måndag 2 februari 2015

Bankinvesteraren


Sakta men säkert börjar jag se mig själv mer och mer som en bankinvesterare. Detta för att jag som alltid anser att enorma vinster finns att hämta i de fyra svenska storbankerna, både tack vare deras mycket väl skyddade och stora intjäning, och i det faktum att deras fina utdelningar kommer att bli alltmer värda om räntorna fortsätter vara låga, vilket jag tror. Om räntorna en dag stiger finns dessutom vinster att hämta i just detta för bankerna.
 
Mina inköp i Swedbank, % av totalen.
Vägen har dock varit väldigt krokig och det är fortfarande långt kvar tills jag äger huvudsakligen bankaktier. Idag är summan 43 %, därav 33 % Swedbank, 8 % SHB och 2 % Nordea. Tillväxten i procentuella termer det senaste året har varit mina köp i de två senare bankerna och i reala termer detta tillsammans med de senaste månadernas stora uppgångar i alla tre aktierna.
 
 
Min taktik har nu varit länge att äga tre tillväxtaktier för att få god avkastning genom förhoppningsvis kraftiga uppgångar- Apple, Starbucks och H&M och sakta men säkert minska denna exponering i takt med att aktierna stiger. Härigenom vill jag kunna fortsätta investera framförallt i de tre bankerna men också i mina andra växande högutdelare (NCC och Investor), en minskning i risken men kanske inte så mycket i potentialen om jag ännu har kvar en vettig exponering mot tillväxtaktierna.
 
Jag har därför sedan sommaren 2013 minskat mitt AAPL-innehav med hälften av aktierna, men eftersom aktien har stigit så mycket och dollarn gått upp har jag i pengar räknat större exponering mot Apple än någonsin (i procent av portföljen dock något mindre idag). Jag har också minskat antalet aktier i Starbucks med typ 30 %, vilket jag fortsatt med längre än Apple. Överhuvudtaget syns inte omallokeringen eftersom alla tre aktierna har stigit så mycket och deras sammanlagda portföljandel är 47 % idag.
 
Nåja, det är knappast ett problem, men min avsikt är alltså att minska vidare, framförallt i Starbucks som jag ser som ett utpräglat långsiktigt innehav men inte kanske 15 % av portföljen, utan troligare 8-10 %. I Apple ska jag också minska från dagens 22 % till kanske 12-15 % eftersom det är större risk än övriga utdelare, men inte förrän jag är mer nöjd med värderingen. Apples PE är tydligen nu efter vinstökningen under 14 om man räknar om alla vinster senaste året till dagens antal aktier och det är förstås helt sjukt lågt. Jag sitter alltså still i båten just nu, men kan nog tänka mig minska sakta men säkert om den stiger över 130, vilket den förmodligen gör i vår.
 
I H&M tänker jag aldrig minska. Den är idag 10 % av portföljen och som Sveriges bästa företag har den en given plats.
 
 
 
Summa summarum tror jag att jag om några år, framförallt om SBUX och AAPL fortsätter att stiga räknat i svenska kronor, kommer att ha 60-65 % storbanker, 10 % H&M och sammanlagt kanske 20 % SBUX och AAPL (resten Investor och NCC). Då kommer jag också att kunna koncentrera mig mer på bank och mindre på de amerikanska företagen än jag gjort när de har varit 30-40 % av portföljen. En annan effekt, och det är förstås det viktigaste, är att jag kommer att ha väldigt stora och stabila utdelningar i aktier som förhoppningsvis (och troligen) totalavkastar långt mer än börsen.
 
Det kommer dock inte att bli lika kul dessvärre.

6 kommentarer:

  1. Vad tycker du om andra Nordiska banker? Det verkar vara lite på modet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om de är på modet så är jag inte intresserad. ;-) Allvarligt talat har jag ingen koll, de svenska är såpass intressanta och med mindre valutarisk dessutom.

      Radera
  2. Finns ju inget som säger att du inte kan använda utdelningarna till nya ideér på global tillväxt för att ha lika roligt som vanligt :-)
    Med vänlig hälsning

    SvaraRadera
  3. Nej det stämmer, men om jag skulle lägga lika mycket tid på att följa nya utländska bolag som jag lagt på att följa AAPL och SBUX de senaste åren kan jag inte snöa in på banker så som jag skulle vilja. Inte så länge jag arbetar heltid ivf. Jag håller som sagt öppet för en vettig exponering för sånt även i framtiden som sagt. Riktningen är banker och i viss mån andra goda utdelare.

    SvaraRadera
  4. Jag är vansinnigt intresserad av Swedbanks direktavkastning, men jag har inte hunnit göra min läxa än. Hur ser du på den till dagens pris? Tycker du den fortfarande är på en attraktiv nivå?

    SvaraRadera
  5. Hej och tack för en bra blog! Intressanta tankar kring bankerna. Planerar du att köpa bankaktier kontinuerligt/månadsvis framöver eller enbart vid rekyler?

    SvaraRadera