tisdag 21 juli 2009

Boliden tidigare än väntat

.

Jag har en ganska stor del av min portfölj i Boliden sedan i höstas av den enkla anledningen att den korkade marknaden lyckades prissätta detta cykliska företag som om det hölle på att gå i konkurs när det i själva verket var och är ett mycket välskött företag som bara drabbats av lågkonjunkturens låga metallpriser igen.

Jag hade tidigare köpt på 106 kr vid raset försommaren 2006 men började sedan tack vare det skarpa kursfallet i höstas att köpa på mig mer, ganska mycket mer. Först på 55 kr och sedan en mycket stor post på 35 kr och lite ytterligare ända nere på 17,10 (för andras räkning handlade jag dessutom en ganska stor post ända nere på 16,50).

Mitt mål är att ha några tusen aktier över den kommande konjunkturcykeln och först tjäna på utdelningarna och sedan på kursvinsten på i alla fall 300 % innan det vänder nedår igen. Det gäller dock som alltid i cykliska företag att inte sälja för sent.

Jag har dock varit lite skeptisk till den snabba uppgången i Boliden eftersom den ligger så toktidigt i konjunkturcykeln och i alla fall till för ett par månader sedan kändes lite osäker. Jag hade räknat med en snabb uppgång till 50 kr men sedan lite mer avvaktande under i alla fall detta år. OK, ingenting är ju säkert på marknaden, men efter att ha läst gårdagens rapport så börjar t.o.m. jag bli lite mer tidigt positiv till utveckligen.

Som vanligt står och faller allting på två saker: 1) att Aitik-investeringen ger utdelning inom överskådlig tid och 2) att zink- och kopparpriserna håller sig uppe över tiden.

1) tror jag med tanke på professionalismen i Boliden att vi kan räkna in utan någon större risktagning, men vad gäller 2) är det förstås alltför tidigt att säga nåt. Jag TROR (!) dock att man inte ska fästa alltför stor vikt vid huruvida kineserna kommer att fortsätta handla dessa metaller i samma takt, utan jag känner mig trygg i att övriga världen kommer att fortsätta behöva basmetaller som tidigare, förmodligen ännu mer. Det går alltså tillbaka till en fundamental sanning: Basmetaller är som olja- världen stannar utan dem.

Boliden har som bekant fått så patetiska analyser det senaste året (se tidigare inlägg på denna blogg ang. analytiker) och nu kan vi --SURPRISE!!!-- se en helomvänding hos den överbetalda analytikerkåren. Det är som vanligt bara att tacka och ta emot de galenskaper dessa opportunister lyckas sprida.

Det finns ännu ingen anledning att tro att Boliden kommer att fortsätta utan problem men det är som det alltid är- har man handlat billigt och inte tänker köpa mer så är det bara att sitta lungt i båten. Med stor sannolikhet kommer vi att få minst en fördubblad utdelning nästa år (från en krona i år), förmodligen mer.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar