fredag 21 april 2017

Catena Medias Q1


Att räkna på snabbt växande företag är förstås svårt men i Catenas fall förenklas det av att det föga förvånande finns en god korrelation mellan intäkterna och de tidigare kvartalens NDC (nya kunder som genererats till Catenas egna kunder). NDC-tillväxten är det utan konkurrens viktigaste mätetalet för Catena. Kostnaderna kommer förstås att variera av olika skäl kvartal för kvartal, men det är NDC som man tjänar sina pengar på!

Jag tänker inte gå igenom här vilka antaganden jag gjort för denna korrelation som förstås släpar i tiden pga att helt nya kunder inte är så lönsamma och många som är nya under innevarande kvartal har kommit in i senare delen av kvartalet och påverkar inte förrän kvartalet efter.





Första kvartalet 2017

Mitt resultat ger uppskattade intäkter på 14,7 miljoner euro för första kvartalet, vilket är 100 000 högre än t.ex. Swedbanks uppskattning i sin senaste analys. Räknar man att man håller 50 % rörelsemarginal, vilket ju är deras uttalade mål, och "net financials" från Swedbank då jag inte kan göra någon bättre uppskattning så landar jag på 6,59 MEUR före skatt. Jag räknar med 9 % skatt för att ta i lite i överkant för säkerhets skull och ett nettoresultat på bra precis sex miljoner euro.

Detta resultat skulle innebära en ökning med 67 % mot föregående år och detta är klart mer än vad marknaden idag räknar med som jag ser det.


Helåret 2017

Att förutsäga ett helt år är förstås ännu svårare men man får då också fördelen av att variationer mellan kvartalen slipas av till ett fint genomsnitt. Jag gör här antagandet att man kommer att i snitt växa antalet NDC med 20 % kvartal för kvartal. Detta är lägre än förra årets snitt på 29 % och känns inte utmanande med tanke på förra årets stora förvärv som först i år kommer att ge verklig effekt, vilket kompenserar väl för att man just nu pga listbytet tydligen måste hålla sig lugna med förvärv.

Detta innebär med min formel intäkter på 82 MEUR, 50 % RR ger då 41 M och samma antaganden som ovan ger ett nettopresultat på 34,2 miljoner euro. Detta innebär ett resultat per aktie på 0,66 euro, vilket är långt över Swedbanks 0,53. Detta ger ett PE för innevarande år (105(0,66*9,5)) på 16,7. 


Slutsatser

Det blir ju nästan aldrig som man tänkt sig men som jag ser det finns det även med all rimlig osäkerhetsmarginal en rejäl uppsida i Catena Media just nu. Marknaden räknar inte in att ens Swedbanks prognos, som implicerar PE på endast 20,9 för 2017) ska infalla och absolut inte ens i närheten av mina siffror. Även om tillväxten blir lägre än jag tror så finns det mycket att ta av. Till allt detta kommer ledningen uttalade ambition att fortsätta förvärven i oförminskad takt.

Jag tror aktien går över 150 inom några månader. Skulle utvecklingen fortsätta ett par år till, vilket inte alls känns osannolikt, så kommer den förstås att gå avsevärt högre.
......................TILLÄGG den 17/5: Eftersom Catena har bytt strategi mot att gå på delad intäktsmodell inom Paid Media och medföljande lägre marginal under Q1 och Q2 så gäller inte längre mina antaganden om vinst. Se mina senare uppdaterade prognoser.

9 kommentarer:

  1. Hej,
    Har du någon uppfattning om de nya segmenten så som poker, e-sport och daily fantasy sports?
    Mvh
    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vd säger ju att det fortfarande är mkt litet men jag tror det har stor potential.

      Radera
    2. Jag har för mig att jag har sett en intervju med honom men då vill han inte gå in på några siffror. Men helt klart en kul nisch som kanske kan växa till någonting stort.

      Radera
  2. Vad tycker du om synpunkten att Catena Medias affärsmetoder är oetiska? Det skulle då vara baserat på att de är duktiga på att hitta potentiella spelmissbrukare och få dem på kroken, ungefär som en taxichaffis i ett U-land som får en kickback för att köra ovetande turister till vissa restauranger och basarer?

    Har du t.ex. sett följande klipp från EFN Börslunch?

    https://youtu.be/GOkg9VxTPZY?t=11m17s

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta sent svar. Det är ingen hemlighet att hela denna bransch är lite som den är när det gäller att hantera missbrukare. Dock känns hennes kommentar här lite märklig, detta är väl ingenting som utmärker de sajter som Catena driver utan mer själva spelbolagen.

      Radera
  3. Kanske ska förtydliga att jag är intresserad av din syn på de affärsmässiga aspekterna av frågeställningen. T.ex. risken för olika former av regleringar, förbud, kritiska reportage i tidning och tv som leder till att kunder flyr bolaget etc.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunderna kan nog inte fly bolaget på samma sätt som Coca-Colas, utan Catenas kunder är de olika spelbolagen som de genererar kunder åt. Catenas namn syns ju egentligen ingenstans utan man går in å t.ex. Askgamblers.com och klickar sig vidare utan att ha någon aning om vem som ligger bakom den. De saker du tar upp tror jag är mer risker som drabbar spelbolagen och bara i viss mån och i andra hand Catena.

      Radera