måndag 15 september 2014

Det nya Apple, del 2


Frågan jag ställde i senaste inlägget huruvida Tim Cook även skulle klara att skapa nya produkter och tjänster verkar ha fått sitt svar. Jag skriver ”verkar” eftersom vi naturligtvis måste se hur marknaden tar emot de två nyheterna; Apple Watch och Apple Pay. Att marknaden tar väl emot de två nya iphone-modellerna är dock helt uppenbart redan idag efter det enorma trycket första helgen av förbeställningar.

Klart är även att Apple har lyckats att skapa nya, enormt innovativa lösningar i båda fallen, lösningar som ingen annan har tänkt på och detta är förstås mönstret för Apple.
 

Vad som kort kan sägas om iPhone 6/P är förstås att Apple nu går in med full kraft i ett nytt delsegment med både snyggare och mer lätthanterliga smartphones. Det sägs att modeller större än fyra tum nu är en tredjedel av marknaden så det är svårt att underskatta potentialen. Detta kombineras med de enormt lyckade introduktionerna hos nya operatörer i Kina och Japan det senaste året och allt utom rejäla försäljningsökningar vore förvånande. Tillverkningskostnaden kommer att stiga, men även försäljningspriset och, som sagt, upplagorna, vilket borde ge stöd åt fortsatta bruttomarginaler runt 38 %. Om detta blir fallet så kommer vinsten från denna produkt att fortsätta stiga till himmelska höjder det närmaste året.

Apple Watch: Istället för att som Samsung m.fl. göra en hastigt hopknåpad mer eller mindre avancerad digitalklocka som man kan använda till träning och viss styrning av mobilen och utan minsta estetiska ambitioner har man skapat en helt annan produkt. Apple Watch är inte bara väldigt mycket snyggare och mer nedtonad än konkurrensen, den innehåller riktiga nyheter som ändrar denna produktkategori i grunden.
 

 
 
Detta är framförallt det första riktiga armbandsuret bland dem- gjord i nya stål och guldlegeringar och med en mängd olika armband som får en klockentusiast som mig att öppna ögonen. Klockan styrs av en elektronisk krona, precis som riktiga klockor och innehåller en massa nya funktioner samtidigt som den blickar bakåt mot klockhistorien. Reaktionen (förvisso negativ men det är ju deras jobb) från alla riktiga armbandsurstillverkare är talande. De kommenterar en smart watch för första gången, dvs de tar den på allvar.

Bland de tekniska funktionen sticker framförallt sensorerna ut som bygger förutom på att känna av användarens biometri och på sikt kunna diagnosticera användaren så används ”vibratorn” även till sociala funktioner- snabba meddelanden mellan vänner (som ger pressningar mot huden), möjlighet att känna någons puls (!) på avstånd samt möjligheten att skicka små tecken och teckningar till varandra. Till detta kommer förstås interaktion från klockan till användaren med köranvisningar, påminnelser osv som ingen annan än användaren vet om. Till detta kommer att man kan påverka skärmen genom hur hårt man trycker förutom vad man trycker på. En ny dimension utan tvekan.
 

 

Apple Pay är också något helt nytt, vilket t.ex. Sir Richard Branson har påpekat. Nuvarande, misslyckade lösningar är baserade på en app som ska skicka pengar som man lagt in i förväg till någon mottagare som använder samma app/system. Detta är inte enkelt och det som inte är enkelt har ingen framtid. Apple Pay ansluter enkelt ett kontokort till ens telefon och när man ska betala håller man bara fram sin iPhone (eller klocka) och med ett tut har betalningen genomförts. Enkelt och dessutom utan risk för stöld av kreditkortet och helt anonymt för köparen. Om någon lyckas med detta är det troligen Apple, men än så länge kommer det bara att finnas i USA. Apples del är några promille av beloppet, men om det får stor spridning ger detta förstås fina intäktsströmmar och, säkert än viktigare, ett större och bättre ekosystem för iOS.

En annan intressant aspekt för oss som följer Apple är hur nästintill hundraprocentigt som företaget styr rykten och förväntningar på marknaden. Borta är introduktionen av iPhone 4S då alla trodde sig få en ny ”iPhone 5” med nytt utseende mm och alla blev besvikna. Redan för ett halvår sedan kom det ut vilka de nya storlekarna på iPhone skulle bli, vilket förstås gjorde det möjligt att sänka Samsungs och andras försäljning av stora telefoner i flera månader när de som egentligen vill ha en iPhone men tycker storleken är viktigast kunde vänta med ett byte tills iPhone 6 kom, precis som alla konkurrenternas smart watch-varianter nu blir enormt svårsålda i ett halvår tills Apple släpper sin. Man ”släppte” ryktena om sina båda nyheter i förväg liksom att klockan skulle komma ut först nästa år för att marknaden skulle räkna in detta, men höll förstås hemligt hur Apple Watch skulle se ut och Pay skulle fungera.

Det man vill hålla hemligt, förutom som sagt hur klockan skulle se ut, även den nya 64-bitarsprocessorn förra året och namnen ”iPad Air”, ”Apple Watch” och ”Apple Pay”, hålls 100 % hemligt utanför kretsen. Närmast osannolikt skickligt i dagens uppkopplade värld där fan och hans moster följer allt Apple gör.
 
En sista, intressant aspekt kan nämnas. Det var en mycket tydlig fingervisning för dem som vill läsa in vad ”marknaden tyckte” om Apples presentation att aktien föll med runt 2 % exakt när Tim Cook klev upp på scenen och hälsade alla välkomna. Vi som följt Apple länge vet ju att aktien tenderar att falla när nyheter presenteras (undantag är första iPhone) och att detta repeteras gång på gång är bara naturligt- stora pengar kan tjänas på att ”ha rätt” och sälja AAPL under presentationerna. Dock är medias rapportering totalt imbecill, gång på gång. Man skriver nästan utan undantag ”marknaden var inte imponerad” (1, 2, 3, 4...) av vad som visats eftersom kursen föll.
 

 

Man KAN INTE dra sådana slutsatser på snabba reaktioner alla gånger. Visst händer det att marknaden hade hoppats på än det ena, än det andra, men här blev det en gång för alla bevisats att det är just tradande på tidigare mönster som ligger bakom mycket av rörelserna i AAPL vid presentationerna. Vad skulle man annars utläsa av reaktionen vid presentationens öppning kan man undra? ”Marknaden var besviken på det sätt som Cook klev ut på scenen och hälsade publiken välkommen”, yeah, right!

Grunden är nu lagd för många år av vinstökningar hos pengapressen Apple- iPhone kommer med all sannolikhet att fortsätta att växa och iPad förblir en kassako liksom iTunes och tillbehören liksom Mac, nu över 30 år på marknaden. Med tiden kommer förhoppningsvis nyheterna som presenteras, liksom de som vi inte känner till ännu, att fylla på intäkterna och täppa till eventuella nedgångar i andra produktgrupper.

Apple kommer att bli ett mycket större och annorlunda företag med tiden.

10 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Håller med om allt du skriver.

    Applewatch kommer ge Apple ytterligare ett ben att stå på. Det troliga är att nya versioner av "klockan" kommer göra att den klarar sig på egen hand och inte kräver en iPhone. Den kommer få inbyggd gps o.s.v.

    Liksom iPhone i princip har dödat kompaktkamerorna kommer Applewatch att göra livet surt för lågprisklockor såsom Casio och Seiko (lågprissegmentet).

    Apples hårdvara kombinerat med fantastiska appar från tredjepartsutvecklare gör detta på sikt till en succé.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om denna produktkategori slår så kommer AW att slå- den är så uppenbart mycket bättre än konkurrenternas produkter och dessutom till ett bra pris.

      Radera
  2. Vad vet man om prestandan på klockan. Är sjukt sugen, men man är inte van att ladda en klocka stup i kvarten. Detsamma gäller hur den klarar fukt och smuts.
    Klockor är helt rätt bransch att gå in i. Tänk vad mycket en klocka kan kosta... Måste gå att klämma ut stora stålar på detta i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket som är obesvarat fortfarande och produkten är ju heller inte färdigutvecklad. Det kommer alltså både svar på dagens frågor och säkerligen även trevliga överraskningar.

      Tror det blir en rätt lätt grej att ladda om man är vad att ha sin klocka på ett ställe natten, tror inte det bara är för att skydda interiören som de har använt denna laddningsmetod, det blir ju väldigt enkelt att bara lägga ned sin klocka på laddaren vid sängen och så är problemet löst.

      Radera
  3. Håller med dig!
    Bra inlägg.

    Jag tror att Apple Pay blir en succé. Skulle själv lätt använda den om det är så enkelt som de beskriver. Konkurrenterna säger att de haft detta tidigare - stämmer det? Har Samsung exakt samma produkt?

    Mvh
    Ingenjorsliv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ingen är tydligen i närheten av Apple Pay i och med att man inte behöver göra någonting annat än sträcka fram mobilen och hålla på TouchID-panelen. Inget gå in i en viss app eller liknande, ser man symbolen för Apple Pay ska det vara som ovan enligt deras beskrivning.

      Radera
  4. Det är spännande att vi som följer Apple nu har fått ett helt nytt område att utforska med komplicerade avtal och transaktioner mellan kortutställande bank, kreditkortssystem, Apple Pay och butik. Det ska bli spännande att se hur snabb utrullningen av nödvändig utrustning i butikerna blir och hur det upplevs av konsumenterna. Helt klart är Apple i en unik situation vid ett unikt tillfälle i tiden när USA måste ställa om från ett ohållbart system (de använder tydligen inte chip&pin i så stor utsträckning som i Europa). Genom att kunna garantera att flera tiotals miljoner (välbeställda) kunder kommer att ha den nödvändiga hårdvaran (iPhone 6) med kreditkort redan i iTunes så kunde de få till avtalen med bankerna och kreditkortsbolagen och några stora "butikskedjor". Det här är jättespännade och jag ser fram emot att plöja flera bloggkilometer om detta i en nära framtid!

    SvaraRadera
  5. Med din kunskap om Apple skulle det vara intressant med ett mer nyanserat inlägg om de nya produkterna. Som det är nu är jag rädd att ge kritik då det nog får motsatt effekt då ditt inlägg nästan är religiöst.

    Jag tror att de ny större skärmarna för IPhone är bra, sitter själv och skriver detta på en liten skärm och finner det ganska jobbigt.

    Apple Pay är nog också något som kommer att få Apple nördar att använda telefonerna till att betala med men är det något så nytt och annorlunda som iPad och iPhone var när det kom eller iTunes för att ta något mer liknande.

    Apple Watch är jag mest tveksam till då jag inte riktigt ser vad den tillför. Vad kan den göra som man inte kan använda iPhone till? Ska erkänna att jag har övergett armbandsklockor sedan flera år tillbaka.

    Till sist större skärmar till iPhone tar jag tacksamt emot. Sitter och skriver detta på en iPhone med liten skärm och finner det mycket jobbigt. Den lilla skärmen var ett av argumenten till att inte välja en iPhone. Men då jag också är en Apple nörd (även om inte den värsta sorten) blev det till sist en iPhone.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att det ser bättre ut om man drar upp ett antal negativa aspekter, men jag kan inte hitta något här. iPhone 6/P kommer helt klart att sälja mycket bra och den enda frågan är egentligen vilken marginal de har. De två nya grejerna känns precis som iPod/iPhone/iPad, dvs helt banbrytande och om någon ska slå, dvs ta stora vinster i segmentet, så är det Apple.

      Pay verkar precis så enkelt och säkert som en sådan tjänst måste vara för att folk ska använda det istället för att håva fram kortet och Watch har en msasa funktioner som bara Apple skulle komma på, inte minst den sociala biten som klåpare som Samsung aldrig hade skapat själva.

      Men vi får se, ingenting är givet.

      Radera