tisdag 5 november 2013

iPad Air


Ingenting är så viktigt när man analyserar företag/aktier som att uppleva och förstå företagets produkter och tjänster samt hur dessa klarar sig ute i den hårda verkligheten. Ingenting!


Idag anlände min iPad Air (wifi 32 GB, beställd med gravyr i fredags förmiddag för 5400 kr) och precis som alla recensioner jag kan hitta är det bara att konstatera att detta är en enorm förbättring mot den tidigare modellen. Den är otroligt lätt! Den som inte inser hur mycket 28 % lägre vikt betyder på denna nivå måste känna för att förstå. Den upplevs mycket smalare och det viktigaste med detta är att man kan hålla den om baksidan med en hand om man inte har korta fingrar. Apple har som alltid förstått vad som är viktigt för användaren av en plattdator- lätt att hålla i och smidig att ta med sig. Designen har tagit ett rejält skutt också. Detta är en helt underbar produkt.

Jag har i minst ett år tjatat om att den dag Apple kommer med en tunn och lätt stor iPad samt en retina-mini så är loppet kört en gång för alla för dess konkurrenter. Ingen kommer nu att kunna tjäna pengar på denna produktkategori. De har inte tjänat några pengar hittills trots snabba intåg på en ny marknad mot Apple-produkter som var långt sämre än dagens två nyheter men den chans Samsung, Sony, HP, Dell osv (kanske) hade en gång i tiden är nu borta.

iPad Air och minin är som vanligt prissatta precis där de ska vara, högt nog för att ge en tillfredsställande marginal men ändå för lågt för att Microsoft, Samsung och de andra ska kunna konkurrera med pris och tjäna pengar ändå. Detta eftersom de saknar Apples skalfördelar och produktionskapacitet när de försöker smälla ihop massor av olika modeller med standardkomponenter och är utan Apples jättelika maskinpark av lasersvarvar som tar ned vikten och möjliggör den fantastiska designen.

Detta tillsammans med ett ofattbart mycket större kvalitetsapp-sortiment gör att det nu inte finns en chans att ta tillräckligt mycket betalt för Android- eller Windows-varianter av plattdatorer för att tjäna pengar. Apples "price umbrella" är alltså för lågt satt för att någon ska ha en chans. Det gör inte att de kommer att sluta försöka, men de kommer inte att lyckas. Det kan säkert uppfattas som ett vågat uttalande men det är så det kommer att bli.

Trots detta kommer vi förstås att fortsätta se Apples marknadsandel tryckas ned av alla billiga "loss leaders", inte minst kategorin "Övriga" som består av kvalificerat skräp. Samsung m.fl. tillverkar förstås inte skräp, men bredvid iPad Air känns de som skräp och det är därför Samsung tvingas skänka bort dem (1, 2, 3) tillsammans med andra produkter som de faktiskt kan bjuda ut till betalande kunder.

Att sätta iPad Air (och Mini retina) i samma kategori som ogenomtänkta plast-produkter oavsett märke som säljs med förlust är vansinne. Det är precis som att bunta ihop BMW och Hyundai. Den som inte tror detta stämmer föreslår jag ska gå och känna på en iPad Air.

9 kommentarer:

  1. Alltid lika trevligt att läsa dina inlägg. Jag tycker verkligen om att du är så säker på din sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att höra. En del är mindre förtjusta att döma av kommentarer jag fick, iofs var det innan jag lade in krav på bloggerkonto för att kommentera.

      Jag tror att ingenting är viktigare än självständigt tänkande, inte i betydelsen att man ska ifrågasätta allt och inte lita på folk, utan i betydelsen att man ska lita mer på sig själv än marknaden. Marknaden har vid olika tillfällen satt priset på kvalitetsföretag som dem jag äger idag samt tidigare t.ex. BP oerhört mycket lägre än deras verkliga värde och dte är bara att utnyttja förutsatt att man litar på sin egen bedömning.

      Radera
  2. Apple kommer att dominera julkvartalet (och det Kinesiska nyåret) både på iPhones och iPads. Detta har nu förmodligen ingen större betydelse eftersom man direkt efter Q2-rapporten kommer att börja bekymra sig över att Apple kommer att "förlora marknadsandelar" under resten av året, trots ökande försäljning YoY (frågan är bara hur mycket).

    Man kan undra vad som är så skrämmande med att "förlora" så kapitalt som man gjort på PC-sidan där man "bara" står för kring 10% av marknaden men 35-45% av vinsten? Vad är det man fortfarande *inte* förstår med Apples affärsmodell en sisådär 35 år efter starten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ironiska är att Apple allmänt anses "cool" och det också är cool att kritisera Apples strategi och utsikter.

      Än mer ironiskt är att denna kritik garanterat oftast skrivs på en Apple-produkt.

      Radera
  3. Med risk för att vara lite "efter"(det kanske redan finns). Jag längtar till den dag när jag på min "surfplatta" kan spela musik på Youtube och SAMTIDIGT läsa ex. ett som alltid efterlängtat inlägg på Fundamentalanalysbloggen. Det skall vara precis som på en vanlig dator. I en flik i webläsaren rullar ex. Youtube, i en annan flik gör man något annat. Precis så enkelt hoppas jag att det snart kommer att vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste du tyvärr köpa en Surface 2.. :-)...
      http://www.youtube.com/watch?v=wG1b0yBJHLM&feature=youtu.be

      Radera
    2. Själv använder jag sällan två program sida vid sida på PC/Mac så jag har inte saknat det. Känns också som om ipads skärm är väl liten att ha två grejer uppe mer än en feed kanske men notiscenter är ju en form av detta.

      Vissa saknar det uppenbarligen som du men det är ju inte direkt en brist i den meningen att Apple inte fått med detta utan de har helt enkelt beslultat att inte ha detta, precis som NFC, flash och usb.

      Radera
    3. Inte sida vid vid sida, utan i en flik i bakgrunden. Detta är bara min personliga önskan :) Vid min vanliga dator händer det aldrig! att jag sätter mig utan att först dra igång en spellista i Youtube. Men det är jag det...

      Radera
  4. ..som kanske en iPad? Varför inte en helt ny iPad Air

    Men mer seriöst går detta att göra på alla iPads, så.. Man kan självklart köra youtube i bakgrunden samtidigt som man surfar eller (snarare) läser nyheter i Newsify. Paddan pausar när du växlar app, men gör swipe-up och klicka play så kommer den igång.

    SvaraRadera