onsdag 23 september 2015

Tillfälle i Volkswagen?


När explosionen på BP:s rigg i Mexikanska golfen inträffade våren 2010 halverades aktien och lite till under en period i takt med att svarta rubriker täckte tidningarnas förstasidor. Min mycket översiktliga analys då var densamma som jag använt för Ericsson 2002 och Swedbank och Boliden 2009. Företaget har mycket säkra kassaflöden från sin övriga verksamhet och dessa, samt i värsta fall storägarna, skulle kunna täcka även mycket stora förluster i form av böter och skadestånd. Kort sagt, oavsett summan så var det fråga om övergående problem, inte skador som skulle öka och öka okontrollerat över tiden eller för den delen några skador på företagets långsiktiga intjäningsförmåga.

Jag köpte aktien på 29 dollar i juli (läs hela historien här) dit den fallit från 60 dollar vid utsläppet i april. Analysen visade sig vara rätt och aktien började snabbt stiga i takt med att BP började få kontroll över situationen och efter något år sålde jag då jag inte längre kände mig säker på att priset längre var rabatterat.

Det är väldigt intressant att studera panik på marknaden. Mitt första minne var kraschen 1987 då jag sedan ett och ett halvt år ägde Electrolux och fick se denna aktie och ALLT annat falla som stenar till jorden för att folk inte längre agerade rationellt. Den gången tjänade jag pengar på det genom att dubbla mitt lilla innehav, men den andra gången jag såg samma sak gick det sämre.

Det var hösten 2002 och media var fullt med påståenden om Ericssons snara undergång och fall. Jag köpte på 5 kr men sålde sedan när den fortsatte rasa dumt nog pga bristfälliga nerver, men jag minns när jag satt och såg aktien falla ned till 3 kr och sedan studsa upp 10 % från botten på några sekunder pga att Ericsson hade släppt en dålig nyhet. Jag förlorade pengar på Ericsson men min analys var rätt- den underliggande verksamheten var sund och storägarna tänkte inte låta Ericsson gå under. Även om det blev en liten förlust just då var det en enormt nyttig erfarenhet som sedan givit utdelning många, många gånger om.

Just nu är det panik bland ägarna i Volkswagen och aktien har fallit med över 35 % på två dagar och öppnade idag ned med 10 % som sedan snabbt återhämtade sig. Frågan inställer sig då om detta skulle kunna vara ett tillfälle till relativt snabba och säkra vinster. Mitt svar är än så länge att det är för tidigt att säga- ett köp nu är spekulativt eftersom det inte går att bedöma följderna av deras vansinniga göranden och låtanden.

Visst är det mycket sannolikt att marknaden har överreagerat och VW tack vare sina enormt starka ägare, inte minst Niedersachsen, men även Porsche, samt dess enastående ställning i tysk industri, inte kan tänkas gå under pga denna skandal. Det är dock för tidigt att göra några säkra bedömningar om omfattningen just eftersom detta problem visade sig inte vara begränsat till USA, där ju dieselbilar är mycket ovanliga även om skadestånden kan bli höga, utan det rör sig om (minst) elva miljoner bilar över hela världen. Jag har ingen möjlighet att bedöma vilka skador detta få på försäljningen och böter i massor av länder vars lagar brutits och natur försmutsats. Sedan återstår frågan om även Audi-bilarna, som ju är en del av VW har något att dölja.

Det är dessutom verkligen inte så att aktien har decimerats när den fallit med 35 % och det är helt omöjligt idag att säga vilken effekten kommer att bli på utdelningen som i dagens lågräntemiljö är mycket viktig för vilken aktie som helst.

Jag avvaktar därför utvecklingen då böterna och försäljningstappen kan mycket väl motivera dagens värdering, eller ännu lägre, och är preliminärt mer intresserad av BMW som sympatifaller utan att det finns någonting som tyder på att de skulle få några ekonomiska konsekvenser av vad som händer i VW.

2 kommentarer:

  1. Haha, jag satt och tänkte precis samma tankar igår och tänkte faktiskt på dig och att du brukar gå emot marknaden vid sådana här katastrofer. Har ju visat sig fungera i långa loppet. Jag har oxå lagt till Volkswagen på min bevakningslista och kommer oxå vänta och se vad som händer. Tror oxå att flera andra kommer dras ner i fallet...

    SvaraRadera
  2. Är dålig på Tyska aktier . Vad är kort namnen ? Via ava måste jag ringa in order tror jag . Hur som jag tänkte i exakt samma banor annars som Lou här med skillnaden att jag funderade över Daimler Benz i stället . Vw är ju även ägare till MAN Och Scania nu mer så det är ett gigantiskt bolag detta .

    SvaraRadera