onsdag 4 juli 2018

På spaning efter Hernö Gin


I förrgår var jag på puben Churchill Arms i Uppsala och min vana trogen så kollade jag om de hade Hernö. Det hade de och jag frågade förstås hur den sålde. "It's probably our best seller nowadays. It's them or Bombay Sapphine which lots of girls buy for the blueberries cocktail that we make of it." 

Det var förstås gången jag har fått svaret att de (troligen) säljer bäst, men det är tydligt hur många fler ställen som säljer dem idag mot för ett år sedan. Jag har frågat runt på några dussin ställen och trenden mot större närvaro och positiva toner från personalen är uppenbar.

Om man vill "lyncha" Hernö Gin, vilket vi idag är i alla fall några stycken som gör, finns det förstås egentligen bara två kanaler vi kan kolla upp. Den ena är försäljning i barer, pubar och restauranger i Sverige samt i någon mån i andra länder och det andra är Systembolaget.

Hernö gins standardvarans (blå etikett) finns verkligen på väldigt många ställen idag och det ökar stadigt. Ledningens positiva toner ang. ökad gränsförsäljning betyder troligen också att de kommer att finnas på flygplatser och inte bara ett par rederier. 

Kommentarer från personalen är ofta i stil med ”Säljer inte lika mycket som de stora märkena men man märker en ökning”. Har också hört att man rekommenderar den till utlänningar på besök med gott resultat. Det finns förstås ingen vetenskaplighet i dessa kollar men min erfarenhet är att det säger väldigt mycket om vad som är på gång att hända när en produkt börjar synas överallt och personalen är positiv till den.

Som jag skrev i mitt första inlägg om Hernö Gin så var det också via en ginintresserad vän till familjen som jag fick höra om deras produkt efter att han fått den rekommenderad av en bartender i London som inte ens visste att han var svensk.

Systembolaget är enklare att följa då de årligen publicerar exakt försäljning. De kommenterade också ökningen i superpremiumsegmentet för gin att det är "ett märke" som har stått för i princip hela ökningen för segmentet. Det är väl långt mellan gångerna för den som vill se hur försäljningen påverkas mer löpande. Detta är väldigt viktigt för Hernö nu när man sedan 1 december är inne i samtliga 400+ systembutiker.

Fram till den sista augusti i fjol fanns man bara i några dussin butikers standardsortiment, men från och med september tog man plats i ett sextiotal nya ”premiumbutiker”, en av dessa var Gränby Centrum i Uppsala som förutom att vara mitt lokala vattenhål är Uppsalas största butik. Man tjuvstartade dock från Gränbybutikens sida och försäljningen började redan i augusti.

Jag brukar fråga personalen hur Hernö säljer men kom nyligen på att de måsta ha statistik som syns i kassorna över detta. Så jag bad om att få veta hur försäljningen påverkats av att man kom in i butikens sortiment och inte bara kunde beställas av kund till butiken. Skillnaden är föga förvånande natt och dag (observera brytpunkten augusti förra året, alla siffror är rullande 12 månader):








I princip en tiodubbling av försäljningen m.a.o. vilket är mycket intressant i och med att Hernö sedan januari finns i alla landets systembutiker. 

Dessutom visar detta förstås hur absurt det svenska alkoholmonopolet är för tillverkare av öl och sprit i Sverige men Hernö har helt uppenbart lyckats trots detta system. Man har etablerat sig lokalt, nationellt och håller nu på att etableras sig på allvar på en internationell nivå. Det känns bra när man har köpt en hel del aktier. Nu väntar vi bara på halvårsrapporten.


9 kommentarer:

  1. Det är snarare så att monopolet i Sverige underlättar för små, inhemska producenter. Se på det extremt stora antalet hantverksölsproducenter i Sverige vars, ofta undermåliga, öl Systembolaget måste sälja om producenten finns inom tio mils radie. Vinner du dessutom en upphandling har du vips rikstäckande distribution och exponering i butik. Jämför detta med att bygga relationer och förhandla marginaler med x antal detaljister. Här i Göteborg kan åtminstone Dugges, Poppels och Rådanäs snabba tillväxt förklaras med att de vunnit riktade upphandlingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer inte alls. Den enda rätt du har är en butik i närheten vilket inte alls räcker för etablering. Dessutom måste man leverera dyrt till Systemets centrallager. Det krävs att man har tur med vilka upphandlingar som kommer (typ förra årets Gin i petflaskor gör 209 kr som lockade skitmärken) och det tar trots internationella framgångar som för Hernö ändå flera år av framgångsrik försäljning för att komma in i standardsortimentet. Jämför det med att kunna bygga i liten lokal skala i butiker och sedan bygga först nationellt och sedan internationellt som FU kan i alla andra branscher.

      Radera
  2. jag spanar efter dem i depån varenda dag... har inte sett till dem dock =)

    SvaraRadera
  3. Glädjer mig att se inlägg om Hernö Gin!

    När jag upptäckte detta underverk till litet företag så blev jag helt frälst och när den senaste nyemissionen dök upp så var lyckan gjord.

    Angående när man får aktierna: Jag hörde av mig till emittenten och fick vet att det kan ta en månad från betalning till att aktierna kommer in på depån. Tydligen extra långsamt med onoterade aktier.

    MVH /GI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra. Samma sak här. Det var väldigt segt i fjol också.

      Radera
  4. Jag dricker själv inte gin men jag har noterat att det är en dryck som är populär i Sverige för tillfället. Väldigt populär. Du känner ingen risk i det faktum att det är "inne" att dricka gin för tillfället och att tillväxten riskerar att avta om något år eller två? (Jag vet att gin har druckits i England och Indien mm i 100 år men nu tänker jag på svenska marknaden.)

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gin har under mycket lång tid varit en populär dryck, se bara till odödliga klassiker som GT och Dry Martini. Hernö är ännu så små så det är i så fall mer en risk för de stora drakarna. Hernös utmaning är att fortsätta växa sin ännu mycket lilla marknadsandel och det är ju där caset är- de kan tiodubbla sin omsättning.

      Radera
  5. Jag fick mina aktier 2018-06-28. :-)

    Någon som övervägt att lägga aktierna i en kapitalförsäkring med hjälp av Kaptena (https://www.kaptena.se/)?

    SvaraRadera