torsdag 31 oktober 2013

Starbucks rapport


Marknaden skulle som vanligt få fnatt igår när Starbucks ledning återigen berättade att man anser att det inte skulle vara ansvarsfullt att guida tillväxt i befintliga butiker i linje med de 8-9 % man har lyckats åstadkomma den senaste tiden. Allt över 5 % är faktiskt helt otroligt bra och att man då guidar 6-7 % inför kommande kvartal är knappast något att bli besviken över. Inte heller när man tydligt anger att ändringen från 10-13 % till "10 % eller högre" omsättningsökning betyder precis samma sak som tidigare. Nåväl, det vore väl inte en marknad om den in betedde sig spattigt och aktien har sedan åkt bergochdalbana med som mest 3 % ned och f.n. upp.



Mer betydelsefullt är väl att konstatera att Starbucks resa uppåt fortsätter. Om man rensar bort engångsposten på tre cent när man sålde sydamerikanska butiker har man ökat vinsten på tredje kvartalet (FQ4) från 46 till 60 cent per aktie. Inte mindre än 30 % m.a.o. I vanlig ordning ökar vinsten klart snabbare än omsättningen (13 %).

Marginalerna förbättrades som vanligt rakt igenom. Därutöver höjdes utdelningen från 19 cent/kvartal till 26 cent. Inte mycket att tillägga. Förutom kanske att Starbucks är på väg att etablera sig på Stockholms central och kommer att öppna många fler caféer i Sverige nästa år. Yes!!!



8 kommentarer:

  1. Kul att du har skrivit lite mer på sistone! Keep up the work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer dock fortsatt bara att skriva när jag känner att jag har något att säga som gör det värt. Eftersom jag har bloggat i snart fem år har jag förstås redan skrivit väldigt mycket om olika ämnen som intresserar mig. Den som vill hitta mer kan göra det i tidigare års inlägg. De som handlar om metoder och syn på marknaden m.m. är helt oberoende av tiden då de skrevs.

      Radera
  2. Håller med Johan! Alltid intressant att läsa dina inlägg!

    Däremot så tolkade jag marknadens relativt irrationella respons på Q4-rapporten som att man ogillade att tillväxten i CAP (China, Asia, Pacific) "bara" var 8% för kvartalet, jämfört med 9,1% vilket var den siffra många analytiker hade förväntat sig.

    Antar att den siffran är att anse som viktig i och med att majoriteten av Starbucks framtida expansion är planerad att ske där, hur resonerar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut viktig, men jag tyckte det lyste igenom på analytikerkonferensen (rekommenderar jag verkligen alla att lyssna på, precis som Apples, finns på deras IR-sida några dagar till) att det var just det som i vilket fall analytikerna hängde upp sig på. Schultz blev märkbart irriterad av allt tjafs om guidningen av marginalen.

      Radera
  3. Instämmer med JohanJ!

    Starbucks känns som ett företag som man borde äga hela livet, tyvärr så har jag inte några aktier det känns som jag har missat tåget. Med marknadsvärde på 61B $ och med en utdelning på 1,3 % jämnfört med McDonalds marknadsvärde på 96.5B $ känns det som att uppsidan inte är så stor härifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du ska äga hela livet så kommer uppsidan garanterat vara mycket större för Starbucks än MacD som redan fyllt hela världen med sina fula restauranger. Starbucks är "aspirational" för de som går dit (prestigekaffe, fin miljö, trevligt, klockren image, ansvarstagande, fräscht), MD är ett sätt att fylla magen. Ingen utom möjligen små barn älskar MD. Dessa grejer kan låta fluffiga men är just det som kommer att styra företagets resultat idag och i framtiden och därmed aktien.

      Radera
  4. Trâkigt att Starbucks senaste tvâ ârs vinster äts upp av betalningen som dom nu mâste göra till Mondelez.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men det var ju inte bortkastade år i övrigt, företaget är mycket bättre och starkare idag än för två-tre år sedan. En otrolig utveckling som snarast ser ut att accelerera.

      Radera