torsdag 31 december 2009

Årsrapport för 2009


Börsåret tog slut i går och det är dags att sammanfatta min förvaltning för 2009.

Fundamentaportföljen slutade på +237 % för år 2009. Detta kan jämföras med index som steg med 47 % och årets bästa Sverige-fond, "Tangent" som steg med drygt 134 %. Om man ska jämföra med några som kan välja sina aktier helt fritt, till skillnad från fonder som ju har gränser bl.a. för sin fokusering, så steg Veckans Affärers portfölj med 70 % under 2009.

Sedan årsskiftet: +236,7 % Mitt konto OMXSPI











Den starka utvecklingen kommer som tidigare beskrivits i månadsrapporterna både av lyckade aktieval och av en lyckad fokusering mot dem jag (korrekt) har antagit vara de med bäst potential, framförallt Boliden och Swedbank, men även Diamyd, MSAB och SSAB har varit mycket lyckade innehav detta år.

Att fokusering (som jag kommer att skriva mer om en annan dag) kan vara mycket lönsamt visar min frus portfölj som jag förvaltar som bara har fem aktier och därmed större fokusering, i detta fall framförallt mot Boliden och RNB, vilken i år steg med 286,5 %. RNB hade i våras en enorm uppsida och en förhållandevis stor post köptes på 4,01 kr.



Ett exempel åt andra hållet är att "Sverigeportföljen" som med fler aktier (nio st.) och även pga en jämnare viktning i portföljen har en klart lägre fokuseringsgrad, har stigit med bara 166 %



Här följer utvecklingen under året för de aktier som ingår i portföljen och deras vikt idag, observera att vikten idag är mycket starkt påverkad av kursutvecklingen sedan köpet/köpen:

Swedbank (47 % av vikten) i år +94 % (mina Swedbank-aktier köptes dock först från slutet av februari och framåt så mina aktiers uppgång är mycket större)


Boliden (33 % av vikten) i år +423 %



SSAB (8 % av vikten) i år +79 %



Micro Systemation (6 % av vikten) i år +91 %



Diamyd (5 % av vikten) i år +346 %



Obducat (1,5 % av vikten) i år -44 %


(Jag har även avvecklat mina PA Resources-warrants som jag köpte i januari och som var de enda övriga papper jag ägde i år. Dessa hade jag i en annan depå och uppgången var för dem långt över 200 %.)

Gott Nytt börsår 2010!

4 kommentarer:

  1. Hej Lou
    Du har en mycket intressant blogg som jag läser dagligen.
    En bra år för dej, utan någonsom helst tvekan!Stort grattis:)
    Då ditt sätt att hitta bra investerings objekt är så framgångsrikt undrar jag varför du inte kör med belåning? Det är väldigt låg ränta i förhållande till möjlig avkastning ju!!
    mvh
    Bosse

    SvaraRadera
  2. Hejsan Lou

    Tack för en mycket intressant blogg, är själv nybörjare på detta och läser med stort intresse dina inlägg!

    Har ett par frågor som jag undrar om du vänligen vill ta dig tid att besvara.

    1. Om du här idag skulle starta om från början och inte ägde några aktier men ha ett kapital att satsa. I vilka företag skulle du då investera?

    2. Skulle den procentuella fördelningen se annorlunda ut än vad den gör idag?

    3. Om svaret på 1 och 2 är något annat än vad du har idag, vad beror det på?

    4. Vid vilka nivåer skulle du köpa?


    Vänligen
    Fredrik

    SvaraRadera
  3. Hej Bosse.

    Jag kommer att skriva om min syn på belåning i morgon.

    /LM

    SvaraRadera
  4. Hej Fredrik.

    1. Samma som jag äger idag- det är som jag ser det ingen större skillnad på att fortsätta att äga och köpa nya aktier. Fast om jag ändå skulle köpa och få betala courtage o.s.v. skulle jag (som jag alltid gör) vänta på en dipp i priset genom att lägga in köpordern några procent lägre än dagskurs.

    2. Jag skulle nog ha något lägre andel Swedbank och Boliden, men istället för att vikta om de aktier jag har idag kommer jag istället att försöka tillföra kapital och köpa dem jag kommer att tro ha bäst potential.

    4. Börsen är idag i princip köpvärd rakt av, den kommer att stiga mer om inget mycket oväntat inträffar och i så fall stiger den hursomhelst på längre sikt så nuvarande nivå är köpvärd för de aktier jag har.

    Jag misstänker dock som jag skrivit tidigare att det kommer att dröja med besked från Diamyd och tror att man kommer att kunna köpa mer billigare längre fram. Viktigt är att inte ha bråttom med sina aktier, det är på sikt som det blir bra förräntning, inte i morgon och tror man att man kan köpa billigare senare är det bättre att vänta.

    /Lou

    SvaraRadera