fredag 24 mars 2017

Disney för framtiden


Det finns bra företag och det finns (gott om) dåliga företag och placeringar. Och så finns det företag och aktier som Disney. Den yppersta eliten bland företag som garanterat kommer att finnas kvar om 50 år och dessutom fortsätta att göra sina aktieägare rika. 

Jag tror därför väldigt mycket på Disney för framtiden och kommer med all säkerhet att fortfarande äga dem om fem år, inte osannolikt om tio.

Disney har dock problem med sin "sportkanal" ESPN, vilket är väl känt sedan länge och var skälet att jag gick in i företaget sommaren 2015 då aktien fallit från över 120 dollar ned till 97 som jag köpte på. Aktien repade sig som väntat ganska snabbt då paniken lagt sig och har ofta legat runt 110 sedan dess.


Min analys är och förblir dels att livesport kommer att fortsätta vara väldigt populärt i USA och den dominanta aktören kommer att kunna tjäna stora pengar på detta och dels att Disney med sin enorma bredd kan fortsätta vara en vinnare på den tekniska utvecklingen snarare än att bli omsprungna när allt mer distribueras via nätet ("cord cutting").

Problemen har fortsatt för ESPN och nya neddragningar av personalen har annonserats, vilket förstås påverkar caset när ESPN är en stor del av Disneys vinst. Man gör dock samma misstag som marknaden när man tror att "halva Disneys vinst är i fara". 

Som jag närmde ovan så kommer man naturligtvis att fortsätta tjäna en massa pengar på detta, men vi ska heller inte vara naiva åt andra hållet. Någon jättelik tillväxt är knappast trolig för 2017 och 2018 även om Star Wars och andra sannolika storfilmer kommer att dra in massor av pengar. Jag har därför skalat ned mitt innehav till förmån för tillväxtcase och Disney finns kvar som ett basinnehav.

Caset för Disney är och förblir som sagt dess uthålliga affärsmodell och det faktum att deras mångårige Bob Iger igår meddelade att han kommer att sitta kvar ett år längre till (åtminstone) sommaren 2019 och dessutom därefter vara kvar som konsult i tre år ytterligare förstärker min tro på att företaget kommer att fortsätta att leverera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar