tisdag 26 april 2011

H&M i Wien och iPad 2


De senaste dagarna har jag förundrats av ungefär samma sak både vad gäller H&M och Apple. I Wien ser man H&M-kassar och H&M-butiker mest överallt och jag gick in i en och köpte en solhatt till min son eftersom det var knasvarmt ute. Den var snyggt blå, i bomull och kostade mindre än 35 kr. Det som omedelbart slår en är hur konkurrerar man med ett företag som kan sälja den så billigt och ändå ha 60 % bruttomarginal?

Idag anlände min iPad 2, direkt från Kina via TNT med gratis gravyr på baksidan. Jag valde denna gång den utan 3G och nöjde mig med 16 GB. Efter att ha hållit i denna underbara skapelse i några minuter slås jag av samma tanke- hur konkurrerar man med ett företag som kan sälja något så otroligt bra för 4390 kr och ändå tjäna en förmögenhet på det?

Svaret, i alla fall i fallet Apple, är att man konkurrerar inte alls- som konkurrent står man vid sidan av bordet och försöker fånga de smulor som fallit över kanten. För ett halvår sedan sa Steve Jobs att alla konkurrerande produkter till iPaden, existerande såväl som kommande, var "dead on arrival". Efter att nu Galaxy Tab liksom Xoom nu har kvaddat på spektakulärt vis och Blackberry nu gör tafatta försök är det bara att konstatera att han har fått rätt (som vanligt...). De är alla lamm på väg till slaktbänken och kommer enbart att skada sina tillverkare som i vanlig ordning har investerat enorma summor för att försöka konkurrera med Apple.



10 kommentarer:

  1. Att HM är en populär kedja är allmänt känt och det reflekteras också i värderingen. Att ge sig ut på stan för att leta efter trender tror jag fungerar mer effektivt när det gäller företag som marknaden inte riktigt upptäckt än.

    Angående apple är det givetvis roligt för dem att de just nu går bra, men inget varar för evigt, speciellt inte i teknikbolagens värld. Jag undrar om du har någon exit-plan för Apple? Dvs, vilka signaler ska du tolka som att Apple är på väg utför och när tänker du sälja, försöker du sälja innan båten börjar sjunka eller strax därefter?

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag var I Seattle USA förra veckan, av ren nyfikenhet så gjorde jag en helt ovetenskaplig undersökning om hur populära klädbutikerna verkar vara. HM hade långa köer både vid kassor och provrum. Närmaste konkurrenterna i samma affärsläge hade glest med besökare. Undantaget var en lokal lågprisbutik.
    MVH
    //BJ

    SvaraRadera
  3. Jag ser inget motsatsförhållande mellan att kolla på stan på välkända liksom okända företag, naturligtvis är uppsidan större om man likt Peter Lynch hittar en ny kedja som verkar mkt populär från starten, men att se att H&M är megapopulära inte bara i Sverige, utan t.ex. i Österrike och Tyskland för att inte tala om USA där man växer oerhört snabbt idag är bra fältstudier för en investerare, precis som BJ gjort.

    Jag tror inte att något är evigt i näringslivet men Apple kommer inte att tappa sin popularitet i första taget, de växer stort överallt och det finns miljarder potentiella kunder i en allt rikare värld. De gör succé både i krusande USA och i snabbväxande ekonomier idag och är absolut inte värdade därefter. Jag ser det som en utpräglat långsiktig investering, men om företaget skulle börja gå dåligt och det inte ser ut som om det bara är tillfälliga PRO lem så skulle jag förstås sälja, men det finns absolut inget so tyder på det idag.

    SvaraRadera
  4. Jag är lite fundersam över det apple komuniserar när dom säger att dom "sålt allt dom kunnat producera". Det borde väll rimligtvis betyda att vinsten har nått ett tak på 6,4$/aktie/kvartal såvida dom inte klarar att höja produktionskapaciteten? Och då kommer frågan om dom kommer att klara att öka produktionstakten något nämnvärt i år med tanke på den elektronikkomponentensbrist som råder i världen?

    SvaraRadera
  5. Nej, det gällde endast iPad 2 som ju sålde slut överallt, de ökar enligt uppgift nu produktionen av denna rejält, tydligen är målet 40 miljoner sålda i år. De hoppas snart nå upp tillräcklig produktion.

    SvaraRadera
  6. Ok, isåfall är det jag som missförstått informationen som givits. Tack för korrekturen

    SvaraRadera
  7. Att Apple tjänar pengar är för att de har all produktion i Kina. Och där tror jag det stora "hotet" ligger mot deras vinster. Ju mer uppmärksamhet de dåliga förhållandena är på fabrikerna satt i förhållande till Apples vinst så kommer det kanske börja ställas krav.

    Såg någon notis om det precis nyligen på antingen SvD eller DN:s sidor. Där finns ett hot. När produktionen blir för dyr i Kina kommer den flytta vidare.

    Å andra sidan är det inte något som är unikt för Apple utan gäller nästan samtliga västföretag som har förlagt produktionen dit..

    SvaraRadera
  8. Hur ofta uppdaterar du köpråden? Ditt köpråd för H&M är ju lite snedvridet då de har gjort en split ju och priset inte är i närheten av 400 kr alls.. (bara nyfiken).. och Countermine är ju historia... eller?

    SvaraRadera
  9. chb: Jag tror itne att den industri som Apple verkar inom har de dåliga arbetsförhållandena i Kina, det är snarare den smutisga och bullriga prodktionen man hittar sånt inom. Apples vinst påverkas naturligtvis av kostnaden för löner, men inte alls lika mycket som billigare produkter, detta eftersom komponenterna är en mycket stor del av kostnaden och eftersom kvaliteten är av enorm betydelse så är det långt från den billigaste arbetskraften som skapar Apples produkter.

    SvaraRadera
  10. Anonym: Nej, 400 kr är min angivna kurs inkl. godtagbar (men låg) säkerhetsmarginal. Se i övrigt länken ovan om köpråden. Ja, Countermine har sedan gått i konkurs.

    SvaraRadera