fredag 10 juni 2016

En ny "Apple moonshot"?



Apple är ett företag vars verksamhet kännetecknas av en rad "moonshot projects", dvs sådana där man satsar för allt vad man är värd på någonting som är svårt men om det lyckas ger enorma resultat. Macintosh, deras första laptop, iPad, iPhone (förstås), Apple Pay och på sitt sätt även Apple Watch och iPad (vilken dock förstås på många sätt var en vidareutveckling av iPhone) är sådana projekt. I takt med att Apples finansiella muskler stärkts är förstås den relativa insatsen mindre idag.

Dessvärre missas detta av många då marknaden snabbt kopierar Apples produkt och några år senare är det inte längre någonting spektakulärt med iPod och iPhone. För att förstå behöver man leta sig tillbaka i minnet eller på annat sätt till den tid så Apple lanserade t.ex. iPod. För 15 år sedan var mp3-spelarna bara skräp- de hade ett minimalt flashminne som höll kanske 20 låtar och ett uselt användargränssnitt. Tillverkarna höll inte med någon digital musikaffär förstås utan det handlade mest om att lägga in nedladdade mp3-filer via dator på de små spelarna.

På den tiden var Apple ett väldigt litet företag jämfört med idag och man hade precis börjat visa svarta siffror igen. Man satsade enorma summor sett till företagets dåvarande storlek och kassa på en idé som Steve Jobs hade- 1000 låtar i din ficka. En oerhört ambitiös tanke år 2000 och en som fick enormt mycket kritik, inte minst bland Apples trogna användare, då det ansågs vansinne att gå in på en helt annan marknad än "PC" och dessutom en marknad som omsatte väldigt lite pengar. Ett par versioner senare och ingen skrattade längre. Förutom Apple på väg till banken.





Historien upprepade sig sedan med iPhone som var ett enda stort "bet the company-projekt" som bokstavligen kom att förändra världen. Vi som hade haft diverse värdelösa mobiler i många år innan iPhone kan säkert oftast förstå bättre än yngre hur revolutionerande den var, men det räcker egentligen med att se produktintroduktionen inför tekniknördar och teknikjournalister 2007 och lyssna på publikens reaktioner på att ha kartor, (fungerande) websidor, mejl osv i ett så litet och lättnavigerat format för att förstå hur revolutionerande redan den första versionen var.



Jag har funderat länge på vad "Project Titan", dvs Apples elbilsinitiativ egentligen är. Det enda rimliga som jag ser är att det är ännu ett moonshot och inte "bara" en elbil. Frågan är bara hur ambitiöst det är. Det är som sagt så Apple arbetar- de kommer med en lösning som ingen riktigt hade frågat efter och sedan tar man alla vinsterna med tiden. Men vad är det då? Den mest intressanta ledtråden är kanske deras nya investering i kinesiska "ride sharing-företaget" Didi.

Tänk om, och här är betoningen utan tvekan på "om", Apples mål är att förändra persontransporterna i grunden. Tänk om man tänker ta ett jättekliv och genom sin enorma, tämligen välbeställda, användarbas tänker erbjuda en app-styrd transportlösning baserad på helt förarlösa fordon... En flotta i större städer som kommer när man kallar på dem och tar en dit man vill åka, betalt via Apple Pay (via iTunes-kontona).

Tänk om de kunde erbjuda sina användare känslan av ett tillfälligt eget fordon utan någon chaufför man måste interagera med precis när man behöver det. Vi köper ju som bekant inte en bil utan en lösning för att närsomhelst kunna ta oss och vårt bagage från A till B. Tänk om vi kunde få den tjänsten utan någon som helst investering, utan trassel och konstiga förare med åsikter, bara genom att klicka i appen, få besked om när fordonet anländer, bekräfta på en skärm i fordonet att man är redo att åka och verkligen vill åka till en viss plats för ett visst pris och sedan komma dit, säkert och bekvämt.



Om detta är tekniskt möjligt och lagligt om några år så vore det förstås helt revolutionerande och skulle på rätt platser, säkert inte minst i kinesiska storstäder, kunna förändra väldigt mycket. Och Apple skulle tjäna enorma summor på det. Självfallet behöver de heller inte äga hela kedjan- de kan stå för hårdvaran och andra företag, ensamma eller tillsammans med andra, finansiera, äga och sköta fordonen. Även apparna skulle säkert kunna utvecklas av andra. Kanske är det bara i Kina man kan hoppas på att fordon utan någon som sitter i förarsätet skulle kunna bli lagliga inom rimlig tid. Utan tvekan är detta framtiden för bilen men frågan är som alltid hur lång tid det kan ta. Att sitta och "köra" bilen ständigt beredd att ingripa är ju inte det minsta revolutionerande och finns ju redan vid parkering för massor av bilar samt för Tesla även i andra situationer. Det är förstås bekvämt men ingenting som ändrar hur vi använder fordonen och vad vi kan göra medan vi åker.

Jag är inte säker på att detta är Apples mål eller deras enda mål med Titan. Jag menar bara att detta är den nivå som Apple brukar sikta på, vilket gör det ganska sannolikt, i varje fall på sikt. Kanske släpper man först en elbil, sedan gör man den självkörande med uppdateringar och därefter en autonom transportlösning de ser framför sig snarare än att komma med något så ambitiöst på en gång. Kanske väntar man på sedvanligt vis tills alla bitar fallit på plats och lanserar allting med buller och bång. Kanske, vem vet? Bara Apple.


Men jag tycker det är konstigt att ingen verkar se denna möjlighet framför sig. Jag hittar den i vilket fall inte på nätet idag och i vilket fall inte i de stora publikationerna. Alla verkar stanna vid att de vill skapa autonoma fordon och inte dra ut det hela till att Apple i själva verket vill erbjuda något långt mer ambitiöst.




7 kommentarer:

  1. Detta var också min tanke när jag först hörde om didi-köpet. Känns verkligen inte orimligt att Apple satsar på att skapa en taxitjänst med självkörande bilar. Något syfte måste man ju ha haft med didi-köpet och detta känns närmast till hands.

    Ska bli väldigt intressant att se hur en bil a la Jonathan Ive ser ut.

    SvaraRadera
  2. GM kommer öppna med denna tjänst inom två år i vissa Amerikanska storstäder, i samarbete med Lyft som de investerat i. Till en början med en passiv förare bakom ratten för att öka resenärens bekvämlighet.

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant. Tänk dig vilken samordning bilarna kan ha i trafiken om de kan kommunicera med varandra, kanske kan trafikflödena då anpassas så att köer mm helt undviks. Tänk vad mycket färre antal parkerade bilar det kommer att stå utmed gatorna i staden.

    Detta ämne som du skriver om diskuteras mycket flitigt i diverse trådar på Teslaclubswedens forum. Nu vet jag ju vad du tycker om Teslas löften om vad som ska levereras i framtiden, men jag tror helt klart att Elon har mycket idéer kring detta ämne. Jag slänger in lite länkar nedan till nyheter från teslaclubsweden, jag tycker att detta är riktigt intressant läsning.

    http://teslaclubsweden.se/model-3-blir-sjalvkorande/
    http://teslaclubsweden.se/somnat-bakom-ratten/
    http://teslaclubsweden.se/sjalvkorande-chevrolet-bolt/
    http://teslaclubsweden.se/en-tesla-utan-kombiinstrumentering/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag misstänker att det är många som är riktigt sugna på att köpa upp Tesla, Apple lär sannolikt vara en möjlig köpare.

      Värt att komma ihåg är dock att Tesla har släppt alla sina patent fria. De tekniska lösningarna som Tesla har tagit fram kan Apple kopiera rakt av och sätta in i sina egna fordon. Exempelvis batterilösningar och lösningar för snabbladdning mm. Detta utan att behöva köpa själva företaget.

      Radera
    2. Tror absolut inte att Apple lägger ett bud på Tesla.

      Radera
  4. Bra inlägg att lyfta diskussionen lite än att Apple bara ska bygga "el-bil".
    Mycket tjat från vissa amerikaner om att de borde köpa Tesla. Säger väl en del om förväntningarna på Apples "Titan-projekt".

    Above Avalon spinner ju vidare ganska mycket på det här ämnet och om den "personliga bilen" som han tror Apple kommer att skapa. En bil som är anpassad efter ditt specifika behov här och nu.

    För att referera till iPhone-presentationen i början av inlägget så raljerar Steve Jobs med all rätta över tangentborden på alla smartphones och att de finns där oavsett om du behöver använda dig av det eller ej. Och kom såklart upp med en lösning på detta i iPhone.

    Samma tankesätt kan man applicera på en bil.
    Vad har vi i en bil som vi kan justera efter behov? Hur många som sitter i den? Hur mycket bagage som fraktas mm mm.

    En bil som erbjuder helt andra möjligheter än bara design, prestanda och pris.

    SvaraRadera