nyemissionen och genom två köp som gjorts upp privat. Missa inte kommande information om den aktieägarresa som jag kommer att genomföra söndagen den 21 oktober.

4 kommentarer:

  1. Får man vara så ful att man frågar hur du går till väga för att hitta säljare i henrö gin? Jag vill också öka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta kontakt med bolaget på info@herno.se så kanske de kan förmedla om du har tur.

      Radera
  2. Väldigt kul att läsa om lyckade entreprenörssatsningar, inte minst i norra Sverige. Lite nyfiken på om du har tittat något på ett annat framgångsrik företag inom närliggande nisch - den norrländska whiskytillverkaren Box Destilleri?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag tror inte på svensk whisky då produkten är så starkt knuten till Skottland varför svensk produktion inte tas på allvar utanför landet. Sen tar ju whisky väldigt lång tid att tillverka till skillnad från gin som kan skapas på dagar även superpremium.

      Radera