'
Steve Jobs förändrade i grunden fyra olika industrier. För att förstå enormiteten i detta, tänk på att det är tre mer än någon annan och att det är en mycket begränsad skara som har på liknande sätt förändrat en.
Precis som de ursprungliga renässansmännen låg han hela tiden före sin samtid och förstod tidigare än denna inte bara vart vi var på väg, utan hur han själv skulle kunna leda dessa förändringar. Hans betydelse för persondator-, film-, musik- och mobiltelfonindustrin är fundamental och så oerhört mycket större än någon annans att en jämförelse blir till en oavsiktlig hyllning av den som jämförs med honom.
Med en otrolig drivkraft styrde han sina företag och dess anställda att skapa produkter som var bokstavligen revolutionerande. Att förminska vad han åstadkommit genom att hänvisa till dem han hade runt sig blir som att ta ned Charles Lindberghs bedrift med det i och för sig sanna påståendet att man inte kan flyga utan flygmekanikerna. Hans hänsynslösa drivkraft var förstås oerhört påfrestande för många av dem som lydde under honom, men hur långt ifrån den typiske VD:n med ständiga omorganisationer, marknadsundersökningar och lager på lager av mellanchefer i ständig strid med varandra var inte Steve Jobs förmåga att få organisationen att inte bara följa honom utan tänka som han.
Som ung och oerfaren ledare skapade han den första persondatorn och några år senare den första med grafiskt användragränssnitt som blev den modell som andra sedan följde. Den som påpekar att han inspirerades av Xerox och andra småspelare i sammanhanget ska också komma ihåg att det tog Microsoft sju år att med Windows 3.1 komma ikapp Apple. Då hade Jobs redan sparkats ut från det företag han själv grundat.
Som ägare drev han sedan på sitt skötebarn Pixar stenhårt mot att istället för bara reklamfilmer och andra korta animerade snuttar göra den första animerade långfilmen, Toy Story, resten är, som det brukar brukar vara med Jobs, historia. När den ledning som sparkade Jobs till sist hade drivit Apple till ruinens brant kom han tillbaka och skapade bokstavligen med sina egna händer en ny organisation ledd förutom av honom av andra genier som Jonathan Ive och Tim Cook och förutom att pånytt förändra persondatorindustrin lyckas med det ingen annan lyckades med- den lönsamma mp3-spelaren, att ta betalt för nedladdad musik, en platt dator som marknaden älskar o.s.v. Det är idag världens högst värderade företag.
Apple är dessutom sedan länge bokstavligen älskat av miljoner och åter miljoner människor över hela världen. Dessa var en gång en liten kultliknande grupp, men är idag alla de personer som aldrig skulle kunna tänka sig att byta till ett annat märke. Denna kundlojalitet ligger ljusår ifrån konkurrensen. Liknande känslor för ett företag är otänkbara i en bransch där oerhört få skulle bekänna någon kärlek för Google, Microsoft, Samsung och de andra.
Medan andra ledare predikade att man inte fick vara rädd att konkurrera med sig själv och hela tiden överträffa sina tidigare produkter medan de nästan undantagslöst bara försöker hitta olika nischer att stoppa in respektive produkt i så gjorde Steve Jobs just det. Ett bra exempel är iPoden som på några år blev en enorm succé, men när iPhone lanserades innehöll den (liksom senare iPaden) en avancerad iPod, något som visserligen bidrog till iPodens tillbakagång, men framförallt gjorde iPhone till en mycket bättre produkt. iPod är fortfarande världens mest sålda digitala musikspelare och iPhone är idag den mest sålda mobiltelefonen. Detta var helt i linje med Steve Jobs evolutionära synsätt och hans totala oräddhet att göra det han visste var rätt oavsett vad den kvartalssjuka marknaden önskade.
Om hundra år kommer man fortfarande att skriva böcker om Steve Jobs. Betydelsen av vad han åstadkom kommer bara att öka såsom varit fallet med Gutenberg och de andra. Precis som med Mozart idag kommer människor att tänka "vad hade inte blivit om han hade fått 20 år till?".
'
torsdag 6 oktober 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
R.I.P Steve. The world will never be the same...
SvaraRadera"...something touched me deep inside the day the music died."
SvaraRaderaEn "contrarian point" som är tänkvärd:
SvaraRaderahttp://seekingalpha.com/article/297886-ignore-the-spin-steve-jobs-death-really-matters?ifp=0&source=email_the_daily_dispatch
Jag tror det kan ligga något i det, men att det kommer att dröja många år innan vi vet säkert. Oavsett vilket så är Steve Jobs plats i historien säkrad. Det är svårt att tänka sig någon annan företagsledares vars död skulle utlösa så mycket känslor hos företagets kunder.
Tack för länken, Oscar. Även om jag inte håller med så tycker jag att det utan tvekan är en risk att man inte kommer att uthålligt hålla nivån på produktlanseringarna när han är borta. Dock har han utan tvekan enligt samstämmiga uppgifter under lång tid planerat för ett Apple utan honom och företaget arbetar utpräglat långsiktigt överhuvudtaget. Detta berör författaren inte och hans påstående att Apple nu plötsligt "kämpar för sin överlevnad" är rätt larvigt för ett företag som har över 80 miljarder dollar i kassan och säljer oerhört bra av nästan alla sina produkter samt vars utsikter vad gäller försäljningskanaler ser strålande ut idag.
SvaraRaderahttp://www.ft.com/intl/cms/s/2/e8a5b82c-f0af-11e0-aec8-00144feab49a.html#axzz1a8DKHoJy
SvaraRaderaIntressant om Samsung. Om Apple bara slutar kopiera deras design lär de ha en sjukt ljus framtid. Allting som Samsung gör just nu känns 100% rätt och jag tror inte bara det är jag som ser och hör Samsung överallt jag går!?
/Sam Sung
Oscar:
SvaraRaderaPå lite längre sikt finns en viss risk men artikelförfattaren verkar helt bortse ifrån att Jobs vetat sedan 2003 att han förmodligen skall dö. Det är inte så att han blev överkör av en buss när han gick över gatan. Han har haft tid på sig att förbereda sig och Apple. Tex genom följande initiativ:
http://www.idg.se/2.1085/1.408889/saska-apple-bevara-jobs-kultur
Både Ford och Disney skulle ju i princip konka samma dag som deras grundare och drivande kreativa kraft avled. Det skedde inte. Det är inte sannolikt att det sker här heller. Speciellt inte med $80 Miljarder i kassan :)
Apple har många goda år framför sig än. Jag tror att Jobs hand ligger över produkterna som kommer i alla fall de närmaste tre-fyra åren.
Man har också ett vapen som ingen annan har. Kundnöjdheten. Det ligger högt över alla andra enligt flera undersökningar. Nöjda kunder kommer tillbaks. Trots att ingen tydligen skall vara intresserad av iPhone 4S eftersom den har en halv tum för liten skärm så brakade operatörernas siter ihop när preorders började igår. Det borde i alla fall vara en indikation på intresset kan man tycka...
Herr Sam Sung:
SvaraRaderaNej det är ju verkligen fullkomligt uppenbart!
http://www.reddit.com/tb/kr14a
Ang direktör Jobs frånfälle:
SvaraRaderaOm man nu antar att det som ryktats angående (specifik) aktuell diagnos och given behandling stämmer så borde Jobs gått hädan ungefär nu. Vilket då ger att en ev "tidsplan" gällande att förbereda inför Apple post Jobs borde ha optimala förutsättningar att funka.
Smått makabra spekulationer dock, karln är ju död. Pengar finns det alltid mer av.
/B
Eftersom många brukar kommentera Jobs och Apple utfrån Buffetts tankar lägger jag in ett citat från WB:
SvaraRaderaHe was one of the most remarkable business managers and innovators in American business history. I'm not much of a tech guy, but I'm enough of a consumer guy to know that there are very few people who made an impact on the consumer like he did. Today is a very sad day. Steve Jobs made a mark on this world no one will ever forget.