fredag 21 augusti 2015

Ett första besök på the House of Mouse


Detta är det första av flera inlägg jag kommer att skriva om Disney. Varje inlägg kommer att behandla en aspekt av företaget och dess värde. Anledningen till mitt intresse är dels att Disney (förstås) är ett fantastiskt företag men också att aktien som bekant har fallit en del den senaste tiden. 

Detta inlägg kommer att behandla orsaken till aktiens nedgång och varför jag tror att reaktionen är svårt överdriven. Senare inlägg kommer att behandla företaget och dess styrkor och svagheter m.m.




Orsaken till Disneys ras är utan minsta tvekan oron för "cut the cord", dvs att man har börjat se en trend mot att man säger upp sina dyra kabelabonnemang och går mot att använda internetbaserad distribution som Netflix, HBO och Youtube samt, förstås nedladdat.

Mer än hälften av Disneys vinst kommer idag från deras sportkanal ESPN, typ som Viasat Sport men med mycket större omfång och ett verkligt "måste" för alla sportintresserade amerikaner och de är väldigt många. I senaste rapporten sade man att det förekommit ett "visst tapp" i antalet prenumeranter vilket gav analytikerna hicka. Detta känns som ett typiskt exempel på att man tror sig se en trend och tror att denna kommer att "disrupta" hela branschen på kort tid, ung. som Apples produkter brukar ta över marknader.

Jag är verkligen en troende när det gäller "disruption theory" men man måste vara försiktig med att applicera den på minsta tendens till förändrade konsumtionsmönster.




I själva verket har enligt Financial Times (dvs det är sant) fortfarande 85 % av Netflix-kunderna kabelabonnemang, vilket bara sjunkit med tre procentenheter de senaste åren. Hela 95 miljoner amerikanska hushåll har idag ett kabelabonnemang och senste kvartalet var det 200-400 000 som sade upp sitt, vilket var det största tappet någonsin, men som synes är det helt på marginalen.

Förutom detta har jag svårt att se hur de internetbaserade tjänsterna skulle kunna konkurrera ut kabel inom överskådlig tid. Detta gäller även Apple som ju sedan länge vill lansera ett eget paket till ung. hälften av de typiska 80 dollar i månaden som folk betalar. För detta krävs någonting banbrytande (disrupting) eftersom folk absolut inte kommer att vilja sluta titta på sport och vissa andra evenemang live.




Det sista argumenter för att nedgången var mindre allvarlig är att för ett år sedan spelades Fotbolls-VM, vilket även i USA är en stor publikmagnet. Att man då hade en uppgång i prenumeranter är väl inte alltför svårt att koppla till att många tecknade för att kunna följa VM och nu sagt upp det.

Jag tror alltså att detta är en klassisk överreaktion och det är betydligt mer avgörande hur kommande Star Wars-filmen inkl. alla prylar kommer att gå samt de övriga nyheter som Disney planerar. Mer om detta senare. Jag äger inte Disney ännu men det känns i varje fall troligt att jag kommer att köpa, framförallt om kursen fortsätter att falla.
 



11 kommentarer:

  1. Ska bli intressant att följa dina inlägg om Disney. Jag själv har redan börjat småköpa lite men den backar varje dag så man behöver inte kasta sig över den direkt.

    Det jag tror att analytikerna kanske vill se är att Disney går ifrån de dyra abonnemangen för att istället kunna erbjuda mindre och billigare paket. Om nu det är kundernas önskemål så borde väl även Disney kunna anpassa sig.
    Vad tror du om dessa paketeringar? 80$ är en hyfsad summa att lägga på tv varje månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är dock något som amerikaner uppenbarligen är villiga att betala. De, liksom engelsmännen, kan ju enkelt gå och titta på hemmamatcherna men när biljettpriset är mycket högt så är det ju försvarbart för den enskilde att betala en så stor summa för att se många matcher. Det är alltså ett fint monopol Disney sitter på. Inte helt fel.

      Jag tror alltså inte att denna bransch är hotad under överskådlig tid.

      Radera
  2. Ouch, Apple ned nästan 6% idag, måste ha märkts i din portfölj.

    Deere och SBUX är nere skapligt i min.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst men det är inget man ska fästa sig vid för då klarar man inte att vara långsiktig.

      Radera
  3. intressant, suttit och tänkt i samma banor kring 110USD och nu är den nere i 98,85. finns många bolag att plocka upp helt plötsligt, vad tror du att den här "sättningen" (om man ska kalla den för det) beror på.

    Kan det vara rädsla över kina som spökar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog som vanligt lite allt möjligt men det är ju viktigt att komma ihåg att detta sker oftast flera gånger per år.

      Radera
  4. Hur funkar det i USA med rättigheter till sportsändningar? I Europa så köper man väl rättigheterna i ett par år och sedan är det budgivning igen. Om det är så lönsamt för Disney borde andra bolag vilja leverera detta i framtiden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag har förstått har man mycket långa kontrakt med kabeloperatörerna för att sälja visningen, men har inte hittat om det finns någon offentlig uppgift om det du frågar. Dock är ESPN helt dominerande på marknaden så det är ju svårt att tänka sig att de mest populära och därmed dyraste rättigheterna till amerikanska sporter skulle stjälas av någon mindre spelare helt plötsligt.

      Radera
  5. Hej Lou, undrar om du lyssnar mycket på Jim Cramer? Bara dagar efter han börjat prata om köpläge i Disney så har också många duktiga svenska investerare också fått ett intresse för aktien. Jag själv har börjat bygga ett innehav i Disney, lite otur tajmat bara med denna nya börshysteria. Men intressant hur mycket Cramer påverkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dennis!

      Nej, aldrig någonsin. Visst har han att döma av vad som brukar rapportera ibland vettiga synpunkter, t.ex. om Apple, men det är alldeles för mycket tokerier och barnsligheter i hans "show" för att jag ska orka titta.

      Mitt intresse kommer helt av att ett fantastiskt företags aktie föll mycket snabbt (precis som när jag fick upp ögonen för SBUX-aktien våren 2012). Jag var intresserad redan för mer än ett år sedan, men avvaktade då jag ju har så mycket USA i portföljen. Dumt skulle det visa sig.

      Radera
  6. Jag kunde inte hålla mig. Det blev inköp igår till 97.70 på inget annant än gut feeling och de tre benen Pixar, Marvel och Star Wars. Korrektionen ser bra ut än så länge (tillsamman med mina andra Amerikanska innehav). Jag utgår ifrån att du fiskat lite också :) Bara aningen bitter att jag inte tog in även Netflix på kort sikt. Satt med fingret på avtryckaren och den har naturligtvis gått bäst av dem alla över två dagar!

    SvaraRadera