tisdag 29 januari 2013

Starbucks forever


Starbucks rapporterade ett bra resultat för julkvartalet, men mycket mer viktigt var alla rapporter från bolaget (lyssna på analytikerkonferensen här) om hur bra deras typ dussinet stora initiativ går just nu. Här är mina tio viktigaste skäl att tro på Starbucks framtid (utan rangordning):

  1. Lönsam expansion i Kina i många år framöver: Starbucks är liksom Apple ännu bara på väg in i världens mest folkrika land. Existerande caféer växte med imponerande 11 % i Kina i kvartalet mot 7 % i USA och man planerar att dubbla antalet caféer inom två år till 1500. Även detta är bara en tiondel av vad man idag har i USA så tillväxten kommer att pågå i många år till.
  2. Lojalitetsprogrammet Starbucks Card ökar snabbt sitt användarantal i de länder det finns, inte minst i Kina där penetrationen är högre än i USA och är en osannolik framgångssaga. Enligt bolaget fick otroliga en av tio vuxna amerikaner ett förbetalt kort i julklapp. Kortet införs nu i alltfler länder och driver på försäljningen överallt.
  3. Indien. Något av en dark horse eftersom man precis öppnat sina tre första caféer, men mottagandet är enligt alla uppgifter enormt positivt och man behöver inte ens vara läskunnig för att förstå potentialen i världens näst största land.
  4. Starbucks expansion i länder som Kina och Indien liksom Starbucks överhuvudtaget hjälps med all sannolikhet av företagets just avslutade köp av tesnobb-kedjan Teavana som driver egna caféer i USA och säljer highend-teer. Starbucks kommer att ta in dessa i sitt sortiment, liksom förstås föra ut massor av nya tecaféer över hela världen hjälpt av Starbucks enorma skalfördelar.
  5. Övriga nyligen införlivade bolag, framförallt La Boulange Bakery och Evolution Fresh (vatten), rullar liksom många andra kvalitetshöjande åtgärder som renoveringar av caféer och en allmänt ökad meny i länder utanför Nordamerika kommer att ha stor betydelse i många år framöver. I t.ex. Europa är caféerna genomgående av mycket högre klass än i USA idag, men menyerna betydligt mer begränsade. En utjämning av detta genom bättre kundupplevelse av lokalerna i USA och en rikare meny utanför Nordamerika kommer att driva på tillväxten på samtliga marknader.
  6. Storsatsningen på drive-in i USA, men säkert med tiden även "utomlands". 1500 nya drive-in kommer att startas i USA de närmaste åren eftersom dessa har visat sig ha enormt goda marginaler. En del av dem har en yta man kan sitta på men de flesta har helt enkelt bara en lucka som levererar ut kaffe.
  7. Det finns ingen naturlig gräns för kaffe- eller tekonsumtionen i världen. Vi dricker alltmer kaffe och kaffet sprids, mycket tack vare just Starbucks, till länder som Kina som tidigare har konsumerat väldigt lite. Samtidigt blir vi långsamt allt rikare i världen genom att världens medelklass växer stadigt och detta gör att allt fler vill ha bra kaffe- en lyx som väldigt många har råd med även under lågkonjunktur. Se bara på utvecklingen i Sverige sedan 90-talet med caféer överallt idag och fler blir det varje dag.
  8. Tillväxten i övriga världen. Starbucks har medvetet gått i in stora länder som Tyskland och Storbritannien och satsat på tillväxt i dessa före man gått in i nya, mindre länder. Av denna anledning har vi dessvärre inte haft någon Starbucks i Sverige förrän förra året (om man inte räknar Arlanda som kom 2011). Genom att starta samarbeten med regionala partners håller man på att öka antalet caféer i Sverige och många andra länder och denna tillväxt kommer att fortsätta i många år.
  9. Etikdebatten och miljöintresset kommer knappast att avta för många människor i gramtiden. Starbucks ligger väl framme i detta avseende då de har massor av initiativ och produkter i linje med detta. Man har vissa bråk med facken, men i stort sätt har man en mycket god image som ett ansvarstagande företag.
  10. Starbucks nya satsning på highend-podbryggare under namnet Verismo som startade i slutet av hösten i USA och på några marknader till kan bli en storsäljare med god marginal om Starbucks lyckas rida på vågen av "single serve-maskiner". Denna är idag full av konkurrenter, framförallt Nespresso, men Starbucks image kommer förstås att hjälpa enormt och "gungor och karuseller-modellen" är naturligtvis hemligheten med dessa maskiners lönsamhet. På Starbucks Gossip, en utmärkt sida för information om Starbucks, har en del anställda klagat på efterfrågan och kvaliteten på kaffet den gör, medan andra tester har varit mer positiva. Företaget säger (förstås) att det är succé från start. Detta är alltså helt nytt och lite av ett wild card, men det kan bli riktigt stort med tiden.
Det finns alltså mycket goda möjligheter till fortsatt stark utveckling för Starbucks, inte minst tack vare skalfördelarna i ett globalt jätteföretag som dessutom definitionsmässigt säljer mycket dyrare än man köper in samt, förstås, det oerhört starka varumärket. Det finns ingenting som jag ser det som långsiktigt hotar ett PE på eller över 30 och med en vinst som i år säkerligen kommer att börja närma sig tre dollar är förstås dagens pris på 55 dollar klart attraktivt för den långsiktige. Allt under 65 skulle jag säga är attraktivt.



3 kommentarer:

  1. Ska man investera i ett företag man förstår sig på som nybörjare så känns Starbucks som ett bra alternativ på just den punkten. Det går väl inte att ta miste på vad deras rörelse handlar om.
    Jag tycker det verkar intressant med de stundande expansionerna, och efter att själv ha bevittnat hur otroligt många gäster de hade på sina fik i Kanada så känns det som att de har en trogen skara besökare.
    Ska man bedöma drickbarheten på deras kaffe så stod de också ut från mängden jämfört med de flesta andra kedjor i Kanada, hos vilka kaffet var otroligt blaskigt. Den enda kedja som hade lika gott eller kanske till och med godare kaffe var Tim Hortons.

    Skulle du säga att Starbucks är billiga just nu? Jag står och väger lite mellan Apple och Starbucks för tillfället. Apple lockar med nuvarande aktiekurs, men jag skulle inte påstå att jag är särskilt insatt i teknikbranchen, så där känns som vad som helst kan hända.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att tillägget till artikeln besvarar dina frågor.

      Man ska inte köpa något man inte begriper så avvakta med Apple är mitt råd tills du har full koll på företaget.

      Radera
  2. Intressant läsning!

    Jag är nyligen hemkommen från USA. Under 6dygn där så tog vi och fikade på Starbucks 8-10ggr. De hade det överlägset godaste kaffet. Amerikanskt är ju annars så blaskigt. De hade bra lägen i Washington där vi var. Och det var trevliga caféer men serviceinriktad personal. Jag tror detta kan bli något om ditt inlägg stämmer.

    Hur ser det ut med deras utdelning? Var kan man få sådan information? Är det något man måste tänka på när man köper amerikanska värdepapper? Spelar det roll om man köper aktien i vanlig depå, ISK eller KF avseende amerikanska regler. Bortser från de svenska skattereglerna som hör till depån.

    Jag väntar på en dipp i kursen sen kommer jag att slå till.

    Mvh Björn

    SvaraRadera