torsdag 19 juni 2014

H&M är bäst


Ett antal hett efterlängtade bitar har fallit på plats senaste tiden för mina större placeringar. Det gör att det känns som om jag nu kan sätta mig i baksätet vad gäller i vilket fall H&M, Swedbank och Apple, vilka utgör 60-70 % av min portfölj idag. Bitarna har som sagt fallit på plats och det känns som det bästa man kan göra är att inte göra någonting och låta naturen ha sin gång.
 
H&M har i flera år, ganska precis sedan jag köpte 2010, hållits tillbaka av stora kostnader för först det nya IT-systemet, sedan den mycket dyra investeringen i webbutikerna och allmänt av höga bomullspriser. Under tiden har man kraftigt ökat sitt butiksantal från runt 2000 till nu nästen 3500, men vinsten har stått relativt stilla även om omsättningen förstås har ökat sedan jag köpte första gången. Jag har hela tiden väntat på att man ska ta sig igenom detta och sedan kunna skörda frukterna både i form av höjd omsättning och vinst.
 
H&M:s nya flagship i Melbourne. Ganska långt till Kappahl...
 
De senaste rapporterna tyder på att vi kommit dit nu- omsättningen ökar kraftigt och vinsten ökar ännu mer, precis de förhållanden man vill se. Med en kraftig expansion med tyngdpunkt på Kina (fortfarande 10% mindre omsättning än Sverige) och USA men även nya marknader som lilla Indien och fortsatt utrullning av webbutikerna till nya länder liksom utbyggnad av konceptbutikerna samt, inte minst, de nya sortimentsbreddningarna mot sport och skor kommer vi att med hög sannolikhet få se en fördubbling av H&M inom några år. Tror man inte på det så förstår man inte H&M, Sveriges i särklass bästa företag.
 
Man kan dock inte bli annat än förvånad över attityden till H&M hos många i Sverige- visserligen vet alla aktieintresserade att H&M är ett bra företag men eftersom nyrikedom är en folksjuka i Sverige av idag är det viktigt för många att markera avstånd och tala om H&M som om det vore Liedl. H&M är ett glödhett märke i "utlandet". Glödhett! Det står för mode, glamour och prisvärdhet och med varje flagship store som öppnas på dyraste gatan i staden växer dess image av "affordable luxury" hos de sju miljarder människor som inte bor i Sverige.
 
Jag kommer alltså att sitta still i båten, glad att jag kunde öka med 10 % vid "raset" i våras och med all sanolikhet ha minst lika många aktier om tio år. Då kommer H&M att ha långt över 10 000 butiker och sälja flera gånger mer än idag. Många skulle idag vara skeptiska om man sa det till dem men det är så det kommer att bli.

 

2 kommentarer:

  1. Till vilken kurs skulle du köpa idag? Har väntat och väntat på att köpa, men sist var på 220kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att köpa H&M till rea är mycket svårt, den föll en del 2011 när allting rasade så då hade man chansen men det är som sagt ovanligt och risken är att den kommer att stiga ordentligt för den som väntar, precis som det alltid har varit för H&M.

      Radera