'
Kännetecknande för alltför många aktörer på marknaden är den närmast totala oförmågan att fördomslöst förutse vad som håller på att hända innan den händer. Nokia är ett mycket gammalt (1865) företag som sedan 1980-talet har varit oerhört framgångsrikt inom mobiltelefoni, framförallt tillverkning av mobiler. Det har varit Finlands helt dominerande företag och skapat enorma värden för aktieägarna. Framgångssagan är närmast unik, i Finland är det förstås helt unik. Ingen verkar tro att detta företag inte kommer att finnas kvar, åtminstone som "en betydligt mindre spelare" eller liknande.
Detta företag är nu på väg mot konkurs.
Precis så enkelt är det. Nokia verkar inom en extremt snabbrörlig sektor som just nu håller på att genomgå ett systemskifte från enkla mobiler till smartphones. Nokia sov vid ratten och körde i diket. Det får man inte göra i en bransch där det inte tas några fångar.
Lika lite som någon annan mobiltillverkare som börjat gå med förlust har kunnat vända till vinst är det troligt att Nokia lyckas. Faktum är att alla de som var stora bara för några år sedan är borta, varför är det då så svårt för folk att inse vad som håller på att hända med Nokia?
Se bara på de tidigare stora tillverkarna Siemens, Motorola och Ericsson, liksom Sony som nu bl.a. beroende på sina mobila äventyr just tillkännagav den största förlusten i bolagets historia. Siemens och Ericsson (den moderna telefonens uppfinnare!) är borta från marknaden. Motorola är uppköpt av Google som inte verkar kunna hålla i plånboken.
RIM dominerade USA totalt för några år sedan. De sågs som helt ohotade och var ointresserade av att ställa om till moderna smartphones, började tappa för drygt ett år sedan och är snart i konkurs om de inte blir uppköpta. RIM har gått spikrakt in i väggen på mycket kort tid efter ett par decennier av framgångar!
För HTC har det gått ännu snabbare- de tuffade på mycket bra t.o.m. tredje kvartalet förra året men är nu uppenbarligen på väg ned i en dödsspiral liknande ett svårt skadskjutet propellerplan under Första Världskriget.
Apple ändrade spelreglerna när iPhone kom 2007. Alla stod still som ett rådjur som fastnat i helljuset på en landsväg istället för att svara på hotet från en radikalt ny design och otrolig lättanvändlighet. Kom ihåg att detta var på den tiden då 99 % av användarna hade sina telefoner till att ringa och smsa, INGENTING annat gjorde man även om ens telefon på pappret kunde surfa och spela musik. iPhone hade en underbart lättanvänd browser, en inbyggd iPod Touch med iTunes, kartor osv. Man måste nästan se videon från presentationen (börja titta 3 min. in) och höra närvarande teknikjournalisters reaktioner för att förstå hur revolutionerande (även utan minsta hype!) denna produkt var våren 2007 .
Nokia sov som sagt, de gjorde fantastiska kameramobiler, köpte ett kartföretag för svindlande sju miljarder dollar, oklart hur man skulle få tillbaka dessa pengar, och satsade en massa på att fösöka sälja "feature phones" till de stora, fattiga massorna i Indien, Kina m.fl. länder (se satsningen "The next Billion" från i höstas) och som jag skrev om för en månad sedan hittade man hos Microsoft den otroligt inkompetente VD:n Stephen Elop som handlöst kastade sig ut från den brinnande oljeplattformen (jo, det är sant, han använde sådana ord!) ut mot Windows Phone som på något sätt skulle rädda företaget. Token trodde t.o.m. att Nokia efter hans sågning av Symbian skulle sälja ytterligare 150 000 000 Symbian-mobiler (jo, det är sant!!!).
Nokias försäljning har tokrasat, nu senast med 39 % på ett kvartal. Det är sånt som VD:ar får sparken för om det sker under ett par års tid, men Elop lyckades på tre månader.
Ingenstans ser man effekten av detta tydligare än i de skenande förlusterna, dvs det som sedan 2011 bränner upp Nokias tidigare så stora kassa. För ett år sedan hade man 6,4 miljarder euro, vid årsskiftet hade man 5,6 miljarder kvar. Detta betyder en förbränningstakt på 133 miljoner i månaden. (Aj, aj, aj!) I slutet av detta kvartal hade man bara 4,9 miljarder kvar, vilket betyder att "burn raten" nu är hisnande 233 miljoner i månaden och alltså ökar hela tiden.
Naturligtvis ökade takten under de tre sista kvartalen 2011 och vi vet inte vad den var i december, men jämfört med snittet för detta år har man nu alltså ökat förbränningstakten med 75 % på tre kvartal. När förlusterna ökar på detta sätt går det aboslut inte att göra det enkelt för sig som många analytiker och extrapolera nuvarande förbrukning för resten av året! En sådan beräkning ger 4,9-(3*0,7)=2,8 miljarder, vilket är vad Goldman och andra nu lägger fram. Man får misstänka att de har bra mycket betalt för att göra denna dumma lågstadieberäkning eller leverera en så här lyckad köprekommendation för Nokia för ett år sedan... Det finns ingen relevans i "at the current burn rate"! Ökar något så ökar det.
Låt oss tänka oss att takten fortsätter att öka med 25 % per kvartal, vilket allraminst måste vara den ökningstakt man har haft det senaste året. Detta betyder att Nokia bränner 291 miljoner per månad i Q2, 364 miljoner i Q3, 455 miljoner i Q4 och har då kvar 1,57 miljarder i slutet av året. Med dåvarande minskningstakt (utan accelleration) har man bara för 2-3 månaders drift kvar i kassan.
Undergången kommer förstås inte först när pengarna sinar, utan när marknaden inte längre tror att man kan vända skutan. Detta kommer långt tidigare. Jag tror att om Nokia fortsätter att blöda i ökande takt bara två kvartal till så kommer marknaden att göra deras obligationsfinansiering alltför dyr, vilket effektivt stänger denna möjlighet att finansiera sig. Då årerstår bara nyemission, vilket man inte kan lyckas med med mindre än att man kan visa att pengarna inte kommer att brännas omedelbart. Man är galen om man lämnar över pengar som bara kommer att förlänga livet några månader för ett företag på väg att gå under. Så galen är inte marknaden.
Visst kommer man att försöka spara överallt det går, problemet är att man redan har sparat och några jättesummor finns knappast att hämta. Drar man ned på personalen alltför kraftigt eller säljer av delar så blir man ett mindre och sämre företag per automatik, det blir som när PanAm började sälja av sina linjerättigheter för att få in pengar, det gick inte så där alldeles lysande.
Går det inte att vända Nokias förluster mycket snabbt nu så går Nokia under. Deras patent kommer att säljas och sedan återstår det bara minnen av Finlands forna stolthet.
When you stare into the abyss, there is nothing looking back at you.
Tidigare inlägg om Nokia finns här, här och här.
'
fredag 13 april 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag antar att majoriteten av de som köper NOK (aktien) idag bettar på ett uppköp snarare än turnaround. Sannolikheten för en lyckad turnaround innan pengarna tar slut är ju minimal. Jag hade en gnutta hopp (något sorts grann-patriotiskt hopp) kvar i slutet av förra året att man faktiskt skulle kunna leverera en riktigt bra windows-lur som man kunde få ut ett bra pris för och så småningom bygga upp sina vinster igen. Men Nokia/Microsoft misslyckades med Lumia - både vad gäller produkten och intjäningen. ASP på drygt 200 EUR för Lumia är ju ett skämt när den kostar nästan lika mycket att bygga, och dessutom med ganska skräpiga komponenter. Men hoppet är ju att Nokia nu kostar ”endast” 8bn USD i EV att köpa ut från börsen, säg 10 för att lägga på en premie. Frågan är vem som är köpare? Jag tror faktiskt det finns en chans att Microsoft köper. En kombination av en kassa på 50bn USD och en ökande desperation i takt med att man ser att Windows Phone inte får mer än någon procent av marknaden kan nog få dem att punga ut med pengarna… Dock skulle detta gå totalt emot Microsofts DNA att göra mjukvara för en bunt generiska hårdvarutillverkare, men vem vet hur de agerar i en trängd position? De tyckte ju uppenbarligen att Skype som inte tjänar några pengar var värt 8.5bn USD..
SvaraRaderaJo, bara MS är dumma nog att köpa. Vem annars vill ha ett företag som kostar tiotals miljarder kr att hålla vid liv?
RaderaMS kan (!) inte släppa mobilsegmentet, då är de körda. De trängs undan för undan av Apple vad gäller program och operativsystem, inte minst inom företagssegmentet, de tappar sedan till iPad så det stänker om det just nu och de MÅSTE ut på mobila enheter för att ha en chans, annars är det en tiondel av dagens företag om några år.
Tiden då folk lydigt uppdaterade sitt W-operativsystem och Office med ett par års mellanrum är sedan länge förbi.
Applekritiker brukar ju påstå att Apple "bara" har två ben att stå på. iPhone/iPad. Och att det inte håller i längden. Nu är inte det sant eftersom man även har Mac, iTunes och Appstore (som mer och mer troligt är moaten) och eventuellt kommande produktkategorier också. Mina favoriter är TV och/eller spelkonsoll eller spelkontroller till iPad/Apple TV. Senast idag sågs Tim Cook tydligen hos Valve (Half-Life/Portal-utvecklaren).
SvaraRaderaJämför man med Microsoft så har man just bara Office/Windows som är riktigt lönsamma och så har varit det i trettio år. Xbox såg lovande ut ett tag men fiaskot med red ring of death var extremt kostsamt. Dessutom är man ju experter på att köpa företag för vansinniga pengar som man sen inte verkar kunna få hävstång på. Även Google verkar gå i samma fotspår med förvärven...
Nu när Apple verkar göra allvarligt intrång på företagsmarknaden så kan det potentiellt vara rätt kört för MS. Om det nu inte blir som alla MS-kramare påstår att *alla* kommer att kasta sig över Windows 8-plattor så de *äntligen* kan få köra Office på dem.
Jag är dock tveksam. Det Apple gjort är ett visa att en iPad är ett väldigt nyttigt verktyg även utan Office. Och det är förmodligen just den insikten som kan sänka MS. Om man nu inte tar förnuftet till fånga och säljer Office till iPad. Men det händer väl förmodligen inte förrän långt efter Windows 8 plattorna har floppat...
Jag köpte Numbers till iPad igår, verligen lättarbetat jämfört med senaste Excel. En helt annan värld. Jag kan inte vara ensam om att hata rörigheten och fulheten hos dagens Office. Sedan min iMac anlände har jag använt iPhoto och iMovie och det är helt enkelt en annan värld det med. Herregud vilken skön känsla och dessutom full integration av beställning av album, böcker osv- bokstavligen ett par knapptryckningar bort och 1-5 dagars leveranstid. Underbart!
RaderaNaturligtvis är inte "program" Apples stora grej, men det är förstås oerhört viktigt för användarvänligheten och hela köpet. Visst kostar det mer men kvaliten och "fullständigheten" i produkten är så oerhört mycket högre än t.ex. i min nya Dell-laptop på jobbet.
Glömde det tredje produktområdet som även kan ha potential till att bli det största! Mobilbetalningar: http://www.launch.co/blog/the-one-product-that-makes-apple-a-trillion-dollar-company-o.html
SvaraRaderaDet absurda är ju att Nokia gick från en väl uttänkt plan, till harakiri. Måhända hade den egna planen brister, men det berodde ju i så fall på brister i den interna exekveringen och inte i som nu på huvudlös kommunikation.
SvaraRaderaKöpet av Navteq var helt rätt då det korrekt identifierade kartor som en obligatorisk tjänst på mobiltelefoner och de slapp Apples beroende på Google/Teleatlas.
Vidare var användadet av QT över alla produktfamiljer också rätt, då det erbjöd en väg för utvecklare att skriva applikationer en gång och sedan bara göra mindre anpassningar för olika varianter (Något som brukade vara Microsofts styrka, men något som de helt övergivit på senare år, fråga bara vilken f.d. visual basicutvecklare som helst).
Men, så var det exekveringen... Det är här de borde gjort något, och det för länge sedan, förslagsvis genom strategiska köp av mindre bolag inom framförallt användargränssnitt...
Jaja, nu återstår bara att citera Nelly Furtade:
"All good things come to an end".
http://www.youtube.com/watch?v=4pBo-GL9SRg&ob=av2e
Nokia är nu nedgraderat till nivån strax över skräpstatus.
SvaraRaderahttp://di.se/Default.aspx?sr=23&tr=302659&rlt=0&pid=264409__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=http%3A%2F%2Fdi.se%2FNyheter%2F%3FCollapseTopMenu%3Dtrue
Och detta hände på *fem* år från marknadsdominans. Disruption indeed!
Dessutom är "Enterprise Value" nu över bolagets värdering på börsen. Hittar inte källan dock. Jag återkommer :)
SvaraRaderaVad var det som fick dig att behålla apple när försäljningssiffrorna för Samsungs s3a sköt i höjden? Jag är bara intresserad av dina personliga tankegångar, jag hyser stor respekt för dina strategier men vill alltid lära mig och bli bättre genom att lyssna på andras visdom.
SvaraRaderaJag dumpade apple när jag fick s3an i handen och har nu investerat i Skogskoncernen Forwood AB vilken kanske kan bli mitt fall eller ett genialiskt drag. Dock är detta bara en hobby med aktier, så jag kommer inte att gråta floder om jag förlorar mitt aktiekapital.
Det finns ingenting som jag ser i S3 som hotar Apples tillväxt. Visst är det en av de mycket få modeller som konkurrerar med iPhone (de andra konkurrerar med/ersätter varandra eller dumphones, man köper ju inte en Android för 999 kr "istället" för en iphone).
SvaraRaderaJag kände mig (nästan) 100 % säker på att Apple skulle uppdatera iPhone till någonting otroligt bra i höst, de väntade med större uppdatering förra året eftersom man inte behövde göra det- vinsten var större att vänta ett år tack vare mycket lägre produktionskostnader.
När Apple snart kommer med en uppdatering så faller som bekant försäljningen ganska kraftigt, men den ökar sedan exponentiellt när den nya iPhone kommer. Julkvartalets försäljning detta år kommer med mycket stor sannolikhet att sopa banan med förra årets då så stolta rekord. Allt annat vore en sensation.