lördag 31 december 2016

Nyårsinlägget


Jag vill förstås följa min tradition ända sedan 2009 (lästips: min första årsrapport som skrevs i ett helt annat börsklimat) att skriva ett inlägg om det år som varit. Detta år blev för mig ganska tvärtom mot 2015 då Starbucks var den stora stjärnan eftersom  SBUX stått och stampat i år medan nästan allt annat gått bra eller mycket bra.

Min bank saknar möjlighet till grafpresentation av depåer men det går ju att göra uppskattningar givet de enskilda innehaven.


Det positiva

Detta var de stora, dåliga överraskningarnas år som rent avkastningsmässigt var mycket lyckat. Starbucks gick något ned men mina stora innehav i Apple (+11 %; 17 % av portföljen), SHB (+13 %; 21 % av portföljen) och Swedbank (+18 %; 10 % av portföljen) var mycket bra. Lägg sedan till +8 % på dollarn samt, mycket fina utdelningar från bankerna och snittet hamnar runt + 20 %.

Årets rookie var utan tvekan LVMH som gick upp med 25 % och är idag 8 % av portföljen. Fantastiskt stabil utveckling av hela verksamheten under året och utan tvekan ett av mina permanenta innehav idag. Extra fart gavs 5 % EUR-uppgång.


H&M som tidigare var runt 10 % av portföljen avvecklades mellan 280 och 290 kr (startade året på 302) vilket var mycket lägligt och hindrade en nedgång på ung. 15 % till dags dato.

Utvecklingen i ett par av dessa aktier dopades dessutom av väldigt fina opportunistiska lägen då jag köpte SHB direkt efter Brexit-omröstningen på 94 kr (126 idag), sålde av lite SHB inför amerikanska valet och ökade Swedbank morgonen efter katstrofen på 205 kr (220 idag) samt ökade i LVMH vid nedgången i somras på drygt 140 eur (181 idag).


Det negativa

Det sämsta för min portfölj i år var det stora köpet i Kopparbergs (16 % av portföljen) vilket först steg rejält från 240-250 där jag handlat till att falla vid Brexit då jag ökade helt korrekt vid 235 kr men sedan stått och stampat pga oron för pundet och hur det sänker försäljningen i kronor. Jag är ned ung. 7 % på denna post just nu och har inte fått någon utdelning pga att jag köpte först i maj och senare. Jag är dock som sagt mycket positiv till företaget men minskade min rätt stora exponering i höst med ung. 1/5 av innehavet på 248 kr. Helt klart en aktie som jag kommer att behålla på ungefär denna nivå om företaget fortsätter som idag.


SBUX (13 % av portföljen) är ned 6 % i år, men kompenseras mer än väl av dollarn och utdelningarna så för mig är den upp några procent. 

Disney (15 % av portföljen) har haft ett fantastiskt år men aktien har stått exakt stilla på 105 dollar. Med dollaruppgången och utdelningarna är den dock upp ung. 10 % för mig.


Resultat för året

Uppgången landar på ung. 20 % för året inkl. utdelningar. Dollarn och euron har hjälpt, men bankernas uppvärdering samt Apple och LVMH har som synes varit dragloken tillsammans med fina utdelningar från samtliga innehav.



Slutsatser och lärdomar

Opportunism vid överdrivna ras är och förblir en mycket lönsam strategi för mig även om jag gör det i betydligt mindre procentuell omfattning idag mot förr (se som sagt 2009:s årsrapport). Valutan är ju inte så mycket att säga om eftersom detta inte kan påverkas även om jag i efterhand kan säga att jag fick rätt om att kronan skulle fortsätta rasa.

All långsiktig framgång är dock helt beroende av kvaliteten i företagen och samtliga innehav jag har tillhör den absoluta eliten. Swedbank har jag ägt sedan 2009, Apple sedan 2011, Starbucks och SHB sedan 2012 och H&M ägde jag från 2010 till i år då jag sålde eftersom jag inte längre tror de kommer att prestera så bra som jag kräver för att äga den.



4 kommentarer:

  1. Tack för en bra sammanställning. Alltid kul med nya inlägg av "favoritbloggaren"...
    Gott nytt år! :-)

    Mvh VKI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, roligt att höra!! Gott nytt år du med.

      Radera
  2. Ett tacksamt inlägg att läsa då jag håller dig högt! Du har varit ett stort stöd för mig och den feedback du historiskt men även nu har gett mig har betytt mycket!

    Det är verkligen kul och sunt att ett se ett, såväl implicit som explicit, återkommande ord som "kvalitet" i din text! Just kvalitet är verkligen a & o.

    Ett Gott Nytt År önskas till herr Andersson med familj!

    /Sofokles

    SvaraRadera