'
Förra veckans presentation av den "nya iPad" väckte som vanligt ont blod i vissa mindre insatta medier. Den ansågs vara en "mindre uppdatering" enligt somliga. Detta är förstås bara trams. Om man byter till en skärm med fyra gånger högre upplösning, f.ö. den bästa skärm som finns på någon produkt överhuvudtaget, lägger in 4G LTE, dikteringsfunktion, byter från en dålig till en mycket bra kamera, snabbare processor och bättre batteri har man naturligtvis inte bara gjort en ansiktslyftning på produkten.
Visst kan man förstå att användare vill ha exra allt (jag är själv en av dem!), men Apples ledning över konkurrensen är idag såpass stor att man inte behöver lägga in Siri, utan kan spara den till iPhone 4S så att det förblir en exklusiv funktion på denna den viktigaste och mest lönsamma produkt som de säljer och att försöka pressa in "känselteknik" som ännu är på utvecklingsstadiet är förstås något som skulle kunna slå knock på alla konkurrenter, men också leda till problem med prestanda osv och säkert också det vettigt att inte ta med förrän tekniken är mogen.
Apple är idag som managern för det i särklass bästa laget i ligan- han som kan ganska fritt välja vilka spelare han vill "spara" till senare, viktigare matcher. Apples konkurrenter är som de mindre framgångsrika lagen som måste spela alla sina bästa spelare i alla matcher för att ha någon chans alls och ständigt göra nyförvärv, oavsett om de har råd eller inte, allt i hopp om att kunna ta en eller annan poäng mot mästaren.
Som många har påpekat på senare tid är det inte dagens 25 % av intäkterna som kommer från iPad som är det viktiga för Apple. Det är det faktum(!), som allt fler har fått upp ögonen för, att plattdatorerna är en disruptive technology som snabbare än någon kunnat ana håller på att ersätta PC:n som människans bästa vän. Att ersätta betyder här förstås inte att alla slänger sina PC och bara använder sin plattdator, utan att allt fler köper produkten och använder den mycket mer än sin existerande PC som man använder till att skriva längre texter, göra mer komplicerade saker, men överhuvudtaget låter stå oanvänd alltmer. Att ersätta sin PC blir mindre viktigt då man använder sin smartphone och plattdator till 95 % av sina behov eller mer. Detta har varit fallet för min familj och om man tittar på statistiken så är det verkligen inget undantag.
I och med att detta teknikskifte sker blir ägandet av marknaden och dess vinster oerhört viktiga. PC-marknaden totalt är långt över 300 miljoner enheter per år idag. Att ha t.ex. 50 % av den marknaden, vilket allt tyder på att Apple kommer att få, i alla fall om man räknar verkliga plattdatorer och inte läsplattor och liknande, kommer det att bli en intäkt större än hela Apple av idag.
Inte så konstigt då att alla PC- och smartphonetillverkare och deras mostrar och morbröder försöker ta fram en plattdator. Mer än 100 (!!!) olika plattdatorer introducerades på marknaden i fjol. Endast Kindle Fire sålde någonting att tala om förutom iPad. Den såldes dock med förlust för 199 dollar i syfte at vara en plattform för att sälja Amazons varor, är på bara 7 tum och enligt samstämmiga tester en väldigt billigt gjord produkt som förstås inte kan jämföras med iPad 2 som nu säljs för 399 dollar i USA.
Bara Apple kan ta det lungt med produktutvecklingen och ändå hålla konkurrensen på behörigt avstånd. Man talar idag om att iPad har 60-70 % av marknaden. Detta är helt fel eftersom det räknar in alla leveranser av dessa 100+ konkurrerande produkter, varav bara en liten del säljs till kund. Apple har långt större andel av "sålt till kund", helt säkert över 80 % idag. Av vinsterna i segmenter tar man fortfarande exakt 100 %. Multiplicera dessa siffor, även med en lägre förmodad marknadsandel, till en plattdatormarknad om några år på kanske en halv miljard enheter (folk byter ju sin platta oftare än man historiskt har bytt sin PC har det visat sig) så ser man en ofattbara potentialen.
Lägg sedan till att Apple tar en allt större del av vinsterna i den kvarvarande PC-marknaden och en iPhone som har en stor del av marknaden när nästan hela världen byter till smartphones så är det mycket svårt att tro på någonting annat än en mångdubbling av Apples intäkter.
.
måndag 12 mars 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Lou,
SvaraRaderaHandlar du fortfarande Apple, eller väntar du till nästa dip?
Mvh Alex
Hej Alex. Jag har inte köpt någonting sedan i december, detta pga att jag redan är rätt högt belånad och att Apple nu har börjat ta väldigt mycket vikt i portföljen.
RaderaKöpvärd är den hursomhelst och skulle den falla rejält så kommer jag säkert att öka.
Man får ju känslan av att rätt mycket av motståndet mot Apple på marknaden har släppt nu och folk börjar tro på de fantastiska siffrorna. Detta kan göra att den snabbt stiger mycket högre och dipparna kan tänkas bli på rätt höga nivåer framöver om man jämför med dem som kom 2011. 320 dollar och liknande känns ju inte så troligt i dagsläget om det inte inträffar något väldgt tråkigt i företaget eller världen.
Hur långt upp anser du den vara köpvärd?
RaderaHar 30 000kr över, men känns så dumt att köpa apple på 568 dollar, och när dollarn dessutom stärkts.
Mvh Alex
Jag skulle inte tveka att köpa Apple på dessa nivåer om jag hade pengar över. Ja, de har stigit brant, ja det kan komma en rekyl mycket snabbt, ja man vet inte om vinstökningstakten kommer att avta i närtid. Men(!) Apple har utmärkta möjligheter att fortsätta växa i oförminskad takt i flera år till. Tänk hur dem som satt med Microsoft på 80-talet och Nokia på 90-talet måste ha känt sig när den hade stigit rejält. Då var ju dessutom PE ofta mycket högt, men utsikterna mycket fina. Idag har Apple ett PE på 15-16 på förra årets resultat och utan hänsyn tagen till kassan. Det enda som är absurt är att ett företag som mer än dubblar sin vinst värderas på detta sätt, inte att de har stigit med över 40 % i år. "I år" är en värdelös siffra då den är helt godtycklig. Köp och om den faller så försök att köpa mer. Jag började köpa i februari i fjol och fick sedan se min placering sjunka gång på gång. Det är bara chans att köpa mer. Den dag Apple värderas över PE 30 eller liknande kan man börja bli försiktigare.
RaderaHej Lou,
RaderaInledningsvis får jag tacka för ännu ett välskrivet inlägg.
Mina inneboende principer ligger i stark konflikt och jag är härmed på jakt efter en second opinion. Problematiken gäller Apples viktning i min portfölj. Å ena sidan vill jag inte ha mer än 33-35 procent av portföljen i ett och samma värdepapper (H&M skulle teoretiskt kunna vara ett undantag), men å andra sidan har jag likvida medel över, Apple är av allt att döma grovt undervärderad och de flesta alternativa bolagen är för dyra för att motivera köp. Apple utgör med dagens kurs ca 35 procent av min portfölj, jag överväger om jag ska använda likvida och räntebärande medel för att öka innehavet i Apple till 50 procent av portföljen. Thoughts? (Andra är självfallet välkomna att ge sina synpunkter).
Lou: Har du sett någon hyfsad analys angående Microsofts och hårdarutillverkarnas strategi för Tablet-marknaden? Alla verkar ju börja förstå att det är här tillväxten finns de kommande åren och Windows 8 Metro har ju fått ganska bra mottagande bland bloggarna, men jag försöker förstå hur kombon MS+DELL/HP/Nokia/valfri hårdvarutillverkare ska kunna bygga en produkt som konkurrerar med iPad på pris/prestanda och där alla ska kunna tjäna pengar..
SvaraRaderaVäntar för övrigt ivrigt på Apples pressmeddelande som lär komma i början av nästa vecka om hur många iPads de sålde första helgen.. Kommer bli en helt galen siffra skulle jag tro med tanke på att det är en större launch än någonsin och det är redan 2-3 veckors leveranstid på förbeställningar..
Strategi är ett alldeles för stort ord när man pratar om Apples s.k. konkurrenter på tablet-marknaden med möjligt undantag för Amazon som ju uppenbarligen tänker ta förluster för sin skräpplatta för att ta tillbaka dem på ökad försäljning.
RaderaVad gäller Windows tror jag att de inte har mer strategi än de har haft med Android-varianterna, även om Windows 8 förstås blir ett bättre operativsystem för plattor.
Deras förhoppning är förstås att folk ska tycka om att ha samma användargränssnitt (hur nu det ska gå till i verkligheten med tanke på skillnaden mellan mus och finger), men i vilket fall snarlik upplevelse. Vad gäller den praktiska betydelsen av detta så måste den ju vara begränsad- folk kommunicerar ju med email som är plattforsmoberoende, man behöver inte ha samma versioner då man kan öppna Word och andra program på sin iPad osv osv.
Vad de slåss om är helt klart andraplatsen, samma sak inom smartphonesegmentet. Med andraplatsen menar jag ju i första hand vinstandel, men här är det ju samma sak- Apple leder.
Det är som alltid- Apple säljer allting man tillverkar och det enda som "blir över" är när man uppgraderar till en ny modell. Dessvärre kan de ju absolut inte tillverka tillräckligt för släppen, men det är väl också något man inte riktigt tar på allvar- det ger ju utmärkt publicitet att den tar slut. Hade man absolut velat ha minimal kötid denna gång så hade man ju inte startat med 10 länder och lagt till en massa veckan därpå.
Var bara tvungen att uppmärksamma dig på det här:
SvaraRaderahttp://www.idg.se/2.1085/1.440116/media-markt-chef-efterlyser-ipad-rival
Första gången nån från retail och sagt hur landet ligger när det gäller så kallade "konkurrenter" till iPad. I alla fall i Sverige.
Pinsamt var tydligen ordet :)