måndag 7 maj 2018

Att blogga om ett litet bolag


Den som skriver offentligt får finna sig i att kritiseras och ifrågasättas. Det är en del av den världen och klarar man inte det så ska man nog göra något annat med sin tid. 

Jag startade denna blogg för nästan på dagen nio år sedan. Det har inneburit både ris och ros, en del välförtjänt åt båda hållen och en del mindre välförtjänt. Det ska vara högt i tak tycker jag men det gäller även åt andra hållet- den som kritiserar ska klara att kritiseras. Inte sällan är det just de personer som mer än gärna kritiserar allt och alla som blir skogstokiga när de själva kritiseras.

Om jag ser tillbaka på de större "striderna" kring saker jag har tagit ställning för så sticker några ut. Jag anser att kritiken helt klart gick över gränsen och i vissa fall innehöll otrevlig hånfullhet och idiotförklaringar vad gäller mina köprekar framförallt i Swedbank, Apple och Catena Media. Samma sak vad gäller mina säljrekar i Fingerprint Cards men också till viss del i H&M. 

Jag tycker jag känner igen rätt mycket av detta nu när jag börjat skriva om Hernö Gin. Kritik mot en köprek i ett litet, högt värderat tillväxtbolag kan förstås vara befogat och diskussioner för allting framåt. I varje fall när båda parter är hyfsat pålästa. Att komma med rena påhopp är däremot något helt annat, liksom förolämpande påståenden om att man är köpt eller "haussar småbolag". 

Extra absurt känns är påståendet om småbolagshaussning när jag i princip aldrig tidigare har skrivit om ett småbolag. Om möjligt än löjligare när det man skriver om är onoterat och väldigt svårt att sälja aktier i. Om man nu till att börja med skulle vilja sälja, vilket jag som kommer att delta i nyemissionen förstås inte har några som helst planer för de närmaste åren.



Jag började skriva om och min vana trogen följa bolaget mycket ingående för drygt ett år sedan (intervju med VD/grundaren, halvårsrapporten 2017 och besök på distilleriet samt första krönikan om Hernö på Tradingportalen). 

Eftersom jag är den ende analytiker eller aktiekrönikör som följer lilla Hernö tog bolaget kontakt med mig och Tradingportalen efter att man för ett par veckor sedan beslutat göra en liten nyemission för att finansiera byggandet av ett nytt besökscentrum m.m. (Bra artikel om emissionen i "Livets Goda" finns här.)

Uppgörelsen var att jag skulle skriva en uppdaterad analys Hernö med fokus på nyemissionen. Hernö skulle förstås inte ha något inflytande över vad jag skrev och inte heller betala för den. Däremot skulle de köpa reklamplats på Tradingportalen på samma sätt som de marknadsför nyemissionen i dagspressen m.m.

Naturligtvis förstår jag att man hoppades att jag som är aktieägare och flera gånger tidigare har skrivit positivt om bolaget även denna gång skulle vara positiv, inte minst sedan man i emissionsprospektet berättat om första kvartalets försäljningsökning på mer än 100 %. Helt oavsett så hade man som sagt inget som helst inflytande över analysen annat än att jag kollade med dem om jag förstått vissa siffror och andra uppgifter rätt. Det senare är nödvändigt då man som onoterat bolag förstås inte redovisar alls lika många data som de bolag jag normalt bevakar.

Som gammal D-uppsatsskrivare i marknadsföring och aktieägare i Hernö kan jag förstås inte undgå att tänka att all uppmärksamhet, även oönskade och tjafsiga diskussioner, hjälper till att sprida namnet på produkten till personer som kommer att testa den. Precis som deras nyemissioner, även väldigt små som denna, ökar antalet aktieägare som sprider kunskap om bolaget till vänner och bekanta.

Liksom med de rekar som jag nämnde ovan kommer det med tiden att visa sig vem som fick rätt.

11 kommentarer:

  1. Finner dina analyser mycket djuplodade och välgrundade och läser dom med intresse i motsats till många andra haussarbloggar utan substans
    Fortsätt blogga Magnus

    SvaraRadera
  2. Det var en dyr kurs! P/E ~100

    SvaraRadera
    Svar
    1. KO och vad tycker du att den ska vara givet vinstökningarna senaste åren och +250 % 2017?

      Radera
    2. Ja precis, det är det som är det kluriga ;-)

      Radera
  3. Hur ska jag gå till väga om jag vill teckna i bolaget? Funkar det med Avanza eller Pepins?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör med dem som har hand om emissionen, det är lite speciella faktorer.

      Radera
  4. Du får försöka se det positiva i att folk åtminstone bryr sig om vad du skriver. Kanske hade det vart värre om inte en enda person läst det du skrev, dvs om det hade vart helt bortkastat?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  5. Tycker du har en väldigt bra blogg med sund inställning till de bolag du analyserar. Haters kommer man möta och speciellt när man är aktiv på nätet.

    Tillväxtbolag väcker blandade känslor, vissa tittar på P/E och tycker det är dyrt, andra tittar på PEG och tycker det är billigt. Men att inte ha en seriös attityd utan anklaga människor för bolagshauss kanske säger mer om dem än det gör om dig.

    SvaraRadera
  6. Fick prospektet i brevlådan, tycker det ser intressant ut trots att det verkar dyrt. Alla systembolag ska tydligen sälja produkterna sedan 1 dec 2017, så volymökningar borde vara säkrade nästa år iaf, tycker man...

    Är väldigt sugen på en skvätt själv, men hade gärna sett att det fanns någon slags noteringsplan.

    SvaraRadera