onsdag 25 april 2012

Kommentarer till Apples rapport

'
Även om Apple är troligen det mest bevakade företaget så är det också ett rätt missförstått företag. Det vanligaste missförståndet som man verkligen stöter på varje dag på nätet är att Apples marginal måste ned till genomsnittet för så är det med alla andra företag. Problemet med detta resonemeng är bara att Apple inte alls är som andra företag. Apple har väldigt få produkter, enorma skalfördelar och en otroligt vältrimmad leveransorganisation som snabbt drar ned och upp produktionen. Till detta kommer det otroligt starka varumärket som gör mycket för att man ska kunna sälja såpass dyrt. Detta blir bara bättre med den över tiden större produktionen, inte minst synligt de två senaste kvartalen med bruttomarginaler som nu nästan är uppe på H&M:s nivåer (47,4 % mot 55,8 % - bisarrt!!). Den som tror att Apples marginal måste ned till konkurrensens måste rimligen också vänta på att Coca-Colas, Starbucks och Mercedes marginaler ska falla ned till konkurrensens. Dumheter!

Mitt favoritmissförstånd är att iphones försäljning styrs direkt av efterfrågan. Så är det inte, utan Apple sluter avtal med alla operatörer som vill föra telefonen där operatören förbinder sig att köpa X miljoner enheter (eller mer förstås) över en viss tidsperiod och Apple anpassar sedan sin produktion (läs: ökar på) till denna nivå plus en del extra förstås. Att tro att Apple det senaste kvartalet skulle gå från att "sälja" 30 miljoner, vilket analytikerna trodde, från att ha sålt 37 miljoner förra kvartalet är bara okunskap eftersom en mycket stor del av försäljningen redan är säkrad.

Av denna modell följer att Apples intäktsguidning är ganska vettig, att man trots totalt försäljningsras i en och en halv månad inför femte generationens introduktion i höstas ändå bara minskade "försäljningen" med runt 15 %. Att marknaden handlade ned Apple brutalt ändå säger allt man vill veta om marknaden.

Viktigast att ta med sig från detta kvartal är att iphoneförsäljningen ökade från julkvartalet! Kvartalsindelningen gjordes om så att skiftet skulle bli vid nyår istälet för veckan innan varför julkvartalet var en vecka länge detta år (14 mot första kvartalets 13). Här är det mycket lätt att räkna på effekten eftersom allt annat är lika. 14/13=1,077. Om man multiplicerar 35 100 000 med 1,077 får man 37,8 miljoner, dvs en ökning med 2 % från förra kvartalets 37,04.

Vinsten per aktie bör förstås också räknas om enligt detta för att det ska bli en bra jämförelse, 12,3*1,077=13,44 vilket är mycket bra med tanke på att julkvartalet (13,8) inte hade någon "transision" av ipod eller förväntad uppgradering av Mac som ju båda höll nere försäljningen.

Riktigt dumt blev det när Apple handlades ned igår på dålig press som skrivit att AT&T:s försäljning av iPhone föll dramatiskt från förra kvartalet. Inte bara är AT&T numera en liten del av Apples försäljning (senast 12 %) och att man de senaste åren alltid haft en brutal minskning av andelen sålda av Apples totala sörsäljning kvartalet efter en ny modell kom ut p.g.a. att Apple introducerar den i stora delar av övriga världen detta kvartal. Kinas iphoneförsäljning femfaldigades detta kvartal.

The biggest surprise, as far as the Street was concerned, was the iPhone unit sales number. After Verizon (VZ) and AT&T (T) reported iPhone activations down more than 4.3 million, analysts spent much of Tuesday predicting that the company would miss its targets (från Fortunes "Apple 2.0")

En vinstökning på fortsatt runt 100 % per år (94 %) är förstås sagolikt. Att PE vid gårdagens stängning var 13,7 på senate 12 månadernas vinst är t.o.m. mer patetiskt än valnigt för Apple. Det kommer förstås inte att hindra appleskeptikerna, även om deras skara minskat betydligt på senare tid. Ipadförsäljningen på nästan 12 miljoner (4,3 miljoner i fjol...) lyftes fram som en "besvikelse" och att man guidade försiktigt för nästa kvartal, om än lite högre än inför detta, var också en källa till oro för många nervöst lagda.

Nästa kvartal kommer med all sannolikhet ipadförsäljningen att slå alla rekord, med introduktion av Trean i Kina och förbättrad produktionskapacitet. Ingenting tyder på att iphone kommer att minska då många tror att den sjätte generationen kommer ut någon gång i höst. Jag har dock varit lite skeptisk till detta och tror att Apple vill släppa den tidigare än i oktober eftersom iphone 4 släpptes på sommaren för två år sedan och många kommer att vilja uppgradera sig till den nya när de löses från sina kontrakt. Vi får se.

.

7 kommentarer:

  1. Fantastisk rapport! Q1 (Julkvartalet) var ett monsterkvartal och man *slår* i praktiken det sekventiellt. Vilket annat konsumentelektronik-företag har lyckats med det. Nånsin?

    Och Tim Cook sade också på callet att iPad 3 är "supply constrained" vilket kanske inte är så konstigt med den skärmen...

    Jag gissar på minst 15-16 miljoner nästa kvartal. Jag är en av dem! :)

    Jag hade en galen tanke en kort stund på att belåna mig för att kunna köpa mer på 560 men valde att stå över. Återstår att se om man får anledning att ångra sig eller om det kommer fler tillfällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte också att det är minst sagt köpvärt med tanke på att iphoneförsäljningen var hemma helt garanterat. Dessvärre har jag fortfarande rätt stora lån (30 % eller så) vilket gör att jag inte vill öka på mer. Annars hade jag köpt. Man får inte tveka för att man köpte mycket billigare förut, även om det känns lite smärtsamt.

      Kanske stämmer det att de säljer några färre iphone då, vem vet, men de säger ju själva att de kommer att öka ipad rejält och när det är Apple som säger nåt sånt så vet man ju att det är sant. Sedan har vi en bra höst framför oss, framförallt om den nya iphone kommer tidigare än i fjol. Apple känns som pengar på banken just nu.

      Radera
  2. Måste tipsa om grym podcast som jag just börjat lyssna på: http://5by5.tv/criticalpath (om du inte redan upptäckt den)

    Det är Horace Deidu (asymco.com) som orerar fritt kring det mesta som händer i mobilbranchen just nu med fokus på Apple och dess konkurrenter (såklart).

    Intressanta punkter från senaste avsnittet (#35). 98% av Apples revenue från sålda "devices" kommer från mobila enheter. Den andelen är i princip obefintlig för tex Microsoft. Tillväxten för iPad är fortsatt över 150% YoY och Deidu är rätt säker på att det gäller även för nästa kvartal vilket skulle innebära 22 miljoner iPads. iPad-försäljningen och Kina-expansionen "tar ut" eventuella fluktuationer i iPhone-försäljning över "transition-quarters" (sorry for the swenglish)

    Han tror att iPads är det som primärt kommer att vara the "growth story" och inte iPhones framöver. Rätt svindlande tanke...

    Lyssna om du inte redan gör det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag började lyssna på TCP i september och har hört alla. Han är mkt bra. Finns på Twitter som @Asymco och unde sitt namn dessutom för mer personliga reflexioner.

      Radera
  3. Jag lyssnar när det kommer ett nytt avsnitt men har även börjat från början. Det är intressant att se hur rätt han hade om diverse saker nu när man är närmare facit tex när det gäller Nokia och RIM. Dessutom inser man att Steve Jobs fortfarande levde när de började sända så det skall bli intressant att få hans vinkel på den storyn...

    SvaraRadera
  4. Intressant information iOS vs Android på denna länk.

    http://www.businessinsider.com/ios-destroying-android-in-user-engagement-2012-4

    SvaraRadera
  5. Ursäkta den sena publiceringen. Googles dåliga UI gör att man inte ser att kommentarer inte publicerats. Gratis suger!

    SvaraRadera