fredag 20 maj 2016

Kejsar Elon



Tesla Motors har precis genomfört ännu en jättelik nyemission och aktien reagerade knappt. Varför skulle någon vara så cynisk att man tvivlar på ett företag som levererat 12 förlustkvartal på raken...? Förväntningarna är enorma och det spelar liksom ingen roll för denna typ av bolag vad de lyckas med eller inte lyckas med, som t.ex. att infria sina prognoser, vilket Tesla inte gör. Vad man istället verkligen lyckas med är att få hundratusentals att reservera deras nya bil och media trumpetar sedan lydigt ut dessa siffor.


Teslas Model S

Grejen är dock, vilket jag är konspratorisk nog att sätta i samband med nyemissionen, att antalet rimligen är kraftigt dopat av det faktum att detta varken är sålda varor eller ens tvingande bokningar. Man förlorar inte en cent av de 1000 dollar bokningen kostar utan får tillbaka pengarna om man vill hoppa av. Det är alltså en fantastisk köpoption och inget annat. En option utan minsta nedsida (om man inte räknar att ligga ute med den rätt låga summan) på att få köpa en bil till ett bestämt pris, vilken kan stiga rejält i pris om efterfrågan är stor om några år när bilen ska vara klar. Genialiskt då man förutom ovärderlig reklam dessutom får en gratis tvåårig (?) finansiering av optionsköparna men absolut inget säkert mått på bilförsäljning eller ens intresse därav.


Teslas Model 3

Det finns en likhet med kejsaren utan kläder här- inte så att Tesla inte har lyckats att lansera en mycket bra bil, utan att hypen kring företaget och grundaren är så stor att ingen verkar vilja säga det som är helt uppenbart: Elon Musks löften om att till 2018 tiodubbla produktionen från (under) 50 000 bilar till en halv miljon (tidigare skulle man göra detta på fem år) och därefter, som om denna herkuleska bedrift inte vore nog, därefter dubbla den till en miljon 2020 är fullständigt orealistiskt.

Alla vi som någon gång har arbetat med produktionslinjer i industrin vet vilket enormt arbete det är att få allt att fungera och att öka produktionen. Musk menar att det finns plats för tiodubbel produktion i deras fabrik, men produktion handlar väldigt lite om utrymme och väldigt mycket om produktionslinjer, leverans av delar, robotar, utbildad personal osv. Dessutom måste produkten konstrueras på ett sätt som underlättar produktionen, inte ha en massa specialdesignade delar som kan köpas bara av en leverantör eller är svåra att sätta ihop.

Tesla är ett mycket bra företag som lyckats med att bygga en fantastisk elbil och man kan bara beundra Elon Musks energi och vad han lyckats med, men det är ganska sjukt vad han får marknaden att svälja. Man kommer inte att lyckas med produktionsplanerna och även om man skulle lyckas måste man sälja så många som man producerar. Det är minst lika sannolikt skulle jag säga att Tesla en dag blir en ekonomisk succé som att det istället blir det där företaget som gick före och visade vad man rent tekniskt kan göra med elbilar men inte själva fick någon större lönsamhet när massor av andra företag, av vilket ett ligger i Cupertino, kom in i matchen.

6 kommentarer:

  1. Teslaaktieägare är som sektmedlemmar. Dom litar blint på sin ledare och köper i vått och torrt. Oblankbar aktie trots att värderingen är uppåt väggarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påminner om Fingerprint.

      Radera
    2. Elon Musk har lite bättre track record.Rent praktiskt är min syn att jag hoppas det går bra för Tesla men jag kommer inte att investera i bolaget.

      Radera
  2. Jag har blivit helt frälst av tesla och äger även några aktier i bolaget.

    Dock kan min besatthet av detta bolag snabbt avta OM det kommer ut en bil från ett annat företag som är billigare än tesla men har längre räckvidd.

    I dagsläget finns inga sådana bilar och det är till stor del därför "alla" gillar tesla.

    Mvh
    Eko trygghet

    SvaraRadera
  3. Har varit i deras fabrik. Tyckte den va hyfsad utnyttjad till Max. Så att 10 dubbla låter orimligt.

    SvaraRadera