onsdag 28 mars 2012

Ipad ute på fältet...

'
Jag fick ett tips av Karl om en artikel om hur Media Markts chef bönade och bad om att få lite konkurrens inom plattdatorsegmentet. Ingenting är så nyttig information som den som kommer ute från fältet, oavsett företag. Det är inga nyheter för oss som har förstått hur Apple lyckats "corner" marknaden, men det är mycket trevlig läsning ändå:

Ifjol såldes surfplattor för 1,4 miljarder kronor i Sverige medan de stationära datorernas försäljning landade på 1,2 miljarder kronor.

Det stora problemet som kedjorna brottas med är att det i princip bara finns en aktör på den nya marknaden.

– Det är Samsungs Galaxy som säljer lite grann, men det är marginellt. Det här är ett jätteproblem, Apple har tagit den här marknaden helt och hållet, säger Mikael Hagman och utvecklar:

– Det är inget bra om det är ett märke som dominerar en så spännande marknad. Det är inte bra för oss och inte bra för kunderna. Det är bara bra för Apple.

På pappret saknas det definitivt inte alternativ till Ipad, men det är alltså inget som syns i försäljningsstatistiken. Ingen av de andra surfplattorna sticker ut tillräckligt mycket för att bli en storsäljare.

– De andra tillverkarna måste komma med produkter som folk vill ha. Gudarna ska veta att vi försöker. Vi har varenda tillgänglig surfplatta presenterad i våra varuhus. Vi lyfter fram dem och visar upp allt de kan på alla möjliga sätt. Vi har kopplat till köttermometrar och blodtrycksmätare för att bara nämna några exempel, säger Mikael Hagman.

– Jag är trött på att det inte kommer fler attraktiva produkter. De andra aktörerna måste bestämma sig om de vill vara med eller inte. Tåget har inte bara gått, utan det är snarare ett japanskt snabbtåg som skenar och de andra står bara och tittar på, det är patetiskt.

I vanliga fall brukar pris vara det främsta vapnet i elektronikkriget. Men att det inte är priset som avgör när det gäller surfplattor är Mikael Hagman tämligen övertygad om.

– Vi sålde en surfplatta för under tusen kronor under februari, för 999 kronor, en Yarvik, Sveriges billigaste surfplatta. Där såg vi tydligt att det inte är priset i sig självt som styr. Det måste helt enkelt vara en produkt som funkar och som folk vill ha.

Samtidgit som utmanarna letar vidare efter en vinnande formel, så skapar alltså Apples lanseringar nya köer utanför köpladorna.

– Ja, samtidigt måste man ha respekt för Apple att de lyckas dra ihop så mycket stök, utan en enda krona i marknadsföring, säger Mikael Hagman.


Källa finns här. Här: 1 2 3 4 5 6 & 7 finns tidigare inlägg om iPad.

.

5 kommentarer:

  1. Speciellt värdefullt när informationen kommer från någon utanför Apple som till synes inte har något vinstintresse av publiceringen.

    Spännande att pris inte verkar ha någon nämnvärd inverkan på plattdatormarknaden. Jag trodde tidigare att lågt pris kunde vara en konkurrensfördel, men det är det tydligen inte på denna marknaden då. Bara att tacka och bocka :)

    SvaraRadera
  2. Visst kan en skräpplatta som Amazon Fire sälja en del genom att vara jättebillig och knuten till Amazon som ju är mycket starka i USA och några länder till (i länder som Sverige är de ju helt marginella). Men man ser ju i butikerna hur det alltid är tomt bland ipad-kopiorna, medan folk står och fipplar med iPads. Folk vill ha kvalitet och användarvänlighet, varför lägga 2-3000 kr på en tramsplatta utan appar när man kan få iPad från 3500 kr och uppåt? Bara riktiga applehatare eller de som verkligen inte har råd med mer än någon tusenlapp gör detta.

    På samma sätt och mycket talande: jag har hittills bara sett EN kopia ute på stan. EN! Som jag skrivit tidigare har ipad i princip hela marknaden, de androidmodeller som rapporteras sålda är nästan bara utlevererade i säljkanalerna, de är inte sålda.

    SvaraRadera
  3. Massor av Androidfans pekar gärna på att analysformor påstår att iPad har "tappat" marknadsandelar från 100% till strax över 50%. Detta verkar många ta som skrivet i sten trots att inga tillverkare vad jag vet redovisar sina faktiska försäljningssiffror. Och detta låter man förmodligen förbi av en anledning:

    http://techcrunch.com/2012/03/27/judge-asus-transformer-isnt-infringing-on-hasbros-trademark-and-asus-reveals-embarrassing-sales-stats/

    Det man undrar är *vem* det är som säljer alla dessa tablets som *inte* har iOS på sig? Är det B&N och Amazon + en massa snorbilliga östasiater som står för 95% av dom eller?

    Eller är det så att sifforna är dopade och baserat på någon sorts korrelering med hur det har sett ut på mobilsidan och inte på faktiska bevis på sålda enheter?

    Gör man en shablonmässig jämförelse med mobilplattformar så är man nog ute och cyklar eftersom inga operatörer verkar vara intresserade av att subventionera den här produkten i samma utsträckning. Den måste stå på egna ben. Och då är det (ännu) rätt uppenbart att Apple vinner...

    SvaraRadera
    Svar
    1. So when court filings reveal that pre-orders for this poster child for Android 4 tablets (and it does look great) total a whopping 2,000 units.

      Allt tal om hundratusentals (eller för Samsung miljoner) sålda är bara fyllande av säljkanalerna, massor av enheter som ligger i olika lager och ute i butikerna (hur många behövs inte bara för att fylla Media Markts alla butikers presentationer och lager?), sånt lurar bara okunniga analytiker, av vilket det finns många se bara på hur vissa tror att Nokia Lumia sålde bra under sitt första kvartal.

      Riktig försäljning får man fram av företag som Apple som säljer stora volymer kontinuerligt och utleverans är ung. lika som sålt till kund samt av dem som likt Apple är helt öppna med hur mycket de säljer. Inga Android- m.fl. plattilverkare vill meddela hur mycket de säljer för att det ger högst opassande rubriker i pressen, vilket dödar all försäljning. Det journalister och analytiker ska göra är förstås att fråga ute i detaljhandelsledet. Om 10 slumpvis utvalda butiker svarar att något i princip inte säljer alls så säger det 1000 gånger mer än pressreleaser från Samsung, HP, Acer och andra klumpfötter på tabletmarknaden.

      Radera
  4. Nu hugger även "Årets ekonomibloggare" på betet. Det vara bara en tidsfråga innan nån skulle göra det:

    http://theinsider.se/2012/03/31/insiderperspektivet-apples-aktiekurs-overdriven/

    SvaraRadera