lördag 17 december 2016

LVMH- ett Berkshire för lyxmärken


LVMH tuffar på mot nya höjder efter fina rapporter detta år och nu nästan dagligen nya ATH (se tidigare inlägg) samt, för oss svenskar, extra mumma av EUR-uppgången. Det har slagit mig nu när jag följt bolaget nära under ett år att det påminner väldigt mycket om Buffetts Berkshire Hathaway.

LVMH använder till skillnad från Berkshire sitt kassaflöde (3,7 miljarder euro 2015) delvis till utdelningar och återköp, men framförallt investerar man i mycket starka "ikoniska" företag och märken. Dessa är idag över 60 och höstens stora nyhet var köpet av Rimowa, vars fantastiska väskor f.ö. jag själv har använt i flera år. Då LVMH är det ledande lyxkonglomeratet i världen blir det, liksom Berkshire, ett prestigefullt hem för nykomlingarna, inte minst viktigt när man, även det precis som Berkshire, ofta köper familjeägda företag som Rimowa (där ägarfamiljen behåller 20 %).



LVMH, vilket liksom Berkshire är ett halvt familjeägt företag, ger också som Berkshire, sina dotterbolag mycket stor frihet att fortsätta verkar framgångsrikt inom sitt segment. Resultatet blir, av allt att döma, nöjda dotterbolagsledningar som slipper den typiska koncernsjukan- att koncernledningen centraliserar så mycket av verksamheten som möjligt och anställer oduglingar vars enda förmåga är att hitta case för synergier och presentera dem i Powerpoint varefter man sakta men säkert eroderar det som gjorde det inköpa företaget framgångsrikt till att börja med.


Siffrorna

LVMH lämnar endast halvårsvis fullständiga resultatrapporter och rapporterar på våren och hösten endast försäljningen. Oktober-rapporten var trevlig läsning med förbättringar över hela linjen mot första halvåret, inte minst inom Fashion & Leather goods (vilket innehåller Louis Vuitton som står för halva vinsten) och stabila 6 % organisk tillväxt rensat från valutapåverkan (5 % årets första nio månader). Omsättningen är upp en miljard till 26,3 miljarder euro

Naturligtvis fluktuerar LVMH:s olika segment hela tiden när man verkar inom så många olika branscher men trenden är mycket stark, både vad gäller omsättningen och rörelsemarginalen (19 % förra året, se årsrapporten för fullständiga siffror). 

Mycket glädjande är förstås att Asien, vilket är starkt påverkat inte bara av Kina utan framförallt för designvaror superviktiga Japan som till skillnad från Kina rapporteras separerat från Asien, nu åter går mycket bra. Detta faktum har säkert också hjälpt aktien en hel del då den stora oron förstås har varit att Kina skulle rasa.



Mitt case för att äga LVMH kan sammanfattas i att det är som en skatt på rika människor. De som har pengar vill köpa bra och prestigefulla saker och detta kommer inte att ändra sig. LVMH äger flera mycket fina märken, inte minst inom champagne och annan dryck, och risken för att folk skulle sluta köpa champagne från Moët m.fl LVMH-märken är obefintlig. Rika människor ska dock ses som de som är rika ur ett globalt perspektiv. 

I fattiga länder har LVMH bara kunder inom eliten men i länder som Sverige kan framförallt kvinnor (huvudmålgruppen) med tjänstemanna-inkomst köpa t.ex. en vätska från Vuitton utan större problem, i vilket fall kanvas-modellerna. Deras produkter når därmed mycket breda grupper, alla de som t.ex. köper senaste iPhone och överhuvudtaget vill äga kvalitet och signalera för omvärlden att man har god smak och har råd.

Precis allting ser mycket bra ut för LVMH inför nästa år och det enda jag kan ångra är att med 7,5 % av portföljvikten idag borde jag ha ökat mer för några månader sedan när det var billigt. Detta är en aktie för den riktigt långa portföljen och skulle den falla på nytt kommer jag garanterat att öka.


10 kommentarer:

  1. Jag undrar när du tycker att är köpläge i lvhm, om jag får fråga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag men själv avvaktar jag ras. Skulle det bli ny oro kring Asien så faller aktien. Dock äger man inte idag så skulle jag reka köp.

      Radera
  2. Hallå Lou! Tack för en utmärkt blogg och ett spännande inlägg! Kul med bolag man aldrig har hört om tidigare!

    Tänkte fråga dig hur du avgör om en aktie är "billig" eller dyr. Jag läser överallt om analytiker, bloggare och skribenter som säger att "aktien är undervärderad". Hur fastställer jag detta?
    Räcker det att kolla på P/E talet jämfört med branschen?
    Är det en DCF som gäller, hur exakt kan det bli?
    Eller går du på trendkanaler?

    Hoppas du hänger med på min fråga! Hur vet jag vad ett rimligt pris på en aktie är?

    Mvh Andre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andre!
      Det går inte att kolla bara på PE och trender ger jag personligen inte mkt för. Jag är ute efter säkra, ökande kassaflöden och ett företag som LVMH (liksom AAPL, SBUX, SHB osv) ger det. För det kan man betala mer än andra men naturligtvis inte för mycket. Det är erfarenhet och logik som gör att man kan avgöra vilka nivåer som är attraktiva. Fast köper man bolag i världsklass så har man inget att oroa sig för även om man ibland betalat lite för mycket.

      Radera
  3. Hur ser det ut med courtagekostnader om man skulle vilja plocka in bolaget i portföljen?

    Går det att handla aktien via Avanza?

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag har förstått måste man köpa via mäklare på Avanza och Nordnet. Den handla på parisbörsen och det är inte dyrt att köpa från Nordea ivf.

      Radera
  4. Hej, jag uppmärksammade att ditt inlägg är kopierat och publicerat även på denna sidan:

    http://aktiefeed.se/lvmh-ett-berkshire-for-lyxmarken/

    Samtliga av de "anslutna bloggare" jag haft kontakt med har varit omedvetna om kopieringen och jag vill därför göra dig uppmärksammad på detta. Om allt är i sin ordning är det såklart bara att radera denna kommentar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag är medveten om detta och bara glad att det jag skriver sprids.
      /Magnus

      Radera
    2. Bra det! du är faktiskt den första jag talat med som är medveten om det. Hoppas att du får del av reklamintäkterna med ;).

      Radera
  5. Hej Lou!

    Tack för mycket intressant inlägg!

    Köpte själv på mig mycket i LVMH kring 133 samt (aningen mindre i) branschkollegorna Richemont och Burberry i samband med den då pågående lyxmärkeskraschen.

    Har dock sålt stora delar av dessa innehav i takt med att branschen återhämtat sig. LVMH väntade jag längst med, eftersom det är så högkvalitativt, och gjorde nya högstanoteringar dagligen, men tog hem en ordentlig vinst på halva innehavet igår.

    Tycker den känns ganska normal ärderad nu, men kommer behålla andra halvan i förhoppningsvis många, långa år.

    Bästa bolaget i branschen, med bäst track record och ledning. Även Richemont är bra, men gillar inte exponeringen mot klockor där det framöver kommer fortsätta finnas gott om utmanare.

    Tack för fin blogg!

    SvaraRadera