tisdag 17 juli 2018
Netflix rapport
Jag trodde att Netflix skulle leverera en mindre ”beat” på sin guidande på 6,2 miljoner nya abonnenter under det säsongsmässigt svagare andra kvartalet. Inte så säker så att jag gick ut med det på Twitter dock och så blev det heller inte. De adderade 5,2 miljoner precis som för ett år sedan och det skapade en rejäl nedgång på 15 % i den tunna efterhandeln, eller till den nivå där aktien låg för några veckor sedan...
Vi har blivit så vana att Netflix hamnar på eller klart över sin guidance så viss förståelse kan man såklart ha för reaktionen men faktum är att man har missat förr och just andra kvartalet då människor ställer om till andra aktiviteter än TV-tittande är historiskt rätt svårtippat även för dem. I regel har man dock slagit sina guidance rejält efter sina enstaka missar tidigare och det blir bara larvigt när man ska hänga upp sig på en miljon när bolaget växer magnifikt (+40 % på intäkterna och nästan en femdubbling av vinsten från andra kvartalet förra året).
Stort fokus låg i analytikerfrågestunden på Indien och även om man har enorma möjligheter att växa i många andra folkrika länder som Brasilien, Spanien, Tyskland och Frankrike så känns förstås Indien extra intressant. De har idag en massa marksända kanaler och kabelkanaler med en enorm massa reklam men framförallt förstås en miljard invånare. Det märktes på ledningen att de räknar med att på några års sikt ha en marknad i stil med USA där.
Nedgången i sig ledde till de förutsägbara reaktionerna från ekonomikanaler och -journalister om att detta var början på en nedgång osv men den som följde Apple mellan 2011 och 2016 (c:a) är van vid sådan rapportering. Endast företag som fifflar med bokföringen växer jämnt och stadigt år ut och år in.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar