torsdag 10 september 2015

Nya Apple TV och iPad Pro


Gårdagens event förlöpte precis som man kunde förutspå- alla rykten med bred spridning visade sig stämma och Apple hade hållit på de saker som de ville få en "Buzz" kring- Apple Pencil, utseendet på nya Apple TV och kontrollen, Taptic Engine i nya iPhone osv. Lite lustigt när siter som 9-5 Mac, Apple Insider osv är så stolta över hur rätt de haft när de rapporterat vad deras spännande källor sagt till dem. Det verkar som om de verkligen inte förstår att Apple utnyttjar dem.

Apple TV är förstås en "low end disruptor" riktad förutom mot tv-distribution i allmänhet mot tv-spelsindustrin där man hoppas göra vad iPhone och iPad gjorde mot PC-spelen; att erbjuda enkelhet för både utvecklare och användare för att kunna sprida spelen och spela dem. Billiga spel men samtidigt stora volymer, tänk Angry Birds. Med den hårdvara som man presenterade och dessutom nätspänning istället för batteri är det lätt att förstå att man kommer att få bra prestanda till väldigt lågt pris (149-199 dollar beroende på minne). Inget för hard core-gamers men med många hundra miljoner iTuneskonton ute och det låga priset något som kommer att sälja mycket bra.

Som vanligt ligger man mycket långt fram när man väl introducerar den pryl som det ryktats om i tre år- röststyrning (dessvärre inte i Sverige från starten) med fantastisk förståelse (om det nu fungerar) av talat språk som t.ex. "Vad var det hon sade?" följt at 15 sekunders tillbakaspolning. Shoppning är en annan funktion samt allt annat som man kan hitta på med appar, kanske framförallt webstreamade kanaler som Netflix, vilka kommer att ha sökfunktion över plattformsgränserna så man kan söka efter en viss film, skådespelare osv mellan apparna.

Förutom att nya Apple TV kommer att sälja bra har den troligen rätt bra marginal med tanke på att det är förra årets processor i den och inte alls samma krav på litenhet som i deras andra produkter.

iPad Pro svarar förstås mot ett marknadskrav på större yta, bra högtalare och många andra saker som saknas på dagens iPad. Även denna kommer säkert att döma av priserna ha mycket goda marginaler, men hur stor andel som köper den återstår att se. En given succé inom Corporate-sektorn tror jag ivf där Apple ännu ligger långt efter trots storsatsningar med IBM och nu också Cisco.

Apple gör precis som de brukar- satsar enorma summor på utvecklingen av en nyhet, väntar tills de är nöjda med produkten innan de presenterar den, lär sig sedan av användarreaktionerna och lägger ytterligare mycket stora resurser på utvecklingen av nästa och nästnästa version. Resultatet blir sedan det vi har sett genom iMac, MacBook, iPod, iPhone och iPad samt kommer att få se i Apple Watch och TV: ödeläggelse av hela branscher när de sakta men säkert tar alla vinster som en sann "disruptor". Nu senast 92 % av alla rörelsevinster i mobiltelefonsektorn.

"När når Apple 100 % av vinsterna" borde vara den fråga analytikerna ställer sig istället för "När kommer de att förlora mot  Microsoft, Google, Samsung, Xiaomi (eller vem det nu är som är deras flavour of the month den här gången)".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar