torsdag 24 juni 2010

Viktigt och oviktigt i H&M och andra företag


H&M publicerar idag en mycket bra rapport som visserligen visar ganska måttliga försäljningsökningar i maj men otroliga junisiffror samt, allra viktigast, mycket fina marginaler. När jag hörde nyheten i morse tänkte jag "Hur ska DI.se få en negativ skruv på detta?" Man ska aldrig underskatta DI så mycket riktigt publicerar de under rubriken H&M:s försäljning en besvikelse och meddelar att maj var sämre än de fantastiska analytikernas gissningar.

Med risk för att bli tjatig (se tidigare inlägg): månadsförsäljning jämfört med tidigare år har ingen nämnvärd betydelse! Först och främst: det är en alldeles för kort period som påverkas av när helger inträffar och som i år att det råkar vara kallt i stora delar av världen. Sånt jämnar ut sig över året, vilket vi inte minst kan se i den fantastiska försäljningen hittills i juni när vädret varit bättre.

Förutom detta är marginalen mycket mer betydelsefull. Den är som växellådan och försäljningen är som gaspedalen. Om man gasar rejält men har i ettans växel så går det inte så bra jämfört med om man har en god uppväxling. 66 % bruttomarginal och 26 % rörelsemarginal är otroliga siffror, även om de förstås som allting annat påverkas av många faktorer, vissa säkert ovanligt gynnsamma just nu.

Dessutom ska man inte titta på försäljningsförändringar i kronor för ett företag med allra största delen av sin omsättning utomlands, utan i lokala valutor. Det är hur mycket som säljs som är viktigt (+10 % i andra kvartalet), inte effekten i kronor idag (+2 %). Växelkurserna varierar över tiden och H&M hedgar dem kontinuerligt så att skriva som Dagens Industri "För andra kvartalet totalt steg försäljningen med blygsamma 2 procent" är helt enkelt fel!

Allt detta går tillbaka på min största käpphäst: man måste hitta vad som är relevant information och våga bortse från allt brus. Kan man hitta den och tolka den korrekt så lyckas man bättre med sina placeringar än massan. Marginalerna samt resultatet per aktie (som andra kvartalet ökade med 25 % mot förra året) är relevant, att man sålde förhållandevis dåligt i maj är det inte. Försäljning i lokala valutor är relevant, tillfälliga växelkursförändringar och deras påverkan är det inte.

(Till DI.se:s försvar har de nu också publicerat en artikel om marginalen, men det är typiskt för dem att alltid försöka hitta fel på H&M, liksom f.ö. Boliden och Swedbank, alla tre företag som går mycket bättre idag än analytiker har trott.)

2 kommentarer:

  1. Tycker du har helt rätt med kritiken av månadsfokus samt överdrivet fokus på utvecklingen i SEK. Enligt mig ska man titta på den organiska tillväxten (exklusive valuta och M&A-effekter) samt över en längre tid.

    Marginalerna är viktiga men påverkas som du säger även dem på kort sikt av fluktuationer i valuta och hedgar.

    Brukar lyssna på earnings conference call i efterhand då jag tycker att man lär sig väldigt mycket om bolaget där. Finns på H&Ms hemsida.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, har hittills efter kvartalsrapporterna läst alla deras rapporter och presentationer, inte lyssnat på den.

    SvaraRadera