Inför kvällens rapport är den avsevärt viktigaste frågan inte hur mycket Apple tjänade det senaste kvartalet utan vad Apple guidar inför julkvartalet. Eftersom Apples guidning numera är realistisk och Apple vet mycket bättre än alla andra (jo, det är sant, trots vad en majoritet av analytikerna verkar tro) hur mycket man kommer att sälja och, nästan lika viktigt, vilken marginal man kommer att ha på det sålda.
Ett mediokert tredje kvartal men en stark guidning kommer att skicka upp aktien och omvänt. Tro ingenting annat. Att man slår analytikernas snittförväntningar och guidar starkt (vilket jag tror) kommer att tysta kritikerna. I alla fall några dagar.
Själv har jag slutat med att ge exakta prognoser och vill hellre koncentrera mig på de stora dragen och de mer långsiktiga rörelserna. Prognoshysterin kring Apple är i och för sig underhållande och jag har deltagit en hel del tidigare år, men om man investerar långsiktigt är det inte en särskilt konstruktiv sysselsättning att fördjupa sig i enstaka kvartal.
Min prognos för de närmaste två-tre kvartalen kan sammanfattas så här: Förbättrade marginaler och ökad försäljning. iPad kommer att få ny skjuts med uppdateringarna och inte hotas nämnvärt av det skräp som i princip alla "konkurrenter" vräkar ut eftersom väldigt många, och företag är inget undantag, värdesätter kvalitet och användbarhet. iPhone kommer att fortsätta växa. iPhone 5C kommer att sälja massor, delvis till nya kundgrupper och iTunes samt i viss mån "periferals" kommer att ge betydande intäkter med tiden. Allt detta helt utan att ta hänsyn till någon ny produktkategori, vilket vi säkerligen kommer att få se under det kommande året.
Marginalen är resultatets växellåda och följaktligen av mycket stor betydelse. I och med att Apple började satsa oerhörda summor på CapEx (investeringar i produktionsutrustning, datacenter, annan infrastruktur) under 2012 pga dels iCloud och liknande samt, väldigt viktigt, svarvar, chiputveckling och annat för iPhone 5, iPad mini osv sjönk Apples marginal rejält, betydligt mer än jag hade kunnat tro var möjligt. För att sätta dessa kostnader i perspektiv kan man säga att Apple lade ut (allt kostnadsförs förstås inte omedelbart) motsvarande ett hangarfartyg var fjärde månad. Alla dessa investeringar skall snabbt betalas av då livslängden även för Apples produkter är begränsad. Detta är den främsta orsaken till Apples begränsade vinstökningstakt och senare sänkta vinst.
Som jag har skrivit om tidigare är det dock resultatet av dessa investeringar, precis som alla andra investeringar, någonting som har betydelse på sikt. Ett par kvartal tyngs ned rejält när man byter utseende på iPhone och iPad men när man sedan kan återanvända verktyg och maskiner samt få ned sina kostnader för inköpta komponenter genom att de kan användas i nya modeller.
Precis detta har skett i år- iPhone 5S har identiskt hölje som iPhone 5 och många gemensamma komponenter, iPhone 5C har till största delen helt identiska komponenter som iPhone 5 men ett billigare hölje. iPad mini med retina återanvänder höljet från den tidigare modellen. Man återanvänder dessutom, vilket är mycket viktigt, alla skärmar för iPad och iPhone i de nya modellerna förutom iPad mini med retina.
Den enorma investeringen i chippen A7 och M7 kommer att kunna slås ut på långt fler enheter när alla de nya iPhone- och iPad-modellerna använder dessa. Därutöver kommer förstås också iPad 2 som idag måste ha väldigt låg "BOM" (bill of materials) att fortsätta i sortimentet till hutlöst högt pris, iPad mini kommer att finnas kvar under överskådlig tid som en fortfarande utmärkt iPad och säkert sälja bra som den billigaste i sortimentet och iPhone 4S som överraskar som en fortfarande mycket populär modell kommer att finnas kvar. iPad Airs nya utseende kostar förstås pengar men den är den enda stora investeringen som man kan ana just nu.
Allt talar alltså för att Apple kommer att kunna upprepa succén från två år sedan när man i princip återanvände iPhone 4 i iPhone 4S som visserligen hade en ny processor mm men precis samma skal, skärm osv som alltid drar ned marginalen när en helt ny modell lanseras. Det är väl inte troligt att man kan komma upp i ofattbara 47 % bruttomarginal (första kvartalet 2012) idag när man har fler produkter och marginalen på iPad mini är klart lägre än på iPad och iPhone, men att som analytikerkollektivet tro på typ 38 % är alldeles för försiktigt.
Vad gäller försäljningen är den lika viktigt att se de stora dragen och inte fastna i idiotiska spekulationer i stil med att 5C säljer dåligt för att någon enstaka förståsigpåare drar den slutsatsen av att man styrt över produktionskapacitet från 5C till 5S som ju uppenbarligen inte tillverkas i tillräcklig mängd eller andra rykten. Apples försäljning stiger fint kvartal för kvartal. Att totalen för både smartphones och plattdatorer idag påverkas enormt och kommer att fortsätta att påverkas av kinesiska skräpprodukter som masstillveras och säljs med mikroskopisk marginal i Asien, men även i övriga världen till personer som tror att de får en OK produkt för några hundralappar är dessvärre ofrånkomligt. Detta är samma personer som tror att de får en OK skruvdragare på Clas Ohlsson för 79 kr. De är inte få, vare sig i Sverige eller i Kina. Det är dock ingenting att bry sig om.
Det är många som köper smartphones och bara använder dem till basala funktioner (samtal och sms) och plattdatorer (filmvisning) men att räkna in detta i totalen är vansinne. Att säga att "Apple tappar försäljning" när en massa fattiga indier köper dessa plattor och "smartphones" är som att säga att BMW fappar försäljning när samma indier köper Tata Motors bilar. Folk skulle skratta åt sådana slutsatser men när det gäller Apples tekniska och kommersiella övertag är tydligen vilka slusatser som helst tillåtna.
Tata Nano |
Försäljningsutvecklingen kommer troligen att drivas framförallt av att nya grupper börjar få råd eller ser till att ha råd med prestigemodellen i respektive produktkategori. Enligt en undersökning jag läste nyligen är så mycket som hälften av de som köper Android-plattor drabbade av "buyers remorse" för att de inser att de lagt pengar på en otillräcklig produkt, på precis samma sätt som jag själv känt när jag köpt "billigt" i tron att jag gjort ett bra köp bara för att upptäcka allt som inte var med. Dessa kommer att gradera upp och så länge som Apple anses göra de bästa eller i vilket fall de mest prestigefulla produkterna så kommer allt fler att köpa dem. INGEN som provat iPad Air eller en ny iPhone kommer att byta ned sig för att tjäna pengar.
Allt detta kommer att leda till att Apple mycket sannolikt slår analytikernas och även marknadens förväntningar detta och nästa kvartal. Vad vi heller inte får underskatta, vilket analytikerna har gjort, är Apples mycket stora återköp av aktier just nu. Det är inte osannolikt att man nu kommit ned under 900 miljoner aktier tack vare de aggressiva återköpen under sommaren när aktien stod så lågt. Detta driver förstås upp VPA i motsvarande mängd.
Har du någon exit-strategi för Apple? Många av dina bloggkollegor skriver ju mycket om risken med teknikaktier och hur fort det kan gå, jag gissar att du också har en del tankar angående detta?
SvaraRaderaApple är inget teknikbolag idag. Det är i betydligt fler branscher än vad klassiska teknikbolag är. Därmed är intjäningen betydligt mer stabil än vad vore fallet om man hade en viss smal nisch och kunde stiga eller falla på marknadens acceptans av denna.
RaderaApple är idag t.ex. världens största säljare av musik, har en egen bokhandel, håller världens största mjukvarukatalog och säljer massor av kringtjänster.
Apple har byggts om i grunden från den datortillverkare det var för 20 år sedan genom att gå mot konsumentelektronik i stort och alla tjänster som utökar denna kategori så att deras produkter inlemmas i människors liv på alla påtänkliga sätt.
Därför måste man skilja mycket tydligt på dagens Apple och det företag som fanns då. Gårdagens Apple var väldigt beroende av hur t.ex. PC-branschen utvecklades, inte dagens.
Grundläggande för att tycka om Apple ur ett Buffett-perspektiv är att de lyckats bygga sin vallgrav genom detta ekosystem av produkter och tjänster inom många områden. Folk vill köpa Apples produkter precis som de vill köpa BMW (eller önskade att de kunde) och fina armbandsur. Inget annat liknande bolag har därför ett lika starkt varumärke som Apple och inget annat bolags intjäning är så förhållandevis säker som Apples.
Dock kommer jag förstås att minsa mitt mycket stora innehav om aktien stiger mycket och, som alltid, om jag hittar mer attraktiva placeringar, men jag tror att jag kommer att äga Apple i någon mängd i många år framåt samt tjäna mycket pengar på det.