måndag 14 december 2009

"Fokusera på kärnverksamheten"


"Fokus/era på kärnverksamheten" är ett uttryck som jag tycker mycket om att höra från ett företag när det är frågan om företagets långsiktiga strategi. Man har sin grej och man gör det man kan så bra som möjligt och därmed så lönsamt som möjligt. Man ger sig inte ut på äventyrligheter som förmodligen kommer att kosta mer än de smakar, utan stannar där man har sin kompeten och därmed sin edge mot både konkurrenter och faktiskt också sina kunder.

Boliden, SSAB, MSAB, Obducat och Diamyd är bra exempel sådana företag som jag äger idag.

Stor varning borde däremot utfärdas varje gång denna strategi uttalas av en VD som en lösning på existerande problem. Fundera på hur många gånger du har hört detta sedan lågkonjunkturen började och inte sällan från ett svårt diversifierat och problemtyngt bolag, t.ex. SAS idag eller Ericsson på sin tid.

Ska man försöka översätta uttrycket när det används i detta sammanhang blir det väl ungefär:

Vår verksamhet går nu mycket dåligt så vi kommer att lägga ned allting som vi tror att vi i alla fall kortsiktigt kommer att klara oss utan och hoppas att vi överlever som företag om än i mycket mindre skala.

Det är mycket möjligt att ett sånt företag överlever, men om det gör det så är det förmodligen bara frågan om att undvika konkurs och därmed inte ett företag man vill äga. Den som sålde SAS och Ericsson i tid gjorde en relativt bra affär jämfört med dem som är kvar.

Undantag från denna regel finns absolut- jag tror som bekant själv t.ex. långsiktigt på Swedbank som ju gjorde mycket äventyrliga satsningar på nya marknader. Men då är det frågan om ett företag som har en väldigt lönsam kärna i sin svenska bankrörelse ifrån vilken man kan förhållandevis enkelt om än dyrt skala bort Ukraina och se till att få ordning på Baltikum. Å anra sidan hade jag ju inte gått in i Swedbank om aktien inte hade blivit så billig pga att andra fruktade att banken skulle tas över av staten.

De företag som däremot har stretat iväg i alla riktningar och inte längre vet vad de har för kärna och förlorar pengar lite överallt är ofta dömda till undergång eller en medioker framtid.

Detta diagram börjar samtidigt som problemtyngda C2SAT gick ut med att man skulle börja "fokusera på kärnverksamheten".




Kurvan berättar sanningen: man överlevde men inte mycket mer.

Mitt första jobb var i ett företag där vissa högljudda personer i ledningen trodde att eftersom man med stor framgång kunde sälja en typ av produkter så skulle man kunna sälja vad som helst. Man hade utan framgång diversifierat sig i ett par decennier och slösat bort nästan alla vinster från den mycket lönsamma kärnverksamheten så varför byta strategi? Nej, det gjorde man inte och då slutade jag till sist eftersom jag insåg att konkursen förr eller senare skulle komma. Eller snarare, eftersom jag insåg att ägarna (ett antal mycket namnkunniga finansprofiler som hade planer på att börsnotera oss) en dag skulle tröttna på att skjuta till pengar för att täcka förlusterna. Ett år senare var den sagan slut.


Diversification, or diworsification as I prefer to call it.

/Peter Lynch


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar