tisdag 10 maj 2016

Inför Disneys marskvartal



Disney är till största del ett företag som är enkelt att förstå om man har god koll på populärkultur, framförallt riktad till unga människor förstås, media och trender. Dessvärre finns det ett par mer svåranalyserade delar, inte minst för en svensk investerare. Jag tänker då framförallt på ESPN, men i någon mån också på TV-kanalen ABC och till viss del på kryssningstrafiken. Även om ESPN är minst en fjärdedel av Disneys vinst (man redovisar inte detta), väldigt viktig för Disney idag och alla ögon är förstås på detta segment i rapporten ikväll så är det verkligen inte kärnverksamheten i denna enorma koncern. Nyckeln till att förstå Disney finns alltså inte här.




Min inställning sedan jag började intressera mig för Disney som investering är (och förblir) att företaget står och faller med att kunna upprätthålla sin fantastiska förmåga att generera innehåll (content) framförallt i form av filmer som sedan sipprar vidare ut i hela koncernen. Frost-filmens fantastiska succé på vita duken var fina pengar i biljettintäkter för Disney (minst hälften av biljettpriset) men den stora kakan är DVD/Blueray, distribution till egna och andras kanaler (Netflix, Hulu osv), merchandizing, nöjesparkerna, kryssningsfartygen m.m. Den som tycker jag tjatar om första veckornas biljettintäkter osv bör alltså se detta i ljuset av att ett enormt intresse när en film släpps nästan garanterar mycket fina intäkter i koncernen i många månader.




Som jag skrivit om tidigare, här och inte minst på Twitter (@Lou_Mannheim), anser jag att Disneys "repertoar" idag, eller mer exakt sedan Star Wars The Force Awakens kom ut i december är oerhört stark. Detta har nu bevisats gång på gång av de publiksuccéer som först Star Wars och sedan Zootropolis (Zootopia), Djungelboken och, nu senast, Captain America Civil War har blivit.


Vad gäller kvällens rapport så har dessa intäkter bara börjat strömma in i Disneys kassakistor. Star Wars förstås mest med tre månader på bio ochtropolis under slutet av kvartalet. Mycket mer kommer att komma in i nästa och följande kvartal, men det viktiga är som sagt alla "recurring revenues" som kommer att strömma in under flera år från dessa och kommande filmer, i flera fall förstås även uppföljare på de jag nämnt ovan.




Jag är tack vare det senaste halvårets framgångar förstås mycket positiv till Disney idag och på aktiens nuvarande nivåer. Det betyder dock som alltid för oss långsiktiga investerare att vi får glädjas idag.


Typ 90 % av fokus i kvällens rapport är troligen på ESPN, vilket är groteskt överdrivet. Även om detta dotterbolag förstås är mycket viktigt för Disney så handlar det här mest om marknadens eviga kärlek till prenumerationsintäkter. Detta är ju precis vad ESPN ger och det ger analytiker och marknaden i stort lättare att analysera ett företag. Dessvärre gör det dock att minsta oro för denna återkommande intäkt får väldigt genomslag i aktien.


Oro kan vara bra, men bara om den är befogad.


Kanske kommer man att rapportera att prenumerationsfallet har avstannat (se här för mer info), kanske inte. Om aktien faller på dåliga nyheter om ESPN så kommer jag, allt annat lika, att öka ytterligare då detta är ett mycket bra tillfälle i vad jag är övertygad om är bara ett hack i kurvan för ett av världens bästa företag.


Det finns dessutom mycket annat att glädja sig åt för oss aktieägare- betald mediekonsumtion är på all time high i världen, i juni öppnar Disneyland Shanghai med 300 miljoner människor inom några timmars bilresa ("Theme parks and resorts" är idag dubbelt så stort som "Studios", men som sagt helt beroende av denna) och slutligen är det nog bara att kallt konstatera att "cord cutting" inte alls kommer att leda till undergången för livesport.


Tvärtom har Comcast och de andra konkurrenterna nu börjat visa på uppgångar i antalet abonnenter igen, vilket ligger väl i linje med de anekdotiska berättelser man läser på nätet om folk som sagt upp sina abonnemang och sedan ganska snabb ångrat sig när deras favoritinnehåll inte längre finns i TV:n eller måste köpas styckevis via nätet.


Lägg märke till den fina vallgraven (moat) kring Askungens slott... ;-)



1 kommentar:

  1. Jag håller med om att ESPN inte är kärnan i Disneys verksamhet, men jag förstår inte heller hur just den delen kan vara så hatad av analytiker.

    När jag har tittat på digital distribution har jag noterat att det för stora aktörer finns två vägar att gå:

    1) Att ha så unika produkter att man kan pressa distributörer och lägga beslag på intäkterna.

    2) Att erbjuda realtidsprodukter.

    Disneys filmer är ett perfekt exempel på 1) och EPSN är i mina ögon ett väldigt bra exempel på 2). Så även om intäkterna faller för ESPN tror jag att det är den kanal som bäst kan hantera omställningen till digital distribution.

    SvaraRadera