onsdag 11 maj 2016

Authentically Disney, distinctly Chinese



Reaktionerna på Disneys rapport igår påminner mycket om Starbucks våren 2012- man lägger allt fokus på att företaget "missade" analytikernas genomsnittliga prognos för första gången på flera år istället för att analysera det mycket gedigna resultatet. (Starbucksaktien dök förstås tvärt ned och är sedan dess upp ung. 150 %.) Än mindre uppmärksamhet fick "Studios", dvs filmerna som just nu helt dominerar världens biografer (inte en enda fråga på analytikerkonferensen... vilket torrt konstaterades av VD Bob Iger efteråt) samt att man om en månad öppnar det enorma Shanghai Disney Resort efter 17 års arbete.



Det är egentligen, precis som med Starbucks för fyra år sedan, bara att tacka och ta emot när aktien faller och öka till lägre pris än tidigare. Disneys resultat var mycket starkt oavsett vad analytikerna hade förutspått och allting viktigt går utomordentligt bra, men som alltid blir istället fokus på navelskådning som effekten av skottdagen(!), den tidigare påsken, vilka matcher som sändes före och efter nyår och påverkade reklamintäkterna osv. Detta är infantilt.


Det är som sagt Disneys nyproduktion man ska hålla ögonen på, det är denna som kommer att generera framtidens vinster. Om den tas emot väl, vilket minst sagt är fallet, kommer man att tjäna massor längre fram. Detta går som tåget idag, se nedan. 




Kina är liksom för mina andra stora utländska innehav- Apple, Starbucks och LVMH det stora framtidshoppet. Där är det INTE tillfälliga nedgångar som är det man ska fokusera på vad gäller Kina utan att Kinas medelklass kommer att växa till uppemot 600 miljoner under kommande år om man får tro prognoserna.


Om man lyckas i Kina, vilket utan tvekan verkar vara det man gör med tanke på att Zootropolis är den mest sedda animerade filmen i Kina någonsin och Captain America Civil War går som tåget där, precis som Star Wars gjorde i vintras, kommer belöningen att bli enorm. Shanghai Disneyland kommer att öppna helt enligt plan om en månad och är närmast garanterat en enorm kassako i decennier framöver.




Rubriken på detta inlägg är det uttryck som Disney själva använder för att beskriva sin osannolikt stora satsning i Shanghai men också deras recept för att lyckas i världens största land. Man ska inte försöka, som man gjort tidigare överallt. köra exakt det amerikanska temat som om man vore hemma. Kineserna blir alltmer medvetna om landets nyfunna styrka och vill inte längre ha utlandet serverat med sked. Istället ska kunderbjudandet anpassas till den kinesiska marknaden och därmed inte uppfattas som lika kulturimperialistiskt som nog varit fallet tidigare.


En del av nya Disneyland Shanghai
Det finns förstås mycket mer att säga om rapporten, kabeldivisionen, inkl. ESPN, kändes stabil, liksom inte minst parkerna som har lyckats öka försäljningen med 8 % helt enkelt genom att göra biljettpriset mycket mer dynamiskt med högre pris vid besökstoppar samt att gästerna helt enkelt lägger mer pengar medan de är där. Beställningarna är nu klara av de två nya kryssningsfartygen (från tidigare fyra) som ska levereras i början av 20-talet och problembarnet Infinity-konsolen läggs ned till priset av 150 miljoner i avskrivningar, Överlag känns rapporten stabil och vinsten per aktie har nu ökat totalt 22 %  de första två kvartalen detta bokföringsår (11 % detta kvartal, tyngt av nedskrivningarna).


Det utan tvekan mest betydelsefulla som jag ser det är att Studio Entertainment (film) ökat rörelseresultatet med otroliga 60 % på ett halvår (27 % senaste kvartalet). Detta visar med all önskvärd tydlighet hur otroligt bra innehållsproduktionen går nu och med tanke på at tman bara kunnat redovisa några veckor av Zootropolis, ingenting av Djungelboken eller Captain America så finns det mycket kvar av biljettintäkter för att inte tala om återkommande intäkter för dessa filmer. Mycket mer är dessutom på gång. Jag ökar i Disney och ökar utan minsta tvekan även i barnens depåer där jag misstänker att de kommer att ligga i decennier framöver.









5 kommentarer:

  1. Du får mig alltid så taggad på att köpa bolagen som du gör ett inlägg om. Men en av gångerna jag verkligen körde på så köpte jag apple vid 137usd -_-
    Så det finns alltid en bra nivå att gå in i ett bolag, och lite får man skylla sig själv som kliver in i toppen.

    Här är jag nu idag igen sugen på göra en investering i disney(har varit det länge) många av mina bolag i portföljen har gått ner och jag vet inte riktigt vilket av bolagen det är dags att öka i, hur gör du själv när du skall bestämma om var du ska investera pengarna?

    I övrigt tack för en grym blogg
    Mvh FAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte så kul när det faller men du hade ju otur i det fallet om du köpte precis på toppen. Mina rekommendationer är förtås på längre sikt, dvs uppåt fem år, om jag inte uttryckligen skriver (mest på twitter) att detta är ett köpläge efter ett ras. Jag har ju ökat nu i SBUX, AAPL och DIsney och jag har ingen speciell beslutsprocess för det utan köper det jag tycker/känner är bäst givet priset och hur det går för företaget. Jag har ABSOLUT ingen aning om dessa kommer att gå upp de kommande månaderna, men jag känner mig säker på att det kommer att bli bra investeringar med tiden. Precis som AAPL och SBUX varit för mig de senaste åren även om det regelbundet blir nedgångar och rapportbesvikelser i dessa bolag.

      Radera
  2. Hur ser förhållandet ut mellan Marvel och Disney? Äger Disney hela eller bara delar av Marvel eller hur relationen ut?

    SvaraRadera
  3. Hur ser du på dollarn närmaste åren (valuta risken)? Personligen tror jag på nedgång och därför tenderar jag att inte vilja investera så mycket i aktier som handlas i valutan. Om du också tror på nedgående valuta, hedgar du på något speciellt sätt?

    SvaraRadera