onsdag 8 juli 2009

Läs detta (och följ råden) så blir du rik...

.

De som jag känner eller är släkt med som har följt mina råd har tjänat pengar.

Det låter säkert kaxigt men det är sant. Inte så att jag aldrig har gått på en nit (Björn Borg m.fl. m.fl), utan för att de som har följt mina råd och köpt de företag jag har rekommenderat till de priser som jag har påstått vara attraktiva har helt enkelt tjänat väldigt mycket pengar (i alla fall de som har vågat satsa lite. Går många av ens köp väldigt mycket plus så har man som bekant råd att göra de misstag vi alla gör. Detta är också orsaken till att man i längden inte kan tjäna pengar på daytrading- de små vinster man gör innan man säljer täcker inte de plötsliga förluster man gör. Man saknar den "edge against the house" som man får om man lär sig värdera företagen hyfsat korrket även när marknaden får spel.


Grunden för nästan alla mina lönsamma investeringar är fundamentalanalysen. Dess fader hetter Benjamin (Ben) Graham (1894-1976).

Ben Graham skapade ordning i det rådande kaoset inom värdepappersanalysen för mer än ett halvt sekel sedan genom att visa på att det går att 1) värdera företag genom att söka finna deras inneboende, "intristic", värde och, 2), att utnyttja marknadens felprissättningar, t.ex. vid börsras, för att tjäna mycket mer pengar än vad man får genom att t.ex. köpa en indexfond.

Den som vill lära sig hur man gör detta kan köpa hans banbrytande verk "The Intelligent Investor" och läsa den noggrant samt sedan läsa om kapitel 8 om hur man utnyttjar marknadens flukturerande prissättning och kapitel 20 om konceptet "margin of safety" dvs att man bara ska köpa om priset är så pass lågt att det ger en betryggande säkerhetsmarginal i fall ens uträkningar inte stämmer 100 % med den framtida utvecklingen.

Antingen förstår man detta koncept intuitivt eller så gör man det inte. Om man inte alls tror på det eller förstår det så är det tillbaka till indexfonden, om inte så kommer man inte att behöva oroa sig för pengar igen.

"A year later Lt Dan wrote to me and said we didn't have to worry about money any more. I thought, that's good, I mean, one less thing!" /Forrest Gump


http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0060555661

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar