onsdag 16 augusti 2017

LEO:s rapport



Ett par saker stack ut från LeoVegas fina rapport (med vinst som låg 31 % över konsensus) och kanske framförallt från presentationen och frågestunden efteråt. Samtliga är tror jag väldigt betydelsefulla för företagets framtid:

Företaget kan nu bära riktigt stora marknadsföringskostnader tack vare de höga intäkterna. När man ökade till 18,7 MEUR i Q2 2016 var detta drygt 60 % av intäkterna och förorsakade en EBITDA-förlust på nästan 2,5 MEUR. Under Q2 i år satsade man 20,8 MEUR på  reklam men det motsvarar nu "bara" 42 % av intäkterna och EBITDA landade trots den elvaprocentiga höjningen mot året innan på över 6,2 MEUR.

Den nystartade verksamheten i Danmark, nu också med sport, går som tåget med 3 % av intäkterna i Q1, 6 % i Q2 och enligt vad som meddelades på konferensen hela 9 % i juli.

Även om nykundsintaget inte är vad det var för ett år sedan så stannar kunderna uppenbarligen kvar och, långt viktigare, de deponerar och spelar väldigt mycket:




Eftersom tillväxten tack vare den mycket stora marknadsföringssatsningen i Q2 2016 resulterade i ett hopp i intäkterna för Q3 så blir förstås jämförelsetalet för nästa kvartal svårt. Därför var det glädjande att man i juli i år hade en tillväxt på 42 %. Detta säger en hel del om styrkan i tillväxten och även om man meddelade att man kommer att stänga Australien under Q3 så kommer detta liksom som sagt marknadsföringskostnaderna att kunna bäras utan problem framöver.

Det ser alltså på alla sätt ut som om LEO kommer att klara sina mycket ambitiösa mål för 2018 om 300 MEUR i spelöverskott och en EBITDA-marginal om 15 % (12,6 % idag). 

Som aktieägare är det bara att åka med.


1 kommentar:

  1. Holla! Hur ser du på de små ben som Leo håller på att utveckla (Authentic Gaming, live Casino och Casino Affilieate). Authentic är redan live hos Kindred med flera. Lite skal info om respektive.

    SvaraRadera