torsdag 19 november 2015

"Actionable analysis" i Apple


När ett analyshus eller en bank kommer med en rapport om (t.ex.) Apple så ger det i regel rubriker världen runt och leder alltid till en reaktion i aktien när handeln öppnas. Problemet är bara att rapporten i många fall är till inte för att upplysa marknaden om någonting dåligt i företaget utan för att avsändaren skall kunna tjäna pengar.

Analyshuset låter helt enkelt sina stora kunder veta att man har en viss uppfattning om en aktie, i många fall ett jättebolag som Apple som har en enorm likviditet i aktien. Kunden kan då positionera sig i förhållande till detta och köpa eller sälja aktien innan rapporten kommer ut. Analysen är "actionable", dvs man kan agera på den.

Observera att detta inte är olagligt eller insiderhandel. Detta är inte företagshemligheter som läcks och gör någon till en insider med allt vad det innebär- det är bara vad en viss bank tror och därför rekommenderar sina kunder att beakta. Sedan alla betalande kunder har fått denna analys så släpps den till vanliga dödliga som kan agera på detta. Fult förstås, men inte olagligt och det leder förstås till mycket nöjda kunder och fina kommissioner för analyshuset.

Detta är väl känt bland marknadsaktörer, inte minst de som använder denna taktik, men tidningarna skriver i princip aldrig om det. Låt oss ta ett aktuellt exempel: Den 10 november sände Credit Suisse ut en "varning" om att deras "efterforskningar" bland Apples leverantörer i Asien har visat att Apple har sänkt sina komponentorder med 10 %. Detta gjorde att man i "analysen" kunde använda detta påstående som varken kan bevisas eller motbevisas för att trumpeta ut de magiska orden "weak demand for iPhone 6S". Detta är förstås helt vansinniga påståenden men eftersom marknaden garanterat kommer att sänka aktien på bara det faktum att rapporten kommer ut i media så fungerar det. Appleaktien föll flera procent de följande dagarna.

Varför är informationen fel? Beakta följande: Apples VD Tim Cook sade vid senaste kvartalsrapporten att iPhone 6S säljer bättre än föregångaren och att detta kommer att vara fallet även i julkvartalet. Foxconn, vars största kund är Apple och vars absolut viktigaste tillverkning är just iPhone 6S, ökade senaste kvartalet sin rörelsevinst med 22 %. Till detta kan föras att iPhoneförsäljningen ökade med över 100 % i KIna senaste kvartalet, bl.a. drivet av den nya modellen och att Apple sålde 30 % fler iPhones första helgen den var tillgänglig i år jämfört med förra året.

Rent och skärt bedrägeri alltså, vilket understryks av att Credit Suisse har en "outperform" rating på aktien och att man trots denna dystra rapport behåller sin målkurs på 140 dollar...

Igår var det dags igen. Denna gång var det Goldman Sachs som meddelade att man höjt Apples rating av vissa skäl. Betydligt sannare analys i detta fall, men reaktionen blev också den väntade: aktien steg med mer än 3 %.

Håhåjaja...





3 kommentarer:

  1. Vad vore aktievärlden utan dessa "experter" och deras, minst sagt, frispråkiga och ytterst subjektiva analyser? ;)

    /sofokles

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för en intressant blogg som jag följt i flera år!
    Tänkte höra hur din portfölj ser ut idag och hur fördelningen ser ut mellan dina aktier, skulle va intressant att veta.

    Mvh

    SvaraRadera
  3. JESUS!! såhär några dagar in på nya året skriker de flesta analytikerna SÄLJ, med motiveringen "Iphone har inte sålt slut över helgerna som förra året" "en kines har sagt att Apple minskat beställningen på en komponent med 30%" aktien kostar numera 101 USD och ingen vill äga Apple längre, de verkar tro att 70 usd är nya målkursen. jag tänkte snart handla igen.. // John

    SvaraRadera