lördag 14 februari 2015

Är börsen farlig idag?


Det är väldigt populärt att säga att börsen har blivit galen, att vi är i en bubbla eller att börsen har stigit "för länge" (se tidigare inlägg här). Det är ganska lätt att inse varför. Det är helt enkelt väldigt seriöst och ansvarstagande (positiva egenskaper) att tycka att "detta kan inte pågå hur länge som helst" eftersom vansinniga värderingar modell år 1999 är höjden av oansvarighet. Det är också ett "safe bet"- säger man att raset kommer så får man rätt till slut för helt plötsligt faller börsen med 8 % på en vecka. Det kanske blir nästa vecka, vem vet?

Dock finns det ett faktum som alla de som är relativa nybörjare kanske missar: Ju längre man har varit inne på marknaden desto lugnare tror jag de allra flesta blir vad gäller värderingar samt de regelbundna börsfallen. Börsen faller med jämna mellanrum men detta är bara farligt under två omständigheter:
  1. Om man har investerat i skyhögt värderade småbolag utan säkra kassaflöden.
  2. Om hela börsen är skyhögt värderad.
Inget av detta stämmer på mig. Mina placeringar (Swedbank, Apple, Starbucks, Investor, NCC, SHB, SHB, H&M och Nordea är alla högst rimligt värderade och jag tror att de kommer att stiga rejält med tiden. Allas utom H&M och Starbucks har PE under 20, i några fall långt under och de två med högre värderingar är snabbväxande och enormt lönsamma företag som SKALL ha högt PE på en rationell marknad.

Det finns inget för mig att vara rädd för med sådana placeringar. Kanske faller börsen nästa vecka, eller kanske sker det i oktober, men det är ju bara tillfälle att placera utdelningarna. Börsens PE är idag drygt 16. Det är INTE högt vid nuvarande konjunktur och framförallt vid nuvarande toklåga ränta. Det är i själva verket billigt.



Ett sista påpekande kunde vara att det är en enorm skillnad på de regelbundna fall vi ser på börsen och det som hände 2008. Det är förståeligt att många ser det enormt ovanliga- en total krasch som skakar hela världen i grunden- som någonting regelbundet förekommande. Det är det inte. Innan 2008 skedde detta 1929. Det föregås dessutom av jättelika bubblor som fått folk att belåna sig utan rimlig säkerhet- 1929 i aktier och nu senast i fastigheter i USA, Spanien, Dubai och Irland. 

Inget av detta finns idag och det finns ingen anledning att oroa sig. Jag själv njuter av att utan dåligt samvete köpa en andra bil och (idag) äntligen ett fint Nick Brandt-tryck. Det är på marginalen men förstås lite lättare när man (kanske irrationellt dock) köper för en pytteliten del av sina vinster.

Ett faktum kvarstår för alltid. Ju längre man är på börsen, även i betydelsen ju längre tid man sitter med aktier istället för att gå ur och in igen, desto mer pengar tjänar man.

18 kommentarer:

  1. Bra skrivet. Man ser mycket oroade inlägg om börsens värdering på nätet nu för tiden, men man vet som sagt aldrig när nästa fall kommer att ske. Bra rekommendationer med låga P/E företag, men är P/E på 28 motiverat oavsett tillväxttakt? Framtida tillväxt är alltid osäkert och om det kommer en lågkonjunktur kommer de klara den? Är inte heller tillväxttakten redan inprisad, så att förtjänsten kommer att bli som en indexfond? Jag har svårt att se ett P/E på 28 motiverat oavsett börsklimat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PE 28 är motiverat vid låg ränta för en bra utdelare som växer stadigt, utan tvekan. OM (!) dagens låga räntor skulle hålls dig några år så kommer all tillväxt och ffa all utdelning att värderas betydligt högre än idag.

      Radera
  2. Mycket bra inlägg!

    Jeremy Grantham hade en mycket intressant artikel

    Looking for Bubbles Part One: A Statistical Approach

    http://www.advisorperspectives.com/commentaries/gmo_050214.php

    Igår nådde S&P 500 2,096.99. Det är inte så lång ifrån 2250. GMO undvek börskrasch varje gång , det var märkvärdigt!

    SvaraRadera
  3. Stora bolag med skyhög värdering är väl knappast bättre (Ericsson då,.Facebook nu)? Min åsikt är att det finns fler bolag på farlig värderingsnivå. Men det är irrelevant om man inte äger dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Inget att oroa sig för om man äger H&M men väl Fingerprint Cards.

      Radera
  4. http://www.valuewalk.com/wp-content/uploads/2014/05/GMO_QtlyLetter_1Q14_FullVersion.pdf

    SvaraRadera
  5. Lou, du har två SHB. Det är sann, pga Handelsbanken kommer att genomföra splitt, säkert efter utdelningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får lägga till ett tredje omnämnande då. :-)

      Radera
  6. Har tagit en rejäl (i mina ögon mätt) position i Nordea nu, portföljen består idag av Nordea, Swedbank och Lundbergs, har som du låga ingångsvärden. Har följt din resa och skakat på huvudet varje gång, men med facit i hand har du haft rätt varenda gång, tyckte Swedbank kändes ansträngt redan vid 100 kr :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att höra. Swedbank kommer att gå mycket högre med tiden liksom alla andra kvalitetsbolag.

      Radera
  7. Hur räknar du hem exempelvis ett köp i SHB idag? Jag vill så gärna också få till det, men faller alltid när jag försöker. När jag försöker får jag det till att den är ungefär en hunka för dyr, givet 5 % uthållig tillväxt och 10 % avkastningskrav. Jag använder nuvärdesmetoden. Om jag säknar avkastningskravet till 6 % så får jag ihop det. Har jag för högt avkastningskrav? För lågt tillväxtantagande?
    Tack för bra texter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har slutat att räkna på nvm då jag tycker det är för svårt att få rätt i sådana antaganden (C % ränta osv). Jag utgår idag enbart från väldigt basala fakta och antaganden- SHB är otroligt välskött, stabilt, växer mkt lönsamt i GB mfl och en mycket bra utdelare. Det är helt orimligt med dryga 4% avkastning när riskfria räntan är noll. Om räntan å andra sidan stiger ökar bankens lönsamhet. Bra köp på denna nivå.

      Radera
  8. Har du inget avkastningskrav så kan du betala vad som helst... Så ja det är nog dumt att justera ned det.

    SvaraRadera
  9. Tack för inlägget! "Time in the market" är vida bättre än "Timing the market"!

    - Är du själv nästan fullinvesterad hela tiden? Och hur ser du på att bygga en likvider i väntan på nästa större korrektion?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i princip. Har lovat mig själv att avvakta fina lägen med utdelningarna i vår.

      Radera
  10. Ha en stor bunt SHB i portföljen mina kära bröder och systrar. SHB's närmar sig 200 kontor i GB.
    Det sköts strålande och fungerar utmärkt i kulturen, bäste bankman på orten öppnar kontor och efter runt 4 år nås break even och över hälften är yngre och lönsamheten stiger brant efter break even. Det prestigefulla priset Gustaf Adolf gick förra året, för första gången på länge, och endast för tredje gången utanför Sverige någonsin, till en regionbank i GB.
    GB kommer gå om Sverige, inte i storlek men i intjäning per satsad krona, detta år eller nästa och framöver vara före och jag är ganska säker på att Gustav Adolf hamnar i GB även framöver.
    Nollränta har satt fokus på kostnaderna och dessa lyckas man ta ner och även mer än intäkterna upp, dubbelrätt och man klarar lönsamheten trots nollräntan och när den vänder i kombo med GB's utveckling så har vi runt 4% framöver i många är och substansen växer och därmed kursen som kommer ticka på med tvåsiffrig procent årsvis.
    Det här är pappret som man stoppar in under huvudkudden och sover gott med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Arne!

      Ursäkta sen publicering jag hade inte sett din kommentar. Tack för bra info ang. SHB i GB. Att döma av några urklipp är många ju nöjda med deras gör GB annorlunda arbetssätt med kontorschefen som högsta instans vid låneansöknkngar mm. Hoppas på mer info från dig!

      /Magnus

      Radera