måndag 12 februari 2018

LeoVegas redo för nästa steg


SEB höjde sin rek av LEO efter förra veckans rapport med slutsatsen ”All set for growth” och det är bara att hålla med. Även om resultatet tyngdes av nedskrivningar av Royal Panda-förvärvet och av en mycket stor satsning på marknadsföring (från 22,5 till otroliga 29, 5 MEUR) så var alla parametrar över tillväxten i pengar liksom i kunder väldigt imponerande.

Man ökade antalet deponerande kunder med 44 %, de sammanlagda deponeringarna med 62 % och intäkterna med 65 % mot föregående år. Det allra mest extrema talet i hela rapporten är dock att rensat för förvärv och för nedlagda marknader så ökade man intäkterna med 72 % i januari jämfört med året innan...



Lika övertygande är deras förmåga att konvertera reklamutlägg till kundtillströmningen. Alltså effektiviteten i marknadsföringen. Denna kan enkelt ses i nedanstående bild. Det är viktigt att förstå effekten av marknadsföringskostnaderna. Dessa ökade alltså med sju miljoner euro. Hade man snålat med detta inför julen så hade resultatet blivit kortsiktigt klart bättre men långsiktigt hade man förlorat på en lägre tillväxt.



Förvärven av Royal Panda liksom Rocket X kommer dock resultatmässigt att bli rätt neutrala i år då man har identifierat övervärden, t.ex. kunddatabasen i Royal Panda, och detta leder till nedskrivningar som äter upp den positiva delen (intäkterna). Långsiktigt är förstås förvärven med all säkerhet klart positiva även på sista raden.

Lite inom parentes men ändå väldigt talande för LEO:s förmåga att leda utvecklingen mobilt är att man också meddelade att man nu kan använda Apple Pay för överföringar och kunder med iPhone X kan använda ansiktsigenkänningen för inloggning. 

LEO är som jag sagt många gånger tidigare inte rädda för att satsa framåt även om man får offra vinst just nu. De stora investeringarna i marknadsföring ger dock mycket fint resultat med viss naturlig fördröjning. Dessa liksom de fina förvärven i UK ger redan resultat men kommer att bara bli bättre och bättre för företaget. Den som stirrar på sista raden ser inte detta liksom den som inte ser skogen för alla träd.

1 kommentar:

  1. Grymt effektiva är Leo. Dock var organisk tillväxt 48% i januari, inte 72%. Uträkning finns på Twitter, skrev till dig i gammal tråd ( Kim ).

    SvaraRadera