fredag 13 november 2009

Att lära sig av spel

'
Inom "spel" finns det mycket att lära för investeraren. Jag lärde mig massor när jag spelade på fotboll och tennis ganska aktivt under första halvan av årtiondet. Eftersom man man spela för även mycket små summor är lärdomarna dessutom mycket billiga, för att inte säga privärda.

När man spelar får man t.ex. lära sig att man måste ha oddsen på sin sida. Man blir också varse att man inte med framgång kan leta och hitta "ett bra spel till helgen", utan måste begränsa sina insatser till de gånger oddsen är till ens fördel. Man lär sig hur dyrt det är att spela ofta och hur svårt det är att tjäna pengar, att man måste vara bättre än de andra, oavsett om "de andra" är ett spelbolag som ställer ut oddsen eller andra spelare på en oddsbörs. Slutligen måste man ha mycket goda nerver och lita mer på sin egen instinkt än marknadens värdering, även om de är helt olika.

Som alla förstår är detta lärdomar som kan föras över direkt på aktiemarknaden. Den som inte har en edge (av vad slag det vara må) har på sikt inte en chans, den som likt andra spelare försöker hitta "dagens affärer" kommer inte att lyckas och den som inte är mer kunnig än marknaden blir överkörd, liksom den som inte har nerver att handla respektive sitta still i båten när så är påkallat, utan att förledas av marknaden.

Det var som jag skrivit länge sedan jag förstod skillnaden mellan värde och pris på marknaden. Att konsekvent tillämpa detta har dock tagit mycket längre tid. Hjälp till bättre affärer fick jag dock av spelandet och de tusenlappar (inte många) jag förlorade de första åren på spel har jag dels fått igen när jag spelat de senaste 3-4 åren samt genom att jag som sagt haft nytta av lärdomarna på aktiemarknaden.

När jag började spela på fotboll var det hos Svenska spel där oddsen är usla (ingen edge nånstans!) och mest för att det var kul när man tittade på en match. Ibland vann jag och fick då samma farliga återkoppling (jag är bra! Ahhh vad skönt! o.s.v.) som alla små daytraders känner regelbundet och vilket leder dem till nya dumma spel, förlåt affärer.

Med tiden insåg jag att detta var olönsamt och började spela på Ladbrokes på nätet med bättre odds (dock hade jag fortfarande oddsen emot mig förstås) och mycket mer utbud. Det gick bättre men fortfarande dåligt.

Med tiden förstod jag inte bara att oddsen var för dåliga för att jag skulle ha en chans, utan även att det var helt vansinnigt att gå på favoriter med låga odds. Man måste för att ha någon chans gå emot massan som alltid trodde på hemmasegrar för topplagen. Visst, oftast slog dessa in och man blev glad som en daytrader, men oddsen var så låga att vinsterna inte räckte till att täcka de förluster de gånger som storfavoriten inte vann. En oerhört viktig kunskap!

Till sist började jag intressera mig för Betfair, den stora internationella oddsbörsen där odds handlas precis som aktier mellan olika spelare och man bara betalar kommission på vinsterna (5 %, vilket också tär på marginalen, men inte alls lika mycket som spelbolagens återbetalningar på 80-90 %, dvs 10-20 % marginal, dvs dubbelt till fyrdubbelt mer!).

Här kan man spela på enormt volatila live-marknader under matcher (allra mest volatila är tennismatcher p.g.a. spelets regler med snabba byten av vem som leder), men även, vilket blev min lycka, på långsamma livemarknader som Premier Leagues segrare under säsongen.

Koleriska människor handlar på dessa marknader som en fårflock och den som lugnt och sansat värderar vad rätt pris (dvs odds) är och köper och säljer när priset är för lågt respektive för högt kan, precis som på börsen, tjäna enorma summor över tiden. Eftersom jag inte hade tid att mer än i undantagsfall sitta i timmar vid datorn och följa matcher och spela blev mitt intresse med tiden enbart Premier Leaguevinnaren. Detta spel liknar mycket börsen eftersom svängningarna är långsammare och kommer regelbundet under säsongen på nyheter, dvs matchresultat och andra nyheter om lagen. Priserna är som på börsen oftast korrekta, men blir som på börsen helt galna ibland när alla börjar tro på det ena eller andra.

Med tiden tjänade jag många hundra procent per säsong (räknat på den maximala exponeringen, dvs förlustrisken). Hemligheten var som på börsen att göra få affärer och bara när man har mycket goda odds att lyckas, dvs priset är mycket lägre eller högre än det fundamentalt sett korrekta priset. Dock har jag dragit ned rejält på detta nu eftersom jag inte vill satsa några stora belopp här då man till skillnad från börsen ju förlorar 100 % på alla andra utgångar än vinst. Aktier har ju nästan alltid kvar ett betydande värde även om företagen börjar gå sämre.

För den som vill ha lite kul och samtidigt för en (förhoppningsvis) låg insats och risk vill lära sig mycket om marknaden och dess psykologi kan jag verkligen rekommendera Betfair. Ledtråd: att sälja, dvs ställa ut odds ("lay") till andra är detsamma som att blanka aktier.

Heart of stone, mind of steel, on the phone, do the deal!

'

2 kommentarer:

  1. Intressant!
    Jag håller på att utarbeta en investeringsstrategi för mig själv och här fanns det en del tänktvärt tycker jag! Bl.a. om att göra få affärer, köpa när man har räknat ut att priset är lägre än värdet etc. Detta är ju Grahams tankar bl.a. men intressant i detta sammanhang. Själv hade jag lite beslutsångest häromdagen; mina SKF aktier hade stigit 60 % och det kändes som att de låg på topp nu. Jag sålde dom. Facit får jag vid senare tillfälle. Jag ser här i din blogg att du har haft is i magen och väntat ut stora ökningar, hur tänker du? Räknar du rent matematiskt hur mycket värdet borde vara?

    SvaraRadera
  2. Hej.

    En bra regel är att försöka att inte alls bry sig om hur en akite har gått. Någon forskare kallade fenomenet att man räknar utifrån köpkursen för mental scorecard. Detta är förstås naturligt men minskar ens avkastning eftersom man tenderar att sälja aktier som gått upp (och förmodligen kommer att stiga mer) och behåller dem som går dåligt i hopp om att få tillbaka sina pengar en dag, trots att man ofta vet att det var ett dåligt köp och man borde sälja. "Watering the weed and picking the rosebuds" som Peter Lynch kallade fenomenet.

    Ja, jag försöker räkna på riktkurser, men överhuvudtaget sitta still i båten och försöka inte bry mig om alla upp- och nedgångar. Alla riktigt rika fundamentalanalytiker har tjänat mest genom att sitta still.

    När aktien helt klart är övervärderad en dag så säljer man.

    SvaraRadera